• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 26

استفاده از روش زمین گرمایی برای ساختمان ها

انرژی زمین گرمایی در ساختمان ها

در این روش با استفاده از دمای مناسب و معتدلی که در عمق نه چندان زیاد وجود دارد در مصرف انرژی برای سرمایش یا گرمایش با توجه به فصل صرفه جویی می شود. این منبع انرژی هم مانند انرژی خورشیدی یا انرژی باد تجدید پذیر است و در عین حال به محیط زیست صدمه نمی زند و هوا را آلوده نمی کند. در این روش معمولاً از لوله کشی ساختمان استفاده می شود و با گردش آب در لوله ای که در داخل زمین و در عمق چند متری قرار دارد تبادل حرارت به خوبی انجام می شود. شاید فکر کنید در زمستان که آب سرد است مقدار زیادی از این دما تلف می شود و نمی توان از آن به عنوان منبع حرارتی استفاده کرد اما نکته در اینجاست که لوله هایی که در عمق زمین قرار گرفته اند مانع از یخ زدگی و افت دمای شدید می شوند در زمستانی سرد دمای عمق زمین در حدود 15 درجه سانتیگراد است این یک منبع لایزال برای گرما در زمستان و یک منبع مناسب برودت در تابستان است.

مخلوط آب و ضد یخ به داخل لوله هایی که در عمق کم زمین قرار دارند پمپ می شود مایع به دمای مناسب رسیده دوباره به سمت رادیاتور ها و مبدل های دما پمپ می شود و این مبدل ها در زمستان برای گرمایش استفاده می شود و در تابستان برای سرمایش بدون اینکه سوختی از الکتریسیته یا منابع فسیلی استفاده کرده باشید. البته مقدار کمی انرژی الکتریکی برای به جریان افتادن مایع در لوله ها مصرف می شود که قابل چشم پوشی است و انرژی که از داخل زمین زنده می کنید به انرژی که مصرف می کنید واقعا می ارزد.

البته این فناوری یک مشکل دارد و آن این که نیاز به حجم نسبتا زیادی خاکبرداری دارد که هنگام ساخت بنا بسته به شرایط آب و هوایی باید در مورد اقتصادی بودن آن تصمیم گیری شود.

باید توجه داشت که در این روش ولید سرما یا گرما صورت نمی گیرد و فقط انتقال آن انجام می شود.

برتری انرژی زمین گرمایی به انرژی باد و انرژی خورشیدی این است که این منبع انرژی تغییر نمی کند نیازی به باتری برای ذخیره انرژی ندارید شب یا روز در دسترس است و به شرایط آب و هوایی بستگی ندارد.

ترجمه و تحقیق: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



  1. سلام، واقعاً مطالب بسیار زیبائی دارید لطفاً عضویت بنده در این مطالب را دائمی نمائید. با تشکر

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید