• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 06 / 01

بیوگرافی دان ایموس

نام: دان ایموس

پیشه: گوینده رادیو، نویسنده، خیر و نیکوکار

تاریخ تولد: 23 جولای 1940

محل تولد: ریورساید، کالیفرنیا

جان دونالد “دان” ایموس گوینده شوخ طبع رادیو و نیکوکاری است که به بچه های سرطانی و مشکل خونی کمک می کند.

گوینده رادیو

جان دونالد ایموس در 23 جولای 1940 در ریورساید کالیفرنیا به دنیا آمد و در دامداری پدرش در آریزونا بزرگ شد. او در رادیو کار خود را شروع کرد و به موفقیت های زیادی رسید. او با همسرش برنامه هایی را برای بچه های سرطانی و بیماران خونی اجرا می کنند. سرطان ایموس در سال 2009 تشخیص داده شد.

والدین ایموس زمانی که او 15 ساله بود از یکدیگر جدا شدند، ایموس دبیرستان را ترک کرد و به نيروى تفنگداران دريايى پیوست. ایموس در معدن مس و اورانیوم، همچنین به عنوان ترمز بان ترن نیز کار کرده بود و برای حرفه ضبط صدا در رادیو نیز تلاش زیادی کرد.

ایموس در سال 1968 یک ایستگاه کوچک در پالم دیل کالیفرنیا شروع به کار کرد ولی به علت شوخ طبعی زیاد و رک گویی اش از آنجا خارج و به سمت کلیولند، اوهایو حرکت کرد. ایموس در کالیفرنیا امتیاز کمیسیون ارتباطات فدرال را طبق رای مردم به دست آورد.

در سال 1971، ایموس به WNBC (شرکت جهانی تلویزیونی ان بی سی) در نیویورک رفت و در برنامه رادیویی جدیدش به نام “ایموس در صبحگاه” شوخی های توهین آمیز پرداخت. ایموس هر روز از شخصیت هایی مثل چارلز مک کرد (گزارشگر خبری)، برنارد مک گورک (تهیه کننده)، مایک برین (گزارشگر ورزشی) و برادرش فرد به عنوان مهمان دعوت می کرد. علاقه ایموس به شوخ طبعی باعث شد که در سالگرد تولد رادیو “جوک های شوک برانگیزی” را بیان و اجرا کرد که تمامی دست اندرکاران رادیو از جمله  مدیریت و اسپانسور رادیو را به تمسخر گرفت.

ایموس معتاد به الکل و دارو شد و دیگر قابل اعتماد نبود. در سال 1977 به خاطر غیبت های فراوانش از کار اخراج شد. علی رغم اعتیاد دارویی اش، برنامه صبحگاهی ایموس تا چندین سال رونق داشت تا سال 1987 که مجددا به دنبال درمان رفت. در همان سال، WFAN همه برنامه های ورزشی رادیو را از WNBC خرید و از ایموس خواست تا برنامه اش را بعد از درمانش مجددا اجرا نماید. ایموس تغییری در قالب برنامه هایش داد که با استقبال منتقدانش روبرو شد.

ایموس چهار جایزه مارکونی، دو جایزه مهم همان سال، جایزه نویسنده “بانفوذ ترین آمریکایی ها” در سال 1977 و چند جایزه دیگر را کسب کرد.

ایموس چند کتاب شامل پسر دیگر خدا (1981 تا 1994) و دو کتاب با همکاری برادرش فرد به نام های دو مرد در چهار گوشه زمین در سال 1997 و کشور مردان بزرگ در سال 2001 را نوشتند.

ایموس بعد از 30 سال کار صدا، رادیو را با بدخلقی و عصبانیت موقتا کنار گذاشت. در ابتدا رادیو سی بی اس دو هفته ایموس را معلق گذاشت اما بعد تصمیم گرفت تا او را اخراج نماید. در 14 آگوست 2007 با شبکه سی بی اس قرارداد چند میلیون دلاری  بست. شرایط قرارداد واضح و مشخص نبود ولی در گزارش خبری ایموس، صحبت منفی درباره کارفرمای قبلی اش ممنوع اعلام شد.

در دسامبر 2007 به رادیو بازگشت، هشت ماه بعد مجددا اعلام کرد که حرفه رادیو را کنار می گذارد.

خیرخواهی ایموس

ایموس راه طولانی را طی کرد از زمانی که اولین بار در سال 1968 در رایو شروع به کار کرد. ایموس اکنون هر روز ورزش می کند و رژیم گیاه خواری را در پیش گرفته است. علی رغم اینکه او به بدخلقی اش شهرت داشت اما قلب رئوفی داشت. او و همسر دومش، دردر، در نیومکزیکو برای بچه های سرطانی یا بیماران خونی اردوگاهی زدند. دامداری قدیمی خود را مجددا احیا کردند و در آنجا تشکلی برای بچه های بیمار ایجاد کردند. هدف این بود که محصولات سالمی که در دامداری تولید می شود مستقیما صرف کودکان سرطانی شود و به این مرکز از سوی تشکل ها ومراکز زیادی کمک مالی می شد.

ایموس از سال 1988 پی ساختمانی را در نیوجرسی بنا نهاد که مخصوص بچه های سرطانی و بیماران خونی است. همچنین یک مرکز آموزشی بنا نهاد. او میلیون ها دلار هزینه کرد. در سال 2007 بیش از 6 میلیون دلار برای ساخت مرکز توانبخشی معلولینی که از جنگ بازگشته اند هزینه کرد.

در سالهای اخیر

در مارس 2009 ایموس اعلام کرد که به سرطان پروستات مبتلا شده است در ضمن او درگیر مشکلات تنفسی نیز شده است که نیاز همیشگی به اکسیژن دارد.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید