• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 12 / 08

پرورش گیاه ابری نقره ای یا برگ نقره ای – گیاهان آپارتمانی

نام علمی:

Cineraria Maritima Silverdust

نام انگلیسی:

Dusty Miller

نام فارسی:

ابری نقره ای، برگ نقره ای

نام های دیگر:

سینره نقره ای، سینراریای نقره ای یا صلیب ساحلی، گرد و غبار نقره ای

پرورش گیاه برگ نقره ای یا ابری نقره ای

خانواده:

کاسنی

فواید کاشت برگ نقره ای

گیاه برگ نقره‌ای زیبایی را به محیط زندگی و یا آپارتمان شما هدیه می کند علاوه بر آن، دارای خاصیت دارویی است. ابری نقره‌ای برای درمان بیماری‌هایی مانند ورم چشم و آب مروارید کاربرد دارد. دقت شود استعمال این گیاه به عنوان گیاه دارویی حتما زیر نظر پزشک انجام شود تا دچار عوارضی از جمله تنگی نفس، کهیر پوست و تورم پوست نگردد.

گیاه ابری نقره ای می تواند به عنوان پس زمینه گیاهان کم رشد، خزنده مثل گیاه اطلسی قرار گیرد.

عمر:

یک ساله تا چند ساله

ارتفاع گیاه:

20 تا 30 سانتی متر

فصل گل دهی:

تابستان و پاییز

رنگ گل:

زرد

خاک:

خاک حاصلخیز و خوب زهکشی شده با pH پنج و نیم تا شش

موقعیت:

آفتاب کامل تا سایه جزئی.

دمای مناسب گیاه:

20 تا 24 درجه سانتی گراد

میانگین زمان جوانه زنی:

14 – 21 روز

نیاز به نور دارد
میزان کاشت:

4 دانه در بوته

رطوبت:

تا جوانه زنی مرطوب نگه دارید. تحمل خشکی این گیاه زیاد است بنابراین می توانید در زمین هایی که از منبع آب به دور هستند کشت کنید و از زیبایی و خواص این گیاه بهره ببرید.

تحمل یخ زدگی:

گیاه ابری نقره ای شرایط سرمای سبک را به راحتی تحمل می کند، اما توسط یخ زدگی های سخت آسیب می ببند. در جاهایی که زمستان ها معتدل هستند، برگ نقره ای یک یا چند زمستان کوتاه مدت را می تواند تحمل کند.

هم چنین می توانید ابری نقره ای را در زمستان به گلدان منتقل کنید و در اتاق روشن خنکی قرار دهید و در بهار مجددا به زمین منتقل کنید. راه دیگر برای گذراندن زمستان این است که گیاه را با لایه ای از برگ های خشک بپوشانید و در بهار شاخ و برگ ها را بردارید و قسمت های یخ زده گیاه را جدا کنید تا از رشد شاخه های جوان جلوگیری نشود.

کوددهی:

قبل از کاشت، مقدار کمی کود حیوانی به خاک مخلوط کنید. در اواسط تابستان، مقداری کود مایع را در آب مخلوط کنید و به گیاه دهید تا گیاه را برای رشد جدید تحریک کنید.

فاصله گذاری بین گیاه:

گیاهان تنها: حداقل فاصله 20 سانتی متر

کاشت چند ردیفه: حداقل فاصله بین ردیف ها 20 تا 30 سانتی متر

تکثیر برگ نقره ای

تکثیر برگ نقره ای هم از طریق بذر و هم کاشت نهال یا تقسیم بوته انجام می شود. برای کاشت از طریق بذر باید بذر گیاه ابری نقره ای را مرطوب کرد و در سطح خاک به آرامی فشار داد اما بیشتر باغداران، کاشت ابری نقره ای را از طریق نهال ترجیح می دهند و نهال را خریداری می کنند و به طور گسترده آن را به عنوان گیاهان بستر می کارند. بین انواع بلند این گیاه 30 سانتی متر فاصله دهید.

بذرهای ابری نقره ای را درون منزل 4 تا 6 هفته قبل از آخرین یخبندان بکارید. بذرها را در خاک سبک ماسه یا شنی بپوشانید و تا زمان جوانه زنی مرطوب نگه دارید. پس از گذشت فصل سرما، نهال های رشد کرده را خارج از منزل در باغ بکارید. گیاهان برگ نقره ای را تقریباً 25 سانتی متر از هم فاصله دهید.

گل دهی

گیاه سینراریا ماریتیما یا ابری نقره ای اگر بتواند زمستان را تحمل کند، خوشه هایی از گل های کوچک زرد رنگ را در بهار تولید می کند. گل ها معمولاً جدا می شوند تا گیاه برای رشد برگ های جدید تحریک می شود.

گل دهی سینراریا ماریتیما

برداشت

شکوفه ها و برگ های قدیمی را قیچی کنید تا گیاه مرتب به نظر برسد. در پاییز، برگهای رسیده و کامل را جمع آوری و خشک کنید قبل از این که گیاه در اثر هوای یخ سرد زمستان آسیب ببینند.

آبیاری بیش از حد آب یا رطوبت بسیار زیاد گاهی اوقات می تواند منجر به ایجاد آفت هایی در گیاه می شود.

آفات و بیماری گیاه ابری نقره ای

چون این گیاه متراکم است پس پیشگیری از آفات بسیار آسان تر از درمان آن خواهد بود. انواع مختلف این گیاه در برابر بیماری ها و آفات بسیار مقاوم است ولی احتمال دارد توسط کپک پودری یا زنگ زدگی (با رطوبت و گرمای زیاد) و یا شته ها و کنه های عنکبوتی مورد تهاجم قرار گیرد. برای از بین بردن آفات حشره کش مناسب آن را از فروشگاه های لوازم کشاورزی تهیه کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید