• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 16

مزایای سحرخیزی

بنا به گفته بزرگان “زود به رختخواب بروید تا صبح زود بیدار شوید این امر باعث می شود سالم و تندرست بمانید، خردمند و ثروتمند باشید.” علم نیز این مسئله را تایید کرده است. هزاران مطالعه بالینی ثابت کرده است سحرخیزی مفید است زیرا باعث افزایش انرژی روزانه و همچنین انجام امور روزمره به بهترین نحو می شود. در دین اسلام نیز توصیه فراوانی در مورد سحرخیزی شده است.

  s3

مزایای سحرخیزی

روشنایی دلفریب و اشعه جذاب خورشید صبگاهی فواید زیادی دارد که تعدادی از آن ها در این مقاله لیست شده است.

کمک می کند تا یک صبحانه خوب بخورید.

بسیاری از افراد به خاطر دیر بیدار شدن صبحانه را از قلم می اندازند. زود بیدار شوید و از سلامتی بهره ببرید، یک صبحانه سالم بهترین روش برای شروع یک روز خوب است. استفاده از میوه های سالم، پودر پروتئین، غلات و حبوبات به عنوان یک وعده صبحانه همه مواد مغذی ضروری و انرژی لازم برای یک روز پربار را فراهم می کند.

مزایای سحرخیزی

افزایش بازدهی

زود بیدار شدن از خواب یک روز بدون حواس پرتی و کسل بودن را به شما هدیه می دهد. صبح پر انرژی این حس را در فرد زنده می کند که توانای هر کاری را دارد و آنچه می خواهد می تواند به دست آورد. علاوه بر این از آنجایی که بدن خوب استراحت کرده و با انرژی است شخص در راس انجام همه امور قرار دارد و هر چیزی را در کمترین زمان بدست می آورد.

امام صادق علیه السلام فرمودند:کسى که نماز صبح را بخواند و تا طلوع آفتاب منتظر شود این شخص براى کسب روزى موفّق تر است از کسى که یک ماه در روى زمین براى تجارت و کسب روزى سفر کند.
خوب انجام دادن امور و سلامت روان

بیدار شدن در ساعات اولیه روز به افراد کمک می کند تا چیزها را بدون زحمت و فشار بدست آورند که این امر خود باعث می شود استرس ذهنی کمتری داشته باشند. مطالعات گوناگون نشان داده است افرادی که صبح زود بیدار می شوند خوش بین تر و از سلامت ذهنی بهتری برخوردار هستند در مقایسه با  افرادی که خیلی دیر از رختخواب بیرون می آیند. افرادی که دیر از خواب بیدار می شوند بیشتر دچار افسردگی و بیماری های روانشناختی می شوند.

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:خواب بین مغرب و عشاء باعث فقر مى شود، و خواب قبل از طلوع آفتاب نیز تنگدستى را به دنبال مى آورد.
زمان بیشتری برای ورزش به شما می دهد

سحرخیزی این شانس را به شما می دهد که بدون وقفه و بدون عجله کار کنید. و همچنین فرصت زیادی برای تمرین دارید، ورزش صبحگاهی باعث می شود از شر عصبانیت های بی مورد خلاص شوید و اجازه می دهد تا یک روز جدید را با انرژی مثبت شروع کنید.

s4

بهبود پیدا کردن کیفیت خواب

کیفیت خوب خواب، یکی از بزرگترین منافع صبح زود بیدار شدن است. فرد سحرخیز تمایل دارد تا بعد از کار روزانه یک خواب خوب و راحت داشته باشد. از آنجایی که زود به رختخواب می رود تلاش می کند تا صبح زود بیدار شود خواب روزمره می تواند کیفیت خواب را بهبود دهد.

زمان آرامش بیشتری به شما می دهد.

آرامش در ساعات اولیه صبح یکی از بزرگترین نعمت های سحرخیزی است. ساعات اولیه صبح این شانس را به افراد می دهد تا زمان را با کیفیت سپری کنند و زمانی برای عبادت، تفکر، یوگا و …  داشته باشند. گذشته از این زمان به داشتن تعادل در زندگی به افراد کمک می کند و باعث می شود روز را زودتر و بهتر از دیگران شروع کنند. همچنین باعث می شود زودتر و بدون استرس و ماندن در ترافیک سنگین به محل کار خود برسند.

رسول گرامى صلی الله علیه و آله فرمود:کسى که در مکانى نماز صبح را خوانده بنشیند و ذکر خدا گوید تا آفتاب طلوع کند پاداش او همانند کسى است که حجّ خانه خدا را بجا آورده است.
از طلوع آفتاب لذت ببرید.

سحرخیزی باعث می شود از تماشای طلوع آفتاب و عظمت و شکوهش لذت ببرید طلوع آفتاب امری خوش آیند است که تعداد کمی از افراد قادرند آنرا احساس کنند. طلوع آفتاب سلامتی و شادی را با خود همراه می آورد.

و تماشای گذر شب و تبدیل آن به الماس درخشان روز، مملو از زندگی است این حس واقعا بی نظیر است.

امام باقر علیه السلام فرمود:خداوند از بندگانش هرکسى را که زیاد دعا کند دوست مى دارد، پس بر شما باد دعاى در سحر تا طلوع آفتاب، زیرا آن زمان ساعتى است که درب هاى آسمان گشوده مى شود ورزق انسان ها تقسیم مى گردد و نیازهاى بزرگ و مهمّ برآورده مى شود.
s7
چطور صبح زود از خواب بیدار شویم؟

اگرچه سحرخیزی امری دشوار است اما با وجود آگاهی از مزایای سحرخیزی باعث می شود بعد از مدتی سحرخیز شدن به کاری عادی تبدیل شود. اینجا به نکاتی اشاره شده که باعث می شود سحرخیز شوید.

آیا نمی توانید سریع تغییر کنید به خودتان فرصت بدهید

با تغییرات جدی شروع نکنید و اجازه بدهید بدنتان با این امر دشوار سازگار شود. یکی از روش های سحرخیز شدن این است که روزهای نخست 15 تا 20 دقیقه زودتر از حالت معمول بیدار شوید و روز بعد 15 دقیقه زودتر و روز بعد نیز همچنین تا زمانی که به هدفتان برسید.

زودتر بخوابید

اگر زود از رختخواب بیرون بیایید و ارزش مزایای سحرخیزی را بدانید باعث می شود تصمیم قاطع بگیرید تا زودتر به رختخواب بروید طوریکه بدن و ذهن شما زمان بیشتری برای استراحت داشته باشد.

ساعت را در نزدیکی محل خواب خود قرار ندهید.

قرار دادن ساعت هشدار دهنده در نزدیکی رختخواب باعث می شود تا زمان هشدار آنرا چند بار فشار دهید و دوباره بخوابید این کار باعث بیشتر خسته شدن شما می شود . ساعت را دورتر از محل خواب طوریکه قابل دسترس نباشد قرار دهید، اینگونه شما  مجبورید برای متوقف کردن آن از تخت خود بیرون بروید تا آنرا خاموش کنید که این باعث می شود زودتر بیدار شوید.

در صورت امکان زودتر به اتاق خواب خود بروید.

درصورتی که زودتر آماده خواب شدید ولی افکار مزاحم اجازه خوابیدن نمی دهند بی درنگ از رختخواب بیرون بروید سعی کنید دوش بگیرید یا مقداری آب روی صورت خود بپاشید تا از شر افکار مزاحم خلاص شوید یا به مطالعه کتاب مورد علاقه خود بپردازید تا خوابتان ببرد.

یک دلیل خوب برای زود خوابیدن به خود بدهید

برانگیختن خودتان برای زود بیدار شدن و تنظیم امور برای شروع یک روز کاری باعث خواهد شد تا منتظر بمانید که کی به رختخواب می روید. هرچیزی که باعث شادی شما می شود می تواند عاملی برای زود خوابیدن باشد.

s5

 برای سحرخیزی به خودتان پاداش بدهید

یکی از بهترین روش های زود بیدار شدن این است که برای سحرخیزی به خودتان پاداش بدهید. پاداش، هر چیزی می تواند باشد مانند خواندن یک کتاب، ورزش، یوگا، تفکر و عبادت یا چیزهای فرح بخش دیگری مانند لذت بردن از خوردن یک صبحانه مفصل.

امام رضا علیه السلام در مورد آیه «فَالْمُقَسِّماتِ أمْراً» «قسم به تقسیم کنندگان کار» فرمودند:فرشـتگان روزى فرزنـدان آدم را بین طلوع صبح تا طلوع آفتاب تقسیم مى کنند، بنابراین کسى در آن فاصله بخوابد از روزى خود خواب مانده است.

ترجمه و تحقیق: زهرا صانعی

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید