• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 10 / 01

حرکت به سمت حرفه ای شدن در عکاسی

herfeyi3

اگر این متن را می خوانید احتمالاً بدتان نمی آید که یک عکاس حرفه ای باشید. به حق باید گفت که عکاسی یک سرگرمی، لذت یا اشتیاق است اما چرا از آن چه لذت می برید کسب درآمد نکنید؟ بسیاری از این راه امرار معاش می کنند. در سال 1981 من تاجری بودم که به تازگی بیکار شده بودم و با کار هایی مانند تمیز کردن پنجره ها روزگار می گذراندم و بزرگترین آرزویم این بود که عکاسی باشم که برای عکس گرفتن سفر می کند و از این راه روزگار می گذراند. اکنون 30 سال از آن زمان می گذرد من عکس می گیرم و رویایم به حقیقت تبدیل شده است. اما حقایقی هم وجود دارد هزینه هایی هست که باید پرداخت شود. این گونه زندگی کردن اصلاً ساده نیست حرفه ای شدن قسمت خوب این کار است و قسمت سخت آن سوالات بسیاری است که مدام باید بدنبال جوابشان باشید.

و اما چگونه حرفه ای شویم. در این مقاله من از تجربیات خودم استفاده می کنم و البته نظرات شخصی خودم را مطرح می کنم که شاید برخی با آن موافق نباشند. و امیدوارم شما هم بتوانید در این زمینه صاحب نظر شوید و دیدگاه های خود را مانند یک عکاس حرفه ای بیان کنید. وقتی که من برای شاگردانم در زمینه عکاسی صحبت می کنم روی یک نکته تاکید می کنم و آن متفاوت بودن هر یک از ما، توانایی ها، استعداد ها، روش کار، جاه طلبی، پشتکار و دیدگاه های ماست. و این تفاوت هاست که شخصیت کنونی ما را ساخته است. عکاسی یک حرفه مشخص و محدود نیست هیچ راه از پیش تعیین شده ای وجود ندارد هر عکاس حرفه ای مسیری متفاوت را طی کرده است تا به این سطح از دانش عکاسی دست یافته است و البته راهی پر زحمت که نیاز به تلاش، پشتکار، صبر و حوصله فراوان دارد.

اما قبل از هر چیزی باید مشخص کنیم که عکاس حرفه ای چه کسی است. به ساده ترین زبان می توان گفت عکاس حرفه ای کسی است که نان خود را از دوربینش در می آورد. خوب این به نظر ساده و روشن است اما تعریف کاملی نیست چون افراد زیادی هستند که فکر می کنند یک عکاس حرفه ای هستند اما حقیقت غیر از این است. لوله کشی که هر از چند گاهی در عروسی دوستانش عکس می گیرد یا کسی که هر از چند گاهی عکس هایش در روزنامه ها و مجلات چاپ می شود یک عکاس حرفه ای نیست. من نمی خواهم اظهار فضل کنم یا دیگر عکاسان را تحقیر کنم اما می خواهم به این افراد بگویم کار درستی انجام می دهند. این لوله کش توانسته است به کمک توانایی خود از عکاسی پولی بدست آورد که بیشتر از پول لوله کشی است! شاید او بتواند عکس های بسیار زیبایی بگیرد حتی بهتر از بسیاری از عکاسان حرفه ای اما او مجبور نیست هزینه کار و زندگی خودش را از عکاسی کسب کند. امیدوارم به هیچ لوله کشی توهین نکرده باشم چون این شغل بسیار ارزشمند است و جامعه به آن نیاز دارد و مهارت های خاص خود را نیاز دارد این فقط یک مثال بود و فقط برای توضیح مطلب به آن پرداختم اما در عکاسی چیزی به نام نیمه حرفه ای وجود ندارد یا شما از این طریق امرار معاش می کنید یا خیر. لوله کشی که به صورت پاره وقت عکس می گیرد به پولی که از این طریق بدست می آورد به چشم پاداش می نگرد. این پاداش ممکن است حتی کفاف هزینه پر کردن یک باک بنزین را هم ندهد چه برسد به اینکه بتواند از این طریق امرار معاش کند. یک عکاس حرفه ای هم نیاز به خوردن، زندگی کردن و سفر کردن دارد باید مدت ها از وقت خود را در پشت لنر بنشیند تا یک لحظه را شکار کند باید اجاره خانه بدهد و… و همه این ها را باید از عکاسی بدست آورد.

من نمی خواهم کسی را دلسرد کنم اما می خواهم وقع گرایانه با این موضوع برخورد کنم. حال بگذارید از قسمت های خوب این موضوع صحبت کنیم. دنیای امروز برای عکس هایی که عکاسان حرفه ای می گیرند اشتیاق زیادی نشان می دهد. عکاسی دنیای امروز ما را احاطه کرده است. در تلوزیون، پوستر ها، تبلیغات، رسانه ها، اینترنت همیشه عکس ها حضور دارند عکس هایی که سیطره قدرت عکاسان حرفه ای را نشان می دهند. تصویر گرایی برای اقتصاد امروز ضروری است، سازمان ها از مدرسه ها گرفته تا موسسات مالی برای اینکه بودجه های خود را توجیه کنند به عکس نیاز دارند عکس های قانع کننده عکس هایی که سرمایه گذار یا مشتری را قانع کند که پولش را در جای مناسبی سرمایه گذاری کرده است. در حال حاضر فقط در انگلستان در حدود 1500 عکاس حرفه ای ثبت شده وجود دارد که من فکر می کنم تعداد واقعی آنها دو برابر این عدد می باشد. بنابراین مشاهده می کنید که تعداد قابل توجهی از افراد وجود دارند که نان خود را از دوربین شان بدست می آورند. شما تنها نیستید. این یعنی افراد زیادی به این طریق زندگی می کنند چرا شما نتوانید به روش مورد علاقه خود زندگی کنید. اما نمی توان منکر این قضیه شد برای اینکه بین انبوه عکاسان بتوانید خودی نشان دهید باید بسیار زحمت بکشید.

من در سال 1985 وارد دنیای عکاسی حرفه ای شدم یعنی درست زمانی که به تازگی از دانشکده هنر فارغ التحصیل شده بودم. اگر بخواهم بزرگترین اختلافی که بین عکاسی حرفه در گذشته و اکنون وجود دارد را مشخص کنم روی دیجیتال و آنولوگ و پیشرفت فناوری عکاسی و تجهیزات آن دست نمی گذارم بلکه چیزی هست که بیش از این ها عکاسی امروز را متحول کرده است و آن اینترنت است. این فناوری امروزه تبدیل به ابزار قدرتمندی در دست عکاسان برای بازار یابی شده است و فرصت های بسیاری را در برابر آنها گشوده است. صاحبان کسب و کار های مختلف می دانند که وب سایت آنها بسیار مهم است و بهترین وب سایت آن است که توجه مخاطب را به خود جلب کند، فروش را بالا ببرد و فرصت های جدید در اختیار آنها قرار دهد. یکی از راه هایی که می توان به کمک آن یک وب سایت را برتر از رقبا نشان داد استفاده از یک عکاس حرفه ای و قابل است. و خوشبختانه رسانه ها همیشه تشنه محتوای جدید هستند باید بگویم هیچ وقت اینقدر تقاضا برای عکس زیاد نبوده است. همه اینها دست به دست هم داده اند تا فرصت هایی بیشتری در اختیار عکاسان حرفه ای قرار دهد و آنها را در دسترس تمام دنیا قرار دهد و به همین دلیل یک عکاس حرفه ای بودن بسیار هیجان انگیز است.

خوب با این حرف ها به نظر می رسد یک معدن طلا در دسترس عکاسان قرار دارد اما این فقط یک روی سکه است چون اینترنت همچنان که فرصت های جدیدی در اختیار عکاسان قرار می دهد از جهت دیگر وسیله ای است برای دسترسی رایگان به عکس های متعدد و همچنین به راحتی می توان با کمترین قیمت عکس های خوبی خریداری کرد. با آنکه محتوای اینترنت در حال پر بار شدن بیش از گذشته است اما عکاسی هرگز ارزش خود را از دست نداده است. هر چند هر روز رقابت سنگین تر می شود اما اجازه دهید در این مورد خوش بین باشیم. خوب از همه این حرف ها گذشته اگر بخواهیم از امروز مسیر زندگی خود را تغییر دهیم و تبدیل به یک عکاس حرفه ای شویم چه مسیری را باید طی کنیم؟ یک پاسخ کوتاه می توانم بدهم و آن این است یک حرفه ای همیشه در حال رقابت و مبارزه ای بی پایان است!

آیا واقعا می خواهید یک عکاس حرفه ای باشید؟

اگر می خواهید یک حرفه ای باشید چیز هایی هست که باید آنها را تهیه کنید: مهمترین و اولین چیزی که نیاز دارید یک کوه اعتماد به نفس است. اراده ای که شما را در طول این مسیر تا حرفه ای شدن واقعی هدایت کند این راه طولانی ممکن است روز ها، هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. اگر بخواهید واقع گرایانه به موضوع نگاه کنید ممکن است بیش از 5 سال طول بکشد تا بتوانید خود را به عنوان یک عکاس حرفه ای در جامعه مطرح کنید. تنها را سربلند بیرون آمدن از این بازی این است که مانند یک قهرمان مبارزه کنید و این کار ساده ای نیست. مانند کسی هستید که در استخری عمیق در حال تلاش است و سعی می کند سر خود را بیرون از آب نگه دارد تا زنده بماند من هنوز بعد از 26 سال عکاسی احساس امنیت نمی کنم و فکر نمی کنم هرگز بتوانم چنین احساسی داشته باشم و فکر می کنم همه همکاران من هم این چنین هستند اگر به دنبال یک کار راحت و بی دغدغه هستید که خیالتان برای همیشه راحت باشد و می خواهید هیچگاه نگران هزینه ها نباشید پس باید بگویم در مورد عکاسی حرفه ای باید تجدید نظر کنید.

اما اگر فردی اهل رقابت و ماجراجو هستید اگر زندگی پر فراز و نشیب با روحیات شما سازگار است اگر می خواهید با کاری که به آن علاقه دارید امرار معاش کنید و اهمیت نمی دهید هزینه ای که می کنید زیاد باشد و پولی که دریافت می کنید کم! احتمالا در این کار موفق خواهید بود.

اکنون تصمیم بگیرید یا برای همیشه عکاسی حرفه ای را کنار بگذارید یا می خواهید عکاسی باشید که برای خودش کار می کند و باید ماجراجویی ها و ناملایمات زیادی را تحمل کند همیشه نگرانی ها و استرس های مالی را تحمل کند. هزینه های زیادی را تقبل کند در حالیکه معلوم نیست می تواند این این هزینه ها را جبران کند. این یعنی یک عمر زندگی به سبک متفاوت از دیگران و هیچ کس به غیر از خود شما نمی تواند درباره آن تصمیم بگیرد تصمیم با شماست و اگر وارد این کار شدید و توانستید برای چند سال زندگی خود را از راه عکاسی بچرخانید می توانم بگویم در راه درستی پا گذاشته اید. چون یکی دو سال اول سخت ترین و بحرانی ترین دوران برای یک عکاس حرفه ای است.

خوب اکنون که ادامه این متن را می خوانید احتمالاً تصمیم خود را گرفته اید. حال اولین پرسشی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که چگونه می توانم از عکاسی پول دربیاورم؟ شاید شما همه کار های لازم را انجام داده باشید مهارت بسیاری کسب کرده باشید و عکس های زیبایی هم گرفته اید و مجموعه زیبایی از عکس های خود جمع آوری کرده باشید اما بدون مشتری نمی توانید پولی بدست آورید. اگر بخواهم صادق باشم عکاسی حرفه ای است، که به راحتی می تواند پول های شما را به باد دهد. بنابراین باید برای خود یک چشم انداز تعریف کنید در این چشم انداز روی پله های اول بسیار دقت کنید در سال های اول شما درآمد خوبی نخواهید داشت بنابراین باید به دنبال مشتری هایی باشید که هزینه های جاری شما را تامین کنند معمولا در سال های اول موعد باز پرداخت وام های دانشجویی فرا می رسد هزینه خرید لوازم و بسیاری هزینه های دیگر وجود دارد که اگر به فکر بازار یابی برای خود نباشید به مشکلات بزرگتری برخورد خواهید کرد که شما را از ادامه راه منصرف می کند. پس اولین اولویت شما این است که در یک سال اول چگونه از از عکاسی پول در بیاورید و باید در یک سال اول کسب درآمد کنید!

بدون یک برنامه و هدف درست نمی توانید اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و خود را یک عکاس حرفه ای بنامید. و نتیجه آن ناامیدی و سرخوردگی است. بنابراین متوجه هستید که شما فقط نیاز به مهارت های عکاسی ندارید بلکه به مهارت های لازم برای اداره کسب و کار نیاز دارید. روشی که حرفه ای ها در گذشته استفاده می کرده اند ممکن است امروز به درد شما نخورد. شما باید با توجه به شرایط خود و اجتماعی که در آن زندگی می کنید و شرایط زمانه راه خود را انتخاب کنید. البته حرکت در کنار حرفه ای ها یا در زیر سایه آنها برای مدتی که بتوانید کسب تجربه کنید و حقایق دنیای واقعی را دریابید مفید است ولی برای بلند مدت این راهی نیست که به حرفه ای شدن بینجامد.

خوب شاید بخواهید بیشتر با من آشنا شوید من دیوید نورتن هستم. و اکنون که این مقاله را برای شما می نویسم 26 سال است وارد دنیای عکاسی حرفه ای شده ام. من به کشور های مختلف دنیا سفر کرده ام علاقه زیادی به عکاسی از طبیعت دارم. به روش های مختلف کسب درآمد می کنم به صورت مشارکت در سود، برای کتاب ها و فیلم ها عکس می گیرم کارگاه های آموزشی برگزار می کنم، کتاب می نویسم، وب سایتی دارم برای معرفی خود و کار هایم، فیلم های آموزشی در زمینه عکاسی و سفر های خود می سازم و یک تیم پر کار دارم که همیشه در تلاشند و به روش های مختلف کسب درآمد می کنم. عکاسی از طبیعت همیشه مورد علاقه من بوده است اما هر گاه کسی اراده کند می تواند مرا استخدام کند و من برای او عکس می گیرم.

یا یکی دیگر از افرادی که می خواهم به شما معرفی کنم و یک عکاس حرفه ای است جانتی وایلد است ما در یک دانشکده درس می خواندم جانتی قیافه معصومانه ای داشت و اهل ولز بود او اکنون یک شرکت دارد و در زمینه عکاسی فعالیت می کند و از هر چیزی عکس می گیرد از عکس های تبلیغاتی برای شرکت های چند ملیتی تا عکاسی برای سازمان های خیریه. او در بسیاری از کشور های جهان عکس گرفته است از افغانستان گرفته تا کره شمالی و سودان تا اسکیپتون و من برای او احترام زیادی قائل هستم.

یا جان گودینگ که یکی از دوستان من است و همینطور یک عکاس حرفه فوق العاده در زمینه عکاسی تجاری است. او عکاسی بسیار با تجربه است و البته درآمد سرشاری هم دارد از اتاق کابل در کارخانه ها گرفته تا تجملات شهری و عتیقه جات کم ارزش عکس می گیرد. او آنقدر مشتری دارد که همیشه در حال کار است و سعی می کند در آین میان وقتی هم برای تفریح و استراحت داشته باشد.

یا لیزا آلدرسی او زنی قدرتمند و عجیب است رفتار خشنی دارد که کمتر کسی فکر می کند او یک هنرمند یا عکاس حرفه ای باشد اما او یک عکاس بی نظیر برای مراسم ازدواج است.

من با بسیاری از عکاسان حرفه ای صحبت کردم از آنها خواستم راز موفقیت خود را بیان کنم با اینکه حرف های جالبی از هر کدام شنیدم اما هیچکدام راه مشخصی برای حرفه ای شدن نداشتند هیچ چیز دربین حرف های آنها مشترک نبود مگر علاقه به عکاسی، پشتکار فراوان، نیاز مالی و پیدا کردن راهی برای رفع این نیاز و وارد شدن به دنیای واقعی وارد شدن به بازار!

نوشته: دیوید نورتن

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. اقای یزدی مقدم من خیلی از شما سپاس گذارم میدانید چقدر ب دنبال چنین سایتی بودم؟

    اما الان ک ان را پیدا کردم بسیار خوشحالم و دوست دارم در مورد عکاسی فشن و مادلینگ مطالبی و مقالات گوناگونی را ارایه بفرمایید لطفا خواهش این کار را انجام دهید زیرا بنده قصد ورود به رشته عکاسی مادلینگ را دارم و بسیار نیاز مند مطالبی در این مورد هستم اما اکثر مطالب در سایت های انگلیسی هتستند و انگلیسی دست و پا شکسته بنده جواب گوی ترجمه و تفهیم کامل مطالب نیست
    پس این کار به قلم توانا شما بستگی دارد لطفا مطالب را از پایه در این رابطه تا سطح پیشرفته و جز جز در این سایت پرمحتوا ارایه فرمایید.
    لطفا اگر مایلید از طریق ایمل مرا مطلع سازید با تشکر از شما و سایت خوبتون

  2. ممنون از شما سروش عزیز بنده را شرمنده می فرمایید چشم انشاءالله در اینده بیشتر در این باره مطلب خواهیم داشت.
    پیروز باشید

  3. با سلام
    من خودم یک عکاس هستم و از این راه امرا و معاش میکنم. از این سایت شما خیلی متشکرم واقعا عالیه حتی از این سایت شما ( البته بااجازه شما) در بلاگفای خود استفاده کرده ام
    واقعا متشکرم مطالب خوبی بود

  4. من تو زمینه عکاسی درس نخوندم. میخوام بصورت تجربی یاد بگیرم.میخوام بدونم میتونم یاد بگیرم؟

  5. البته که می توانید به صورت تجربی بیاموزید اما برای اینکه بهتر و با سرعت بیشتری پیشرفت کنید می توانید در کلاس های آموزش عکاسی به صورت همزمان شرکت کنید

  6. ممنون پست آموزنده بود .

  7. عالی بود متشکرم.

  8. با سلام و تشکر فراوان ایا گروه عکاسی حرفه ای در واتس اپ دارید؟ در مورد فروش و به اشتراک گذاری عکس لطفا راهکار دهید ضمنا خواستم عضو بشم چندین بار تلاش کردم اما پاسخی برایم ایمیل نشد موید و پیروز باشید

  9. با سلام مطلب بسیار جالبی بود . خيلي لذت بردم .
    من یک دانشجو هستم که در بین راه دانشگاه تا منزل و هر جایی که قشنگ باشد عکس میگیرم و الآن دو سال است که با گوشی همراه خودم که دوربین خوبی داره این کار رو ادامه میدم . میخواستم بدونم که من چگونه میتونم عکس های خودم رو از نظر حرفه ای بودن بسنجم و تجربه خودم رو بیشتر کنم و چی کار کنم که از عکسام پول در بیارم
    amir_Mohammad19. اکانت اینستاگرام منه که عکسهایم رو داخل اون گذاشتم

  10. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما.
    چندین مرتبه تلاش کردم عضو بشوم.موفق نشدم.
    راهنمایی فرمایید،
    با تشکر

  11. سلام کسی تا حالا با نرم افزار axapp عکساشو چاپ کرده؟؟
    خوبه یا نه؟؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید