• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 06 / 19

راهکارهایی برای روزه گرفتن کودکان در ماه رمضان

شاید در ماه رمضان سوالاتی پیرامون موضوعات گوناگون برای ما پیش بیاید مثل احکام روزه، که یک مورد آن روزه گرفتن فرزندان است. حالا شاید سوال بسیاری از پدر و مادرها این باشد که بهترین روش برای عادت دادن فرزندان به روزه گرفتن کدام است؟

آموزش کودکان به روزه داری

یعنی بدون اینکه مجبورشان کنیم و بدون تاثیر سوء داشتن در سلامتی آن ها، چطورآن ها را با روزه گرفتن آشنا کنیم، همانطور که مستحضرید احادیثی درباره عادت دادن فرزندان وجود دارد. که در آن ها سفارش شده تا قبل از سن بلوغ و سن تکلیف فرزندان را به نماز خواندن عادت دهیم.

در هر صورت دکتر “هدی عبد الفتاح” متخصص روانشناس و بهبود رفتار کودک، 5 روش را متذکر شده اند که در سال های اول روزه داری فرزندان چه باید کرد.

آموزش روزه به کودکان

بهتر است بچه ها ابتدا روزه های کوتاه را تجربه کنند، مثلا روزه دو تا سه ساعت یا بیشتر تا قبل از سن 6 سالگی. سپس روزه کامل یا نصف روز را در سنین بالاتر 7- 8 سالگی شروع کنند.

ممکن نیست که یکدفعه کودکان را از خوردن غذا برای ساعت های طولانی منع کنیم، بلکه قبل از ماه رمضان باید آن ها را مثلا از خوردن بعضی غذاهای مورد علاقشان برای چند ساعت مشخص و کوتاه منع کنیم که این می تواند با هدف تقویت اراده فرزندان محقق شود سپس با شروع ماه رمضان ، روزها را تقسیم کنیم به این نحو که در ابتدا تا ظهر روزه بگیرد و بعد از 5 روز بتواند تا عصر روزه بگیرد و بعد از نیمه ماه رمضان قادر به گرفتن روزه تا مغرب به طور کامل باشد.

به منظور تحریک و تشویق کودکان می توان جایزه ایی برای آن ها در نظر گرفت مثلا اگر با مقداری پول خوشحال می شوند پس در مقابل روزه ایی که می گیرد حتما مقدار پول مشخص شده را در اختیارش بگذارید و یا با غذای مورد علاقه یا بردن به جایی که دوست دارد، می توان کودک را تشویق کرد تا روزه کامل بگیرد.

در صورتی که قادر به تحمل سختی روزه نبود به هیچ وجه وی را مورد سرزنش قرار ندهید و از مجازات او بپرهیزید تا عقده ایی نشود که از روزه گرفتن برای همیشه فرار کند بلکه باید بیشتر با او صحبت کرده و قانع کنید و بیشتر تشویق نمایید.

و اما نکته اساسی قبل از هرگونه تصمیمی برای روزه داری فرزندان، مشورت با پزشک می باشد. پس قبل از هر کاری ابتدا به پزشک مراجعه کرده و از صحت و سلامتی کودک خود مطمئن شوید و آنگاه با مکمل های غذایی مورد نیاز که از طرف پزشک تجویز می شود و با توصیه های او کودک را در روزه گرفتن یاری دهید.

ترجمه:حمیدرضا صفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید