• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 12 / 31

پرورش گیاه افوربیا تیروکالی یا درخت مداد – گیاهان آپارتمانی

نام علمی: Euphorbia tirucalli

نام فارسی: درخت مداد

نام های دیگر: بیدار، دیه دار، درخت نفت، درخت فرفیون هند، درخت مداد، چوب در آتش یا شیر بوش

خانواده: افوربیاسه

 پرورش گیاه افوربیا تیروکالی یا درخت مداد - گیاهان آپارتمانی

درخت مداد یا افوربیا تیروکالی به هیچ وجه یک نوع کاکتوس نیست بلکه عضو خانواده افوربیاسه و بدون خار است. این گیاه منحصر به فرد از نظر ظاهر، بومی آفریقا و هندوستان است. ساقه های آب دار و شاداب سبز رنگ درخت مداد، که به عرض یک مداد است، در یک الگوی تقریباً هندسی به سمت بالا شاخه شاخه می شوند. درخت مداد به سرعت رشد می کند و می تواند به ارتفاع 25 تا 38 سانتی متر در خارج از منزل و حداکثر به ارتفاع 15 سانتی متر در داخل منزل می رسد. مراقبت از این یک گیاه آسان است که فقط نیاز به نور آفتاب و کمی آب دارد تا بتواند خوب رشد کند.

کاربرد های درخت مداد

گیاه افوربیا تیروکالی تولید هیدروکربن لاتکس سمی می‌کند که قابلیت تبدیل به بنزین را دارد. ملوین کالوین شیمیدان پیشنهاد بهره‌برداری از این گیاه برای تولید نفت را داده ‌است. کالوین تخمین زده ‌است که ۱۰ تا ۵۰ بشکه نفت در هر هکتار از این گیاه به دست می آید. به همین دلیل به نام درخت نفت نیز معروف است. هم چنین در تولید لاستیک می‌تواند استفاده می‌شود. افوربیا تیروکالی در طب سنتی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در درمان سرطان، برآمدگی های غیر طبیعی پوست، تومورها و زگیل ‌ها در کشورهایی چون برزیل، هند، اندونزی، مالزی و مالابار استفاده می‌شود. هم چنین برای آسم، سرفه، درد گوش، درد اعصاب، روماتیسم، دندان درد، و زگیل در هند استفاده می‌شود.

تمام قسمت های این گونه گیاهان سمی به حساب می آیند و باید از حیوانات اهلی و کودکان دور نگه داشته شوند.

شرایط نگهداری گیاه افوربیا تیروکالی
نور

گیاه افوربیا تیروکالی بسیار به نور آفتاب احتیاج دارد و حتی می تواند خورشید مستقیم صبحگاه را تحمل کند.

آب

در طول بهار و تابستان ،قبل از آبیاری اجازه دهید 50٪ بالای خاک خشک شود. در پاییز و زمستان در ماه یک بار آب دهید. درخت مداد در برابر خشکسالی بسیار مقاوم است، بنابراین وقتی شک دارید آب ندهید.

کود

یک بار در سال، در اوایل بهار و آغاز تابستان با کود متعادل 20-20-20 در یک چهارم یا نصف قدرت توصیه شده کود مایع (و حتی با کود مایع مخصوص سبزیجات خانگی) کوددهی کنید.

دما

افوربیا تیروکالی در بیشتر سال دماهای گرم بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد را دوست دارد و دمای بین 15 تا 27 درجه برایش ایده آل است. در زمستان، هنگام استراحت، یک درخت مداد ، دماهای سردتر حدود 10 درجه سانتی گراد را ترجیح می دهد.

رطوبت

رطوبت پایه ای خانگی را می پسندد.

آفات

شپشک آرد آلود (شپشک آردی)، کنه های عنکبوتی و شته ها از آفات افوربیاست. سموم مربوطه را باید از فروشگاه های لوازم کشاورزی و سموم دفع آفات تهیه کنید.

بیماری ها

درخت مداد مستعد فوموپسیس هستند که یک بیماری قارچی است و باعث رشد “زگیل مانند” خاکستری روی ساقه ها و پوسیدگی ریشه به دلیل آبیاری زیاد می شود.

خاک

برای جلوگیری از تجمع آب بیش از حد، از خاک با زهکشی سریع و خوب استفاده کنید.

اندازه گلدان

درخت مداد به سرعت رشد می کند و کاملا یک گیاه بلند می شود. به یک گلدان محکم خوب احتیاج دارد و ممکن است هر یک یا دو سال نیاز به تعویض گلدان باشد. قبل از انتقال افوربیا تیروکالی به گلدان جدید، اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود.

هرس

درخت مداد را هرس کنید تا به نظر پُر برسد. همیشه هنگام هرس گیاه، از دستکش و پیراهن آستین بلند استفاده کنید تا از آسیب پوست جلوگیری شود.

شرایط نگهداری درخت مداد

تکثیر

تکثیر درخت مداد به راحتی با استفاده از قلمه های ساقه (بریدن ساقه) انجام می شود. ساقه هایی که در هنگام هرس می کَنید را در خاک فرو کنید تا به مرور زمان ریشه می دهد و گیاه جدیدی به دست می آید.

هشدار

درخت مداد یا افوربیا تیروکالی گیاهی بسیار سمی است. ساقه ها حاوی عصاره ای سمی است که سبب تحریک و سوزش می شود بنابراین از هرگونه بریدگی و شکستگی ساقه جلوگیری شود. نه تنها هنگام کار با درخت مداد باید از دستکش استفاده کنید بلکه باید دستان خود را بعد از درآوردن دستکش به طور کامل با صابون بشویید. از تماس عصاره یا شیره ساقه با چشم و دهان خود خودداری کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید