• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2021 / 01 / 10

نگهداری و تکثیر ماهی زیبای تترا نئون در آکواریوم

تاج خیره کننده در هر آکواریوم، ماهی تترا نئون است. این ماهی کمی مقاوم در اصل از آمریکای جنوبی وارد شده است. محبوبیت آنها منجر به تجارت پر رونق در هنگ کنگ، سنگاپور و تایلند شد. بیش از 1.5 میلیون از تتراهای نئون ماهانه به ایالات متحده وارد می شود. کمتر از 5 درصد تتراهای نئون فروخته شده برای آکواریوم نمونه های وحشی آمریکای جنوبی است.

نگهداری و تولید مثل ماهی تترانئون

در این مقاله عناوین زیر را می خوانید:

مشخصات ماهی نئون تترا

بومی و پراکندگی ماهی تترا نئون

رنگ ها و نشانه های نئون تترا

مواظبت و شرایط محیطی ماهی تترا نئون

رژیم غذایی و تغذیه نئون تترا

تفاوت های جنسیتی ماهیان تترا نئون

تکثیر و تولید مثل نئون تترا

مشخصات ماهی نئون تترا

نام های مشترک: نئون تترا، تترا نئون، ماهی نئون

نام علمی: Paracheirodon innesi

اندازه ماهی بالغ: 4 سانتی متر

طول عمر یا انتظار زنده ماندن: 5 سال

خانواده: کاراسیده ها (کاراسین ها)

بومی: جنوب شرقی کلمبیا، شرق پرو، غرب برزیل

از نظر اجتماعی: صلح طلب و اجتماعی

تراز آکواریوم: نیمه ساکن

حداقل اندازه آکواریوم: 3.8 لیتر

رژیم غذایی: همه چیز خوار

روش تولید مثل: تخم گذاری

نگهداری و مراقبت: متوسط

PH: هفت

درجه سختی کلی آب: حداکثر تا 10 dGH

دمای آب: 20 تا 26 درجه سانتی گراد

بومی و پراکندگی ماهی تترا نئون

نئون تتراها از رودهای بلک واتر و از رودخانه های اورینوکو و آمازون در برزیل، کلمبیا و پرو سرچشمه گرفتند. نواحی از بلک واترها در زیر سایبانی از جنگل انبوه قرار دارند که نور بسیار کمی از لابلای درختان عبور می کند. تترا نئون ها عمدتا در لایه های میانی آب زندگی می کنند و از کرم ها و سخت پوستان کوچک تغذیه می کنند.

رنگ ها و نشانه های نئون تترا

نئون تترا دارای بدنه اژدر شکل باریکی است که طول آن بیش از چهار سانتی متر نیست. درست است این ماهی اندازه کوچکی دارد ولی رنگ زیبا، جذاب و چشم نوازی دارد. از نوک بینی تا باله چربی نئون تترا، یک نوار آبی نئون روشن وجود دارد. تصور بر این است که این نوار روشن باعث می شود آن ها در شرایط بلک واتر به راحتی در معرض دید یکدیگر قرار بگیرند.

در زیر نوار آبی، نئون تترا شکمی سفید-نقره ای دارد. غیر از رنگ سفید شکم، یک نوار قرمز روشن نیز تا دم ادامه دارد. ترکیب چشمگیر قرمز، سفید و آبی ، این ماهی را به یکی از محبوب ترین ماهیان آکواریومی تبدیل کرده است. تترای نئون بسیار شبیه گونه ای دیگر از این خانواده به نام تترای کاردینال است که اغلب با یکدیگر اشتباه می شوند. تفاوت اصلی بین این دو ماهی نوار قرمز است. در تترا نئون، نوار قرمز فقط از وسط بدن تا دم امتداد می یابد ولی در تترای کاردینال، نوار قرمز در تمام طول ماهی، از پوزه تا دم کشیده شده است.

مشخصات ماهی تترا کاردینال

مانند سایر ماهی های رنگارنگ، رنگ های روشن تترا نئون در شب هنگام استراحت، هنگامی که از خطر آگاه می شوند یا در مریضی کمرنگ می شوند. زمانی که قصد خرید ماهی تترای نئون را دارید آن هایی که فعال تر و رنگ آمیزی پر رنگی دارند انتخاب کنید چون تتراهای کم رنگ نشانه ضعف سلامتی آن هاست.

ماهی های آرام، صلح آمیز و اجتماعی کوچک مثل رازبورا ها، تتراهای کوچک، گورامی دورف (کوتوله)، همچنین گربه ماهی های کوری و دیگر گربه ماهیان کوچک، از گزینه های خوبی است که می توان با یکدیگر در یک آکواریوم نگهداری کرد. از حضور تتراهای بزرگ تر در این آکواریوم خودداری کنید زیرا آنها در اولین فرصت تتراهای نئون را می خورند. قاعده کلی این است که اگر دهان ماهی به اندازه کافی بزرگ شود تا نئون را ببلعد، آنها دیر یا زود این کار را انجام می دهند.

مواظبت و شرایط محیطی ماهی تترا نئون

آکواریوم و مخازن تازه تاسیس شده برای تتراهای نئون مناسب نیستند زیرا تحولاتی را که در چرخه راه اندازی اولیه رخ می دهد را تحمل نخواهند کرد. فقط در مواقعی که مخزن دارای شیمی آب پایدار است نئون تتراها را اضافه کنید. آب باید برای نئون تتراها آب شیرین و اسیدی باشد، به این معنی که PH بالاتر از 7 نباشد و سختی آن بیش از 10 dGH نیست. از عصاره های بلک واتر یا چوب دریفت اغلب برای تیره شدن آب، حفظ PH اسیدی و شیرین شدن آب استفاده می شود.

تترا های نئون در زیستگاه طبیعی خود در مناطقی از آب تیره با پوشش گیاهی و ریشه ای انبوه زندگی می کنند. تهیه یک زیستگاه با مکان های مخفی فراوان در نور کم اهمیت دارد. تا جایی که امکان دارد در اطراف آن ها گیاهان زیادی مثل گیاهان شناور قرار دهید. دریفت وود یا چوب های دریفت مکان هایی را برای مخفی شدن این ماهیان فراهم می کند. برخی از دارندگان آکواریوم بستر تیره را در سه طرف آکواریوم قرار می دهند تا شرایط نور کم در زیستگاه طبیعی تتراهای نئون فراهم شود و احساس راحتی کنند.

رژیم غذایی و تغذیه نئون تترا

نئون تتراها همه چیزخوار هستند، به این معنی که آنها هم مواد گیاهی و هم حیوانی می خورند. غذای ریز ریز، گرانول های کوچک، میگوی زنده یا آب نمک زده منجمد یا دافنی (جزو سخت پوستان) و کرم های خونی منجمد یا خشک شده منجمد همه گزینه های غذایی خوبی هستند. برای اطمینان از سلامتی ماهیان، انواع مواد غذایی از جمله غذاهای زنده را ارائه دهید.

تفاوت های جنسیتی ماهیان تترا نئون

اختلافات جنسیتی در تتراهای نئون به وضوح مشخص نیست. به طور کلی، ماده ها، شکم گرد بزرگ تر از نرها دارند. بر روی شکم گرد ماده ها حتی یک نوار آبی به ظاهر خمیده دیده می شود در صورتی که این نوار آبی روی شکم نرها صاف است.

تکثیر و تولید مثل نئون تترا

به دلیل نیاز تتراها به شرایط بسیار خاص آب، تکثیر نئون تتراها می تواند چالش برانگیز باشد. نئون ها می توانند از 12 هفتگی تولید مثل کنند. اگر می خواهید تترا نئون را تکثیر کنید، یک مخزن جداگانه قرار دهید. سختی آب در مخزن تولید مثل باید فقط 1 تا 2 dGH و pH پنج تا شش باشد. برای فیلتراسیون از فیلتر اسفنجی استفاده کنید و گیاهان زنده تهیه کنید. ماهی در حال تخم ریزی اغلب پرش خواهد کرد، بنابراین مطمئن شوید که مخزن روکش دارد. دو طرف مخزن را با کاغذ تیره بپوشانید تا نور مخزن کاهش یابد. دمای آب باید 24 درجه سانتی گراد نگه داشته شود.

قبل از قرار دادن در مخزن، جفت تولید مثل را با غذاهای زنده تغذیه کنید. هنگام انتقال جفت تولید مثل به مخزن، هیچ گونه روشنایی نباشد. روز بعد، روشنایی را افزایش دهید و این کار را به تدریج ادامه دهید تا باعث تخم ریزی شود. تخم ریزی به طور کلی در صبح اتفاق می افتد. نر در هنگام تخم ریزی ماده را در آغوش خواهد گرفت که در نتیجه بیش از 100 تخم آزاد می شود. تخم ها شفاف و کمی چسبناک هستند و به گیاهان می چسبند. به محض تخم گذاری، جفت تولید مثل را از محیط دور کنید، زیرا والدین به سرعت تخم ها را می خورند.

روشنایی کم را حفظ کنید زیرا تخم ها و نوزادان هم به نور، حساس هستند. نوزادان تقریباً طی 24 ساعت از تخم بیرون می آیند یا هچ می شوند و تا چند روز آینده از کیسه زرده شان تغذیه می شوند. میزان هچ زیاد نیست، بنابراین انتظار نداشته باشید که بیش از یک سوم تخم ها تبدیل به نوزاد شوند. طی سه تا چهار روز بچه ماهی ها به طور مستقل شنا می کنند و باید از غذاهای بسیار کوچک مانند اینفوسوریا، روتیفرها، زرده تخم مرغ یا غذاهای آماده برای لاروها تغذیه شوند. در طی چند هفته آن ها به اندازه کافی بزرگ می شوند و می توانند از میگوهای تازه هچ شده آب شور تغذیه کنند. نوزادان تقریباً پس از یک ماه، رنگ بزرگسالان خود را می گیرتد.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید