• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 28

محرک های احساسی مشتریان خود را بشناسید

هدف گرفتن احساسات در بازار یابی
در کمپین تبلیغاتی خود از این نکات استفاده کنید تا مشتریان احتمالی را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.

وقتی که در حال ساخت پیام تبلیغاتی خود هستید بسیار مهم است که به احساسات مشتری توجه داشته باشید. فکر کنید وقتی که یک پیام بازرگانی را می شنوید چه احساسی دارید و این احساس در روند خرید شما چقدر تاثیر گذار است؟ بله مشتریان شما هم وقتی که پیام تبلیغاتی شما را می شنوند احساس مشابهی دارند. پیام تبلیغاتی شما باید دو ویژگی داشته باشد: اول اینکه مشتری چیزی احساس کند و دوم این احساس آنها را به اقدام وا دارد.

وقتی که مخاطبان هدف خود را یافتید می توانید و متوجه شدید که چه کسانی به پیام تبلیغاتی شما توجه می کنند آنگاه باید ببینید کدام احساس آنها را می توانید نشانه بگیرید کدام احساس است که می توانید با آن رابطه برقرار کنید؟ در ادامه به بررسی محرک های احساسی که می توانید از آنها در ساخت پیام تبلیغاتی خود بهره ببرید و در نهایت به هدف خود یعنی فروش بیشتر است می پردازیم.

ترس

 ترس احساسی است که می تواند به صورت گسترده در پیام های تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد. شرکت های بیمه معمولاً در پیام های تبلیغاتی خود از ترس بیشترین بهره را  می برند. پیام هایی مانند: «در دام بیمه های ارزان قیمت نیفتید!» از این گروه پیام های تبلیغاتی هستند.

احساس گناه

وقتی که روی احساس گناه مشتریان دست می گذارید به راحتی می توانید روی او تاثیر بگذارید. سازمان های خیریه و عام المنفعه به بهترین شکل ممکن از این احساس استفاده می کنند مانند این پیام: « اجازه ندهید این کودکان بیش از این گرسنگی بکشند.»

حس اعتماد

احساس اعتماد یکی از داغ ترین موضوع ها در هر فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی است. و هر شرکتی در پیام تبلیغاتی خود سعی می کند حس اعتماد را به مشتری منتقل کند. شرکت ها و موسسات مالی یک شعار معروف دارند « هیچ هزینه مخفی وجود ندارد»

احساس ارزش

احساس ارزش هم بسیار مورد توجه است و در تبلیغات به اشکال مختلف سعی می شود این پیام به مشتری منتقل شود که این یک معامله خوب است و ارزش خرج کردن دارد. شاید این پیام تبلیغاتی را بسیار شنیده اید: « اگر برای همین محصول قیمت پایین تری یافتید ما آنرا پس می گیریم!» و به این ترتیب احساس می کنند نسبت به هزینه ای که پرداخته اند کالای بیشتر و با ارزشتری دریافت کرده اند..

احساس تعلق

افراد کمی هستند که دوست دارند تنها بمانند. بیشتر مردم ذاتا تمایل دارند احساس کنند به یک گروه تعلق دارند، بسیاری از مشتریان برای این که احساس کنند به یک گروه خاص تعلق دارند پول خرج می کنند. و در این میان شرکت ها و سازمان های بسیاری روی احساس تعلق و تمایل افراد برای وابستگی استفاده می کنند. احتمالاً این جمله را شنیده اید که « تو عضوی از خانواده بزرگ ….. هستی»

حس رقابت

داستان قدیمی «خود را با استاندارد های روز تطبیق دادن» برای برانگیختن حس رقابت است. مشتریان بسیاری با حس رقابت وارد بازار می شوند آنها می خواهند مانند یا بهتر از همتای خود باشند.

رضایت آنی

دنیای امروز دنیای عجله است همه از شما انتظار دارند که مشکل آنها را در کمترین زمان ممکن رفع نمایید یا کالای مورد نیازشان در کمترین زمان ممکن در اختیارشان باشد. بنابراین شرکت ها و سازمان ها روی این احساس رضایت آنی بسیار کار می کنند.  کلماتی مانند اکنون، امروز، در یک ساعت یا کمتر، 24 ساعته و از این قبیل برای تحریک کردن این احساس مشتری است.

احساس اول بودن

بسیاری از مشتریان دوست دارند اولین افرادی باشند که محصولی جدید را امتحان می کنند و این افراد به پیام هایی تبلیغاتی در این زمینه به خوبی واکنش نشان می دهند. در این گونه پیام های تبلیغاتی معمولاً به گونه ای رفتار می شود گویی آنها اولین نفر هستند یا طوری القا می کنند که مشتریان احساس قدرت می کنند. « اولین نفر در بلوک خود باشد» با این گونه پیام ها احساس اولین بودن را در مشتری بر می انگیزند.

زمان

در قرن بیست یکم مردم گرفتارتر از همیشه هستند به همین دلیل پیوسته بدنبال زمانی برای آرامش یا پرداختن به کار های مورد علاقه خود هستند والدین می خواهند وقت بیشتری داشته باشند تا در کنار خانواده بگذرانند. بنابراین پیام هایی مانند « در نصف زمان معمول اتاق خود را جارو کنید » بسیار تاثیر گذار هستند.

محرک های احساسی زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید مشتریان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید. و هر روز پیام های بیشتری در رسانه ها می شنوید می توانید بهترین ها را انتخاب کنید روی آنها بررسی کنید و سعی کنید بفهمید آنها کدام حس مشتری را هدف گرفته اند رقبای شما چه پیامی ارسال می کنند برتری شما چیست؟ و در بازار با توجه به جایگاه خود بهترین پیام را ارائه کنید. و به یاد داشته باشید که شما باید به مشتریان خود دلیلی برای خرید کردن بدهید پس کاری کنید که آنها احساس کنند این دلیل وجود دارد. احساسات قدرتمند هستند و با استفاده صحیح از آنها می توانید فرصت ها را در اختیار کسب و کار خود قرار دهید.

نوشته: سوزان گونیلیوس

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - - -



  1. سلام آقای یزدی مقدم میشه لطف کنید مقاله لاتین مطلب تو سایتو (محرک های احساسی مشتریان خود را بشناسید) برام بفرستید گشتم تو اینترنت نبود، خیلی ضروریه ممنون میشم

  2. خیلی عالیه

  3. سلام. آقای یزدی مقدم من به مقاله لاتین مطلب موجود در سایت با عنوان محرکهای احساسی مشتریان خود را بشناسید احتیاج دارم.ممنون میشم برام ایمیل کنید چون خیلی برام حیاتیه.

  4. سلام.آقای یزدی مقدم اگه پیامو منو دریافت کردید لطفا به بنده جواب بدید. من به این مقاله خیلی احتیاج دارم.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید