• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 07 / 03

دسترسی کامپایلر در سی پنل و WHM

دسترسی کامپایلر

در سی پنل و WHM نسخه 58

مرور اجمالی

رابط کاربری به شما اجازه می دهد که دسترسی کاربرانتان را بر روی سرور به کامپایلر C  و ++Cغیرفعال کنید. این امر می تواند به حفاظت سرور شما از حملاتی که از آسیب پذیری های موجود در این کامپایلرها سوء استفاده می کنند؛ کمک کند.

سی پنل

مدیریت دسترسی به کامپایلر

به منظور فعال کردن (دسترسی به) کامپایلرها برای تمام کاربران فاقد مجوز و امتیاز، بر روی عبارت فعال سازی کامپایلرها (Enable Compilers) کلیک کنید و برای غیرفعال کردن کامپایلرها برای تمامی افراد فاقد امتیاز، بر روی عبارت غیرفعالسازی کامپایلرها( Disable Compilers) کلیک کنید.

اگر شما مایل به اعطای حق دسترسی به کامپایلر، به کاربران خاصی هستید، گام های زیر را انجام دهید:
  • بر روی عبارت “اجازه به کاربران خاص برای استفاده از کامپایلر” (Allow specific users to use the compilers) کلیک کنید.
  • کاربر دلخواه خود را از منوی “اضافه کردن یک کاربر به گروه کامپایلر” ( Add a user to the compiler group) انتخاب کنید.
  • بر روی عبارت ” اضافه کردن به گروه” (Add to Group) کلیک کنید.
برای حذف حق دسترسی به کامپایلر از یک کاربر، مراحل زیر را انجام دهید:
  • نام کاربر مورد نظر را از منوی “حذف یک کاربر از گروه کامپایلر” (Remove a user from the compiler group) انتخاب کنید.
  • بر روی عبارت “حذف از گروه” (Remove from Group) کلیک کنید.
این ویژگی چگونه عمل می کند؟

وقتی دسترسی به کامپایلر فعال می شود( به طور پیشفرض همینگونه است)، فایل های موجود در مسیر /usr/bin/gcc مجوزهای زیر را دارند:

(خط‌های تیره در ابتدای عبارت مجوز نماینده بیت‌هایی هستند که ست نشده‌اند (مقدارشان صفر است) و به ترتیب از چپ به راست اولین بیت اگر d باشد یعنی این مجوز برای یک دایرکتوری یا پوشه و اگر – باشد یعنی مجوز برای فایل معمولی است. که در اینجا و بخش بعدی مجوز فایل ها مطرح است. سه حرف اول مجوزهای مالک، سه حرف دوم مجوزهای گروه و سه حرف سوم مجوزهای سایر کاربران(فاقد مجوز) هستند. در نتیجه عبارت 9 حرفی زیر (rwxr-xr-x) بیانگر این است که زمانیکه دسترسی به کامپایلر در وضعیت فعال قرار دارد.

در صورتی که یک مجوز به کاربری داده نشده باشد، به جای مجوز مورد نظر(یکی از حروف R,W یاX ) هنگام نمایش مجوزها، علامت دش (-) دیده میشود. مثلا: اگر همه کاربران امکان خواندن، نوشتن و اجرای فایل را داشته باشند کد آن به صورت    (rwxrwxrwx)می گردد و یا در حالتی که صاحب فایل دسترسی کامل، گروهش امکان خواندن و اجرا و سایرین هیچگونه دسترسی به فایل مورد نظر نداشته باشند این مجوزها به صورت (—rwxr-x) خواهد بود.

کاربر ریشه (مالک فایل ها) هر سه مجوز خواندن و نوشتن و اجرا کردن فایل ها را دارند. کاربران عضو گروه مجوز خواندن و اجرای فایل ها و کاربران دیگر فاقد مجوز، تنها مجوز اجرای فایل های موجود در مسیر مذکور بالایی را دارند.

گروه کاربر مجوز
کاربر ریشه(مالک ) کاربر ریشه(مالک ) -rwxr-xr-x

حال وقتی که شما دسترسی به کامپایلر را غیرفعال می کنید، cPanel مجوز فایل های موجود در مسیر usr/bin/gcc/ را به صورت جدول زیر تغییر میدهد: یعنی  زمانیکه دسترسی به کامپایلر غیر فعال می شود سی پنل مجوز دسترسی به فایل های موجود در مسیر مذکور بالایی را به این صورت تغییر میدهد که کاربر ریشه باز هم هر سه مجوز خواندن و نوشتن و اجرای را دارد، کاربران عضو گروه کامپایلر می توانند فایل ها را خوانده و اجرا کنند (حق نوشتن فایل ها را ندارند) و سایر کاربران(فاقد مجوز)، حق خواندن و نوشتن و اجرای هیچ فایلی را ندارند).

گروه کاربر مجوز
کامپایلر کاربر ریشه(مالک ) -rwxr-x—

گروه کامپایلر(compiler group) دربردارنده کاربر سی پنل (cpanel user) و هر کاربر دیگریست که شما به منو”اجازه به کاربران خاص برای استفاده از کامپایلرها” (Allow specific users to use the compilers) اضافه می کنید.

هشدار:
  • اگر کاربری در گروه کامپایلری دیده شود که حساب سی پنل مربوطه را نداشته باشد، آنگاه، کسی فایل های مسیر را برای اضافه نمودن آن کاربر دستکاری یا ویرایش کرده است.
  • اگر شما بعد از آنکه دسترسی به کامپایلر را غیرفعال نموده اید، دسترسی به کامپایلر را برای هر کاربری فعال کنید، اطلاعات گروه تغییر نخواهد کرد، با این حال، سیستم مجوز “خواندن و اجرا کردن” را برای فایل های موجود در مسیر //usr/bin/gcc به هر فردی واگذار خواهد نمود.
  •   اگر شما می خواهید مجددا دسترسی به کامپایلر را محدود کنید، اعضای گروه کامپایلر را وارسی کنید.اگر هیچ کس، گروه کامپایلر را ویرایش نکرده باشد، این گروه هنوز هم شامل و دربردارنده کاربرانی خواهد بود که در آخرین باری که شما دسترسی را محدود کردید، به کامپایلر دسترسی داشتند.

ترجمه: رقیه آقایاری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید