• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 12 / 14

آشنایی با آب درمانی بیماری ها و قوانین عمومی لازم در آب درمانی

در این مقاله به معرفی آب درمانی یا هیدروپاتی، دمای آب مناسب، برخی از فواید آب، اثرات آب با دماهای متفاوت در بدن و قوانین عمومی لازم الاجرا در آب درمانی پرداخته شده است.

آب درمانی یا هیدروپاتی

هیدروپاتی واژه ای است که برای نامیدن چیدمانی از درمان بیماری ها با استفاده از آب به کار می رود.

پدر نیپ می گوید:

1- آب می تواند همه ی بیماری های علاج پذیر را درمان کند.

2- آب، سموم را از خون بیرون می راند.

3- سموم خارج شده از خون را از بدن دفع می کند.

4- آب، خون تصفیه شده را به طور مناسب در جریان نگه می دارد.

5- اعضای تضعیف شده را تقویت و قوای بدن را احیا می کند.

آب درمانی و قوانین لازم

دمای آب بایستی بر حسب کاربرد درمانی آب انتخاب شود:

 – پاشیدن: سرد 15 درجه، خنک 24 درجه و داغ 43 درجه سانتی گراد

– حمام خنک: 20 تا 27 درجه سانتی گراد

– حوله ی سرد مرطوب: 15 درجه سانتی گراد

– دوش: سرد 15، خنثی 35 و داغ 43 درجه سانتی گراد

– حمام چشم: خنک 24 و ولرم 32 درجه سانتی گراد

– ضماد گرم: 49 درجه سانتی گراد

– حمام پا: سرد 15 درجه، ولرم 27 درجه و داغ 43 تا 46 درجه سانتی گراد

– حمام سحر: 15 تا 27 درجه سانتی گراد، حمام لگن: خنک 21 تا 26 درجه، خنثی 32 تا 35 درجه سانتی گراد.

– حمام با هوای داغ (سونای خشک): 71 درجه سانتی گراد

– پتوی داغ: 55 درجه سانتی گراد

– حمام بخار (سونای مرطوب): 55 درجه سانتی گراد، حمام ترکی: 71 درجه سانتی گراد

– ماساژ مرطوب با حوله: 15 درجه سانتی گراد

حمام اعضاء: آب پاکیزه و تمیز را می توان برای حمام سر، چشم، بازو، دست، ساق پا، زانو، پاشنه ها و هر عضو دیگری استفاده نمود.

حمام باسن:

بیمار عریان شده، در وان حاوی آب سرد می نشیند به طوری که آب، ران ها تا ناف را می پوشاند. بخش فوقانی بدن و ساق ها و پاها از آب بیرون بوده و با ملحفه ای پوشانده می شوند تا بیمار احساس سرما نکند. بیمار بایستی وضعیت نیمه نشسته و نیمه خوابیده به خود بگیرد و ناحیه تحتانی شکم را از ناف به طرف پایین و طرفین آن را با حوله یا پارچه ای خشن به طور مداوم و با قدرت بمالد. او بایستی مالیدن و شستن را تا زمانی که باسن سرد شود و احساس تازگی کند ادامه دهد. مدت زمان حمام اول از 10 تا 15 دقیقه متغیر است و جلسات بعدی بر طبق نیاز بیمار افزایش می یابد.

حمام باسن در درمان سوء هاضمه، بازگشت اسید معده به مری، نفخ، یبوست، بواسیر دردناک، فیستول مقعدی، افتادگی رکتوم، تحریک پذیری ذهن، درد عصبی، خستگی روانی، تپش قلب، اختلال ریه ها، کبد، طحال، کلیه ها و مثانه و هم چنین در بیماری های زنان نظیر خونریزی قاعدگی بیش از حد، بی نظمی های قاعدگی، ترشح واژینال، افتادگی رحم بسیار مفید و سودمند است. اگر این استحمام مرتب انجام شود از بروز تمام بیماری ها جلوگیری می کند. بیماران باید دو بار در روز استحمام نمایند.

 برخی از فواید آب:

آب عمل گوارش را بهبود می بخشد، حرکت روده ها را تنظیم می کند، جریان ادرار را تنظیم می کند، پوست را تمیز می کند و منافذ آن را جهت تعریق طبیعی باز نگه می دارد، میزان تعریق را تنظیم می کند، خواب طبیعی و سالم را القا می نماید، دمای بدن را در تب کاهش می دهد، از پر خونی در هر قسمت از بدن جلوگیری می کند، التهاب و احتقان را در هر قسمت از بدن برطرف می نماید، از عفونت در هر قسمت ملتهب از بدن پیشگیری می کند، آب باعث بهبود سوء هاضمه، تپش قلب، روماتیسم، نقرس، ضعف جنسی و بیماری های زنان می شود.

اثرات آب با دماهای متفاوت در بدن

1- آب سرد با انقباض مویرگ های معده، جریان طبیعی خون، ترشحات معده و جذب را کاهش می دهد، دمای بدن را پایین می آورد.

2- نوشیدن آب سرد در صبح زود و با معده خالی که توسط پزشکان آیورودا، یوشاپان نامیده می شود، معده، قلب، کبد و دستگاه گوارش را بر می انگیزد، به تنظیم جریان ادرار، مدفوع و تعریق به دفع سموم کمک می کند و برای معالجه سوء هاضمه، کولیک صفراوی، یبوست آتونیک مزمن، چاقی، رماتیسم و تب مفید است.

3- آب ورلم مهوع بوده، بایستی در موارد مسمومیت یا تهوع مورد مصرف قرار بگیرد.

4- آب گرم در بیماری های کلیوی مفید است.

5- آب داغ برای کسانی که گوشت، قسمت اصلی رژیم غذایی را تشکیل می دهد، برای خلاص کردن سیستم از سمومی مانند پتومین، اسید اوریک و دیگر مواد سمی و هم چنین در درمان کولیک، گرفتگی های عضلانی، درد معده و التهاب معده مفید است. آب داغ قابض و مسکنی بی خطر است. درد را با دفع سموم از بدن کاهش می دهد. نفخ، کولیک نفاخ، مشکلات صفراوی، سرفه، اسهال خونی، استفراغ، وبا، احتباس ادرار، گرفتگی های عضلانی، کولیک، اختلالاتی هم چون سرفه و استفراغ مقاوم را با مصرف مکرر یک قاشق چای خوری آب داغ می توان درمان نمود.

روزه ی آب که به عنوان درمانی سریع شناخته می شود هم اکنون به طور وسیعی به کار می رود. این درمان برای کسانی که از افراط در خوردن یا رژیم غذایی نامناسب رنج می برند عالیست.

قوانین عمومی لازم الاجرا در آب درمانی

1- بدن بیمار به خصوص پاها باید گرم نگه داشته شود. اگر بیمار در پاها احساس سرما کند، باید آن ها را با مالش با حوله ی خشک، ورزش یا حمام بخار گرم نمود.

2- مناسب ترین زمان برای آب درمانی، صبح پس از برخاستن از خواب و یا شب قبل از رفتن به رختخواب است. آب درمانی دقیقا پیش از یا بلافاصله پس از صرف غذا یا بعد از ورزش، یا تحریک روانی یا وقتی که هوای اتاق سرد است، مجاز نمی باشد.

3- حمام لگن با آب سرد، حمام با دوش، حمام با اسفنج و شستشو با آب سرد پس از استحمام با بخار، درجه حرارت بدن را کاهش می دهد و از بروز سرماخوردگی پیشگیری می کند. ورزش بعد از استعمال آب سرد درجه حرارت بدن را تعدیل می نماید. بیمار ناتوان و ضعیف بایستی با حمام آفتاب، مالش یا کیسه های آب گرم، گرم شود. تمامی شیوه های آب درمانی از قبیل کمپرس، حمام با بخار و پانسمان بایستی در اتاق گرم با درجه حرارت حدود 20 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرد.

4- بیمار در صورت تمایل می تواند یک قاشق چایخوری آب تازه و گرم بنوشد. از نوشیدن آب به مقدار زیاد در یک وعده بایستی پرهیز شود.

5- تنقیه بایستی در تمامی موارد، اِعمال شده و روده ها تمیز شوند. پوست بیمار بایستی با شستشوی مکرر پاکیزه نگه داشته شود.

6- از مصرف مواد مخدر مانند قهوه، تنباکو و محرک هایی هم چون چای، مشروبات الکلی و حشیش باید خودداری کرد. هم چنین مصرف گوشت و ادویه جات هنگام بروز امراض شدید ممنوع می باشد. چنان چه بیمار گرسنه است، می تواند شیر، میوه و نان گندم کامل بخورد و در صورت تشنگی، روغن نارگیل، عصاره نیشکر، آب میوه و آب خالص میل کند. مصرف مواد خیلی داغ یا خیلی سرد و آب گاز دار در طول درمان ممنوع می باشد.

7- بیمار بایستی در آرامش باشد زیرا امکان درمان بیماری شدید پس از رسیدن به آرامش وجود دارد.

8- اتاق بیمار بایستی آرام و دارای جریان هوا باشد. بیماران تب دار به راحتی سرما نمی خورند. با باز کردن پنجره ها، جریان هوا را در اتاق برقرار کنید. اگر دمای اتاق بسیار پایین باشد می توان از وسیله ی گرم کننده استفاده کرد.

9- به بیماران ناتوان و ضعیف که نمی توانند ورزش کنند یا در زیر نور آفتاب راه بروند، توصیه می شود از حمام های خنثی و ماساژ استفاده نمایند.

10- برای درمان افراد ضعیف و بچه ها نبایستی بر روش خاصی پافشاری نمود. در صورت عدم تحمل نسبت به آب سرد، با کاهش تدریجی دمای آب در هر جلسه بایستی بیمار را به استفاده از آب سرد عادت داد.

11- استعمال آب سرد در دوران قاعدگی و پس از زایمان مگر تحت نظارت آب درمانگر مجرب، جایز نمی باشد.

در مقاله بعدی در ادامه این مبحث به آب درمانی برخی بیماری ها اشاره می شود.

تنظیم: سمیه مظفری

برگرفته از کتاب “آب درمانی” نوشته: دکتر وی.ام. کولکارنی، ترجمه: دکتر حمید رضا ورمز یار، انتشارات نسل نو اندیش

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید