• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 01

داروی اپوئتین آلفا چیست؟

نام انگلیسی و علامت اختصاری آن: Erythropoietin ; EPO

این دارو تحریک کننده گلبول های قرمز خونی است که به تولید تعداد بیشتری از گلبول های قرمز خون کمک می‌کند. EPO در بدن بیشتر توسط کلیه‌ها و کمی توسط کبد تولید می‌شود.

داروی اپوئتین آلفا

آمپول اریتروپوئتین زیر جلدی و جذب آن 5 تا 24 ساعت است.

نیمه عمر این دارو حدود 4 تا 13 ساعت برای بیماران مزمن کلیوی و حدود 16 تا 67 ساعت برای بیماران سرطان خونی است.

بیمارانی که مغز استخوان آنها آسیب دیده است و قادر به ساخت سلول های خونی نیستند، همین طور بیماران مزمن کلیه چه دیالیزی باشند و چه نباشند نیاز به تزریق RBC (گلبول های قرمز خون) دارند، بیماران ایدزی و در جراحی قلبی و مبتلایان به بسیاری بیماری های دیگر نیز نیاز به داروی اریتروپوئتین دارند.

بیماری فشار خون کنترل نشده، نقص سلول های قرمز خون که بعد از درمان با اپویتین الفا یا دیگر داروهای پروتئینی اریتروپوئتین شروع می شود، نشانه این است که بیمار شدیدا به داروی اپویتین الفا حساسیت نشان می دهند.

در مورد بزرگسالان، تزریق زیر پوستی 150 units/kg سه بار در هفته، دوره درمان کامل می شود. اپویتین زمانی که هموگلوبین کمتر از 10 g/dL باشد، مصرف می شود. در دوره زمانی دو هفته، اگر هموگلوبین بیش از 1 g/dL افزایش پیدا کرد از تزریق RBC خودداری کنید. بعد از 4 هفته از شروع درمان، اگر هموگلوبین کمتر از 1 g/dL افزایش یافت، دوز دارو را تا 300 units/kg سه بار در هفته، افزایش دهید. بعد از گذشت 8 هفته اگر نتیجه ای دریافت نشد، درمان را متوقف کنید.

بیماران مزمن کلیوی

تزریق زیر پوستی 50 تا 100 units/kg سه بار در هفته می باشد. این درمان را زمانی شروع کنید که هموگلوبین کمتر از 10 g/dL در بیماران دیالیزی باشد. اگر هموگلوبین در طی دو هفته، بیش از 1 g/dL  افزایش یافت، دوز دارو را تا 25% کاهش دهید.

جراحی

تزریق زیر پوستی 50 تا 100 units/kg در طی ده روز قبل از جراحی آغاز کنید و روز جراحی و چهار روز بعد از آن نیز ادامه دهید به تشخیص پزشک دوز دارو را در روز جراحی اضافه کنید.

برای ذخیره سازی آمپول اریتروپوئتین را در یخچال در دمای 2 تا 7 درجه سانتی گراد تا 21 روز می توان نگهداری کنید. آن را در فریزر قرار ندهید و یا شدیدا تکان ندهید. دور از نور نگه دارید.

عوامل تحریک کننده فرایند تولید سلول های قرمز خونی (ESAs) عمر را کوتاه می کند و در چند مطالعه بیماران با سرطان های سینه، ریه، لنفوئید، گردن و سر، خطر پیشرفت یا عود تومور را افزایش می دهد. بنابراین اپوئتین آلفا برای بیماران سرطانی تجویز می شود تا این خطرات کاهش یابد. ESAs برای درمان کم خونی که به علت مشکلات مغز استخوان است استفاده می شود.

نشانه مصرف دوز بالای اریتروپوئتین آلفا

افزایش سطح هموگلوبین، افزایش شدید فشار خون

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید