• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 07 / 01

طرز تهیه قطاب یا پیراشکی گوشت

در این مقاله طرز تهیه قطاب یا پیراشکی گوشت مقوی، خوشمزه و مورد پسند همگان به خصوص کودکان آموزش داده می شود. مواد اولیه در دسترس همگان است و با این قطاب می توانید مواد مغذی مورد نیاز را به بدن کودکان برسانید.

مواد لازم قطاب یا پیراشکی:

  • نخود نصف استكان

  • ماش نصف استكان

  • عدس یک استكان

  • پياز سه عدد

  • گوشت چرخ کرده 250 گرم

  • خمير نانوايي سه چانه

  • شير یک استكان

  • تخم مرغ یک عدد
  • آرد به ميزان لازم

  • روغن به ميزان لازم

  • روغن کنجد به میزان لازم
  • نمك، زردچوبه، فلفل و ادويه به مقدار لازم

  • پودر قند به ميزان لازم براي تزيين

  • نکته:

    مواد اولیه را به دلخواه می توانید تغییر دهید مثلا قارچ یا زرشک یا گردوی کمی خرد شده یا کدوی حلوایی و یا اسفناج اضافه کنید.

طرز تهيه قطاب گوشت:

حبوبات را چندین ساعت خیس کنید و در این فاصله چند بار آب آن را عوض کنید. سپس حبوبات را جدا بجوشانيد و با گوشتکوب چند ضربه بزنید تا کمی حبوبات بشکند ولی کاملا له نشود و در قطاب کمی زیر دندان بیاید.

پيازها را نگینی کنید و تفت دهيد تا كاملا طلايي شود به آن گوشت چرخ کرده را اضافه كنيد و مجددا تفت دهيد. نمك، ادويه، زردچوبه و فلفل را اضافه كرده و هم زنيد. كمي آب ريخته درب ماهي تابه را ببنديد تا گوشت بپزد.

3 چانه خمير معمولي از نانوايي تهيه كنيد و به آن يك استكان شير، یک تخم مرغ، کمی نمک، کمی روغن اضافه كنيد. ذره ذره آرد به آن بيفزاييد و ورز دهيد اين كار را ادامه دهيد تا خمير به دست نچسبد. برای لطافت بیشتر خمیر بهتر است سینی زیر دست خود بگذارید و از بالای سر با ضربه محکم خمیر را به سینی بکوبید، این کار را پنجاه تا صد بار تکرار کنید.

به اندازه يك پرتقال از خمير بکَنید، سعی کنید با چاقو یا کاتر بکنید و خمیر را نکشید. آن را گِرد کنید. این کار را ادامه دهید تا تمام خمیر، گلوله گلوله شود.

یک گلوله خمیر را با وردنه روی سطح کار خود باز کنید کمی روغن کنجد روی آن بریزید و در تمام سطح خمیر پخش کنید. با چاقو خمیر را از بالا به پایین به فواصل دو سانتی متر برش بزنید. یکی از برش ها را برداشته و بپیچید تا اندازه یک گردو شود. البته اگر قطاب به اندازه کف دست می خواهید باید این گونه باشد و اگر قطاب های بزرگ تر را می پسندید باید کمی بیشتر بپیچید تا گلوله حلزونی حاصله بزرگ تر شود. مهم این است که قطاب ها هم اندازه باشند.

فتیر کره ای یا فتیر مسکه

شاید برخی بگویند که روش بالا برای قطاب مشکل است و همان برداشتن گلوله ای از خمیر آماده و باز کردن آن و گذاشتن مواد داخلش کافی است ولی با روش بالا، خمیر قطاب نازک می شود، ترک نمی خورد، در هنگام سرخ کردن روی خمیر پف پف نمی شود و نهایتا کیفیت آن بالا می رود.

وقتی چند تا از این گلوله های شبیه حلزون تهیه کردید هر یک را روی سطح کار باز کنید و یک قاشق از مواد داخل قطاب را درون آن قرار دهید. کناره های دایره را بر روی هم منطبق کنید تا یک نیم دایره به دست آید. سه روش برای پیچیدن دارید، یا در قالب مخصوص قطاب قرار دهید تا بسته شود، یا با دست بپیچید و یا با چنگال فشار دهید تا دو قسمت خمیر به هم بچسبد و شبیه دوخت شود. روی خمیر هم دو تا سه چنگال بزنید به گونه ای که چنگال از سمت دیگر خمیر خارج نشود.

قطاب گوشت یا پیراشکی

هنگامی که چند قطاب آماده شد می توانید سرخ کنید و اگر می خواهید همه را با هم آماده کنید روی خمیرها پارچه ای بیندازید تا خشک نشود.

حال قطاب هاي آماده را در روغن سرخ كنيد سعي كنيد ظرف گودي مثل قازان براي اين كار انتخاب كنيد تا دو طرف قطاب همزمان سرخ شود سپس روی دستمال مخصوص روغن گیری قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. قطاب هاي سرخ شده را در ظرف مورد نظر بچينيد و قبل از اين كه سرد شود رويش پودر قند براي تزيين و مزه بهتر بپاشید. و یا برای تزیین می توانید از سس کچاب استفاده کنید.

برای تهیه قطاب اسفناج می توانید نیم کیلوگرم اسفناج را با نصف استکان آب بپزید و در دستگاه یک دو سه یا گوشتکوب برقی کاملا له کنید تا این سبزی به صورت ریشه ریشه نماند. سپس می توان به دیگر مواد گوشتی قطاب اضافه کرد.

اگر خواستید کدوی حلوایی بزنید باید کدو را جداگانه با کمی آب بپزید تا کاملا خشک شود، سپس به مواد دیگر قطاب اضافه کنید.

قطاب یا پیراشکی گوشت

اگر از خمیر قطاب اضافی ماند می توانید خمیر را به روی سطح کار به شکل دایره باز کنید، رویش را چند چنگال بزنید و در روغن سرخ کنید، وقتی رنگ خمیر در روغن عوض شد و دو طرف آن سرخ شد، از روغن خارج کنید رویش پودر قند بپاشید. در برخی مناطق به آن چُزمه می گویند. چزمه تُرد و خوشمزه است.

قطاب ميان وعده بسيار خوشمزه اي است که چون اين خوراك مقوي و سالم در منزل تهيه می شود و از سالم بودن مواد اولیه آن مطمئن هستيد مي تواند چاشت خوبي براي مدرسه بچه ها باشد. در این صورت می توانید قطاب ها را در فریزر قرار دهید و روزی یک یا دو عدد را برای چاشت کودکان بگذارید.

قطاب معمولا برای میان وعده یا شام به کار می رود یا در میهانی های عصرانه، تولد، چلگی عروس و یا در سفر به عنوان یک وعده راحت و خوشمزه و مقوی مورد استفاده قرار می گیرد.

سميه مظفري

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید