• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 10 / 20

چگونه از حیوانات خانگی عکس بگیریم؟

در مقاله قبلی یاد بگیر دات کام با عنوان “در طبیعت از چه تنظیماتی برای عکاسی از حیات وحش استفاده کنیم؟” درباره تنظیماتی برای عکاسی از حیات وحش نکاتی گفته شد و در این مقاله چند مورد از بهترین نکات کاربردی برای عکاسی از حیوانات خانگی را مطرح کرده ایم:

  1. کار را با تمرکز و دقت روی خصوصیات اخلاقی و رفتاری حیوان خانگی آغاز کنید

پیش از آغاز به عکاسی دقت کنید که حیوان خانگی شما از چه لحاظ با دیگر حیوانات فرق می کند؟ عادات اخلاقی و سلیقه ای آن را مد نظر قرار داده و سپس کار عکاسی را شروع کنید. برای مثال اگر همه، حیوان خانگی شما را به عنوان حیوانی خواب آلود، تنبل و یا آرام می شناسند، صحنه عکاسی خود را اطراف بستر او و یا جایی که پس از صرف غذا در آن استراحت می کند در نظر بگیرید. در این صورت شما شانس این را داشته که عکس های خوبی از حیوان بگیرید. به علاوه اگر حیوان خانگی شما موجودی فعال و شلوغ و کنجکاو است و همیشه در حال حرکت بوده بهتر است از او در یک پارک عکس بگیرید جایی که در حال شیطنت و جست و خیز بوده و یا با توپ ها و یا دیگر حیوانات بازی می کند.

عکاسی از حیوان خانگی دقت روی خصوصیات رفتاری

  1. در انتخاب زمینه و صحنه عکاسی توجه کنید

در انتخاب موقعیت و محل عکاسی از حیوان خانگی خود باید فاکتور های بسیاری را مد نظر قرار دهید. برای مبتدیان انتخاب محلی که حیوان در آن راحت باشد کار را آسان تر می سازد. هم چنین به احساس آشنایی محل مورد نظر، بو، تاثیر آن روی احساسات خود و حیوانتان نیز توجه کنید. برای مثال شاید شما در خانه خود محل خاصی دارید که ساعت ها و اوقات بسیار خوبی را در کنار حیوان خانگی خود سپری کرده باشید، به طوری که اگر بعد ها به آن صحنه نگاه کنید برای شما یادآوری لحظات خوشی خواهد بود.

هم چنین به پشت زمینه عکس های خود نیز توجه داشته باشید. بی شک شما نمی خواهید که پس زمینه عکس خیلی شلوغ و گیج کننده باشد. گاهی بهترین پس زمینه ها، ساده ترین آن هاست. پس زمینه ای بزرگ از علف های سبز رنگ، اتاقی ساده با دیوار های سفید و کف پوشی ساده نیز می تواند پس زمینه خوبی برای این قبیل عکس ها باشند. برای گرفتن عکس از حیوانات در چنین پس زمینه هایی حتی نیازی به هیچ وسیله و یا ابزار دیگری نیست، من شخصا بر این باور هستم که افزودن برخی وسایل به پس زمینه تنها باعث کم شدن اثر سوژه می شود.

  1. نزدیک شوید

حیوانات خانگی هر کدام یک شکل و یک اندازه هستند، اما اغلب این حیوانات کوچک تر از ما بوده و اگر نتوانید آن ها را کنترل کرده و یا گاهی در صورتی که به اندازه کافی به آن ها نزدیک نشوید، به خوبی در عکس دیده نمی شوند و یا در میان سایر وسایل موجود در فضا گم می شوند.

همان طور که می دانید نزدیک شدن به حیوانات گاهی کار چندان آسانی نخواهد بود، به ویژه وقتی حیوان مورد نظر در زمره حیوانات پر شور و فعال قرار گرفته و دائما در حال جست و خیز است، اما تلاش کردن برای گرفتن عکس از نزدیک سوژه، خالی از لطف نخواهد بود.

شما با گرفتن عکس هایی از فاصله نزدیک بیشتر می توانید شخصیت و ویژگی های متمایز حیوان را به تصویر کشیده و سطح مهارت و کیفیت عکس خود را ارتقا دهید. اگر نمی توانید خود به سوژه نزدیک شوید، از لنز های مخصوص بزرگ نمایی استفاده کرده و  سپس کار عکاسی را از سربگیرید. وقتی فاصله کانونی بیشتر می‌شود،‌ می‌توانید عمق میدان بیشتری به تصویر بدهید ( این حالت به شما پس زمینه ای بلور شده و زیبا خواهد داد به طوری که سوژه در مرکز توجه بوده بدون این که هیچ چیز دیگری اثر آن را کم کند).

عکاسی از حیوان خانگی، نزدیکش شوید

  1. برای عکاسی هم سطح سوژه قرار گیرید

تا حدی دوربین را پایین آورده که لنز دوربین و سوژه در یک سطح و یا اصطلاحا چشم در چشم باشند. عکس هایی که از بالای سر سوژه گرفته شده معمولا فاصله زیادی با سوژه داشته و چندان حرفه ای و جالب نیستند. با نزدیک و هم سطح شدن به سوژه شما وارد دنیای حیوان شده و می توانید دنیا را از زاویه دید آن ها ببینید- با این کار شما قطعا تحت تاثیر نتیجه کار شده چرا که این قبیل عکس ها صمیمانه تر خواهند بود.

  1. ترکیب بندی زمینه عکس

حیوان ها نیز همانند انسان ها از زوایای مختلف به شکل های متفاوتی دیده می شوند و به تصویر کشیدن آن ها به روش های مختلف باعث ایجاد تصاویر مختلفی می شود. شما می توانید تنها از صورت حیوان عکس گرفته و عکس را روی بخش مشخصی مثلا چشم ها، بینی، گوش ها و یا سیبیل هایش متمرکز کنید. همچنین می توانید دوربین را طوری تنظیم کنید که تنها سه چهارم از بدن حیوان در کادر قرار گرفته  و البته در کنار این دو تکنیک در صورت تمایل می توانید از کل بدن حیوان نیز عکس بگیرید. در این صورت مجموعه ای از عکس هایی خواهید داشت که به بیننده مجموعه ای از پرسپکتیوهای مختلف از حیوان خانگی شما می دهد.

عکاسی از حیوان خانگی ترکیب بندی زمینه عکس

  1. نور پردازی

شاکله اصلی هر عکس نور بوده و در مورد عکاسی از حیوانات نیز این بخش از کار اهمیت بالایی دارد. در مقاله قبلی یاد بگیر دات کام با عنوان “”

به طور کلی، من استفاده از فلاش را توصیه نمی کنم چرا که نور فلاش باعث سردرگمی و پریشانی حیوان شده و گاهی نیز آن ها را می ترساند. از دیگر معایب استفاده از فلاش این است که وقتی روی برخی حیوانات تابانده می شود باعث می شود چشم های آن ها قرمز و رعب انگیز شود.

همیشه نور طبیعی خیلی بهتر از نور فلاش است، از این رو توصیه می شود اگر به نور طبیعی دسترسی دارید به هیچ وجه از فلاش استفاده نکنید. (نور پنجره و یا فضای باز). تنها در صورتی استفاده از فلاش قابل قبول و ارجح است که حیوان دارای مو و پوستی تیره و سیاه باشد، مو و پوست تیره نور را جذب کرده و در این صوت نور فلاش باعث وضوح جزییات می شود. برای عکاسی از حیواناتی که دارای خز تیره هستند، معمولا نور بیشتری لازم است.  و در مقابل برای عکاسی از آن دسته از حیواناتی که سفید هستند بهتر است از نور مستقیم و فلاش پرهیز کنید.

  1. حضور انسان در کادر عکس

از جمله راه کار هایی که با استفاده از آن می توانید به عکس های خود بافت و مفهوم ببخشید، حضور افراد موثر و خاصی است که در زندگی حیوان خانگی نقش دارند. حضور مالک حیوان و یا سایر اعضای خانواده  در کادر عکس باعث می شود عکس شما به شکل چشم گیری متفاوت و خاص باشد و سالیان سال از تماشای آن لذت ببرید. قطعا شما عکس هایی را ترجیح می دهید که در آن حیوان با ژست خاصی دیده می شود اما گاهی عکس هایی از این قبیل گزینه ایده الی برای مالک حیوان و خود حیوان هستند به خصوص وقت هایی که جلوی آتش با هم مشغول بازی هستند.

حضور انسان در کادر عکس از حیوان خانگی

  1. فریز کردن حرکات

معمولا عکاسی از حیوانات برای عکاسان یک چالش محسوب می شود چرا که آن ها مرتب در حال جست و خیز هستند.

کلید اصلی عکاسی از سوژه های دائما در حال حرکت، فریز کردن حرکات با استفاده از شاتر با سرعت بالا است.

امروزه بیشتر دوربین های دیجیتال قابلیت عکاسی در حالت کاملا دستی را داشته و در صورتی که شما با این نوع عکاسی راحت هستید، و می توانید سرعت شاتر و دیافراگم دوربین را در حالت ایده ال تنظیم کنید، بهتر است دوربین را با اولویت شاتر طوری تنظیم کنید که دوربین خود به صورت خودکار هر بار حین عکاسی دیافراگم دوربین را در بهترین حالت تنظیم کند.

آخرین گزینه در این بخش استفاده از حالت ورزشی دوربین است. در این حالت تنظیمات پیش فرض دوربین روی سریع ترین حالت شاتر خواهد بود. هر گاه تنظیمات ایده ال برای عکاسی از حیوان خود را پیدا کرده و به سرعت شاتر ایده ال دست یافتید آن را طوری تنظیم و آماده به کار قرار داده تا هر گاه به دوربین احتیاج پیدا کردید بی درنگ عکس گرفته تا لحظات خاص را از دست ندهید. اگر هم حیوان شما بیش تر از انتظار سریع است می توانید از حالت عکاسی متوالی (continuous mode) استفاده کرده تا با فاصله زمانی اندکی عکس های متوالی از هم بگیرید. با استفاده از این حالت شما می توانید مجموعه ای از عکس های فوق العاده خلق کنید.

فریز کردن حرکات در عکاسی حیوان خانگی

  1. سرزنده و بازیگوش باشید

حیوانات خانگی اغلب موجوداتی بازیگوش بوده و بهتر است به جای این که سعی کنید حیوان ژست های مورد نظر شما را به خود بگیرد، با آن ها همراه شده و این بازیگوشی را مرکز توجه عکس های خود کنید. بهتر است در کادر عکس خود چند اسباب بازی مورد علاقه حیوان نیز باشد و سپس با قرار دادن شیی جذاب و محبوب حیوان بالای سر خود او را ترغیب کرده که به سمت دوربین نگاه کند، و یا وقتی در کشمکش با شماست از او عکس بگیرید. سعی کنید فضا و جو عکاسی هم برای شما و هم برای حیوان دوست داشتنی باشد و در نهایت پروسه عکاسی تبدیل به تجربه ای به یاد ماندنی شود. مطمئن باشید این احساسات همگی روی عکس های شما تاثیر گذار خواهد بود.

  1. وقتی حواسش نیست از حیوان عکس بگیرید

شاید عکس های ژست محور جالب و تاثیر گذار باشند، اما چیزی که من همیشه دوست دارم (فرقی نمی کند سوژه انسان باشد یا حیوان)، عکس هایی است که خود سوژه در جریان دوربین و عکاسی نیست. من از این نوع عکاسی ها وقتی از سگ دوستم که در حیاط مشغول بازی بود گرفته بودم، خاطرات جالبی به یاد دارم. من از این سگ وقتی گل ها را از ریشه می کند، و یا استخوان را زیر خاک پنهان می کرد، و یا وقتی که زنبور ها را تعقیب می کرد عکس های فوق العاده ای گرفتم. تمام مدت عکاسی این سگ از حضور من غافل بود از همین روی عکس ها بسیار طبیعی بودند بدون این که حیوان حواسش پرت شود.

  1. استفاده از لنز واید

از جمله تکنیک هایی که من اخیرا تجربه کردم استفاده از لنز واید ( لنز هایی با زاویه باز) بود. این لنز ها به شما این فرصت را داده تا به سوژه نزدیک شوید. دیگر مزیت این لنز ها این است که به شما عکس هایی با کمی واپیچیدگی خواهد داد که به عکس ها حالتی خلاقانه  همراه با نمایی جالب می دهد.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید