• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 07 / 20

دلایل و پیشگیری از جمع گریزی

یکی از معضلات جامعه و محیط خانواده جمع گریزی است.

در ابتدا به ذکر برخی رفتارها در این مشکل می پردازیم:

کودکی که لباس هایش نو نیستند زمانی که مهمان می آید در جمع حاضر نمی شود فقط چون بچه های مهمان لباس نو به تن دارند.

فردی که بیکار است در جمعی که چند نفر شاغل حضور داشته باشند و در رابطه با کارشان صحبت می کنند حاضر نمی شود یا اگر به طور اتفاقی در جمع باشد بعد از چند لحظه جمع را ترک می کند.

زنی که بچه ندارد در جمع زنان بچه دار کمتر حضور پیدا می کند.

جمع گریزی

دلایل جمع گریزی

فردی که دچار جمع گریزی می شود بدون شک، یک احساس حقارت همراه با خجالت بی مورد تجربه کرده است و ترس از تکرار این مورد پایه های روابط اجتماعی او را سست کرده و موجب تداوم مشکلاتش می شود. افراد جمع گریز ترجیح می دهند حداکثر با دو نفر هم صحبت باشند و نه بیشتر.

اما آیا فقط خود فردی که دچار این مشکل شده است مقصر است؟ پاسخ این سوال را می توان با مشاهده رفتارهای امروزی در جامعه به دست آورد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و مد تغییرات اساسی در فرهنگ معاشرت به وجود آمده است که باعث شده است بسیاری آداب ناصحیح، جایگزین آداب رفتاری نیکو شوند. آداب غلطی مانند طعنه زدن جایگزین تعریف و تمجید شده اند. آداب غلطی مانند خودستائی سر برآورده اند و نیز از این موارد. کسی که برتری ظاهری یا کاری نسبت به دیگری دارد دائم قصد کوچک شمردن طرف مقابل را دارد.

پس می توان نتیجه گرفت به همان اندازه که فرد جمع گریز مقصر است، به همان اندازه جمع مقابل نیز مقصر هستند.

جلوگیری از جمع گریزی

بنابر این گفته که هر عملی، عکس العملی دارد می توان در برابر جمع گریزی نیز عکس العملی نشان داد. قطعا در جمعی که شما از آن گریزان هستید تمام جمع افراد کامل و بدون عیب نیستند. حال فکر کنید که در جمع یک نفر شما را مورد تمسخر قرار می دهد و نقاط ضعف شما را ذکر می کند. در مقابل چه رفتاری از خود نشان می دهید؟

نیازی به خشونت و بروز رفتارهای خطرناک نیست، می توانید خیلی عادی رفتار کنید و جمع را تا آخر تحمل کنید که این نشان دهنده ی خونسردی شماست و یا اینکه می توانید با خشونت با فرد مقابل رفتار کنید که این نشان دهنده ی ضعف شماست.

روش دیگر اینکه بحث را تغییر داده و بعد از چند لحظه به طور غیر مستقیم یکی از نقطه ضعف های فرد مقابل را مورد بحث قرار دهید

در واقع جمع گریزی ریشه در کودکی فرد دارد که به مرور زمان رشد نموده است. بنابراین بهترین روش جلوگیری از جمع گریزی آموزش فرزندان از دوران کودکی برای رویارویی با افراد و رفتارهاست.

مسلما فردی که از کودکی در مجالس شرکت کرده است نسبت به فردی که ازجوانی وارد جامعه شده است دارای مقاومت بیشتری در مقابل رفتارهای پیش رو است.

نویسنده:حمید آب سالان زاده

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید