• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 16

پمپ بنزين در خودروهاي انژكتوري

خودروهايي كه سيستم سوخت رساني آنها از نوع انژكتوري است از پمپ الكتريكي استفاده مي كنند تا سوخت را به سمت انژكتور ها پمپ كنند. پمپ بايد سوخت را با فشار بالا به انژكتورها برساند ( اين فشار بسته به طراحي خودرو بين 30 تا 85 psi است.) تا سوخت بتواند به خوبي اسپري شود و با هوا براي سوختن در موتور تركيب شود. اگر فشار خيلي پايين باشد سبب مي شود كه سوخت كافي به موتور نرسد و احتراق مناسب را نداشته باشيم، موتور ريپ بزند يا از قدرت آن كاسته شود. و فشار بالا هم منجر به بد كار كردن موتور و مصرف سوخت زياد مي شود كه اولين نتيجه آن آلودگي محيط زيست است.

پمپ سوخت كه در خودروهاي بنزيني به پمپ بنزين هم معروف است معمولا داخل باك نصب مي شود، البته در بعضي خودرو ها آنرا خارج از باك نصب مي كنند. حتي برخي خودرو ها دو پمپ بنزين دارند، يكي براي رساندن سوخت و ديگري براي تامين فشار مورد نياز انژكتور ها مورد استفاده قرار مي گيرد. قرار گرفتن پمپ سوخت در داخل باك دو مزيت دارد اول اين كه باك شما مانند يك صدا خفه كن بخشي از صداي آزار دهنده پمپ را در خود ميرا مي كند و صداي مزاحم كمتري در داخل اتاق شنيده مي شود. مزيت ديگر آن خنك كاري پمپ شماست چون داخل سوخت قرار دارد در عمل پمپ شما خنك كاري و روانكاري هم مي شود. به همين دليل است اگر با باك  تقریبا خالی برای مدت طولاني رانندگي كنيد پمپ سوخت داغ مي كند چون خنك كاري و روانكاري آن انجام نمي گيرد. ابتدا سر و صداي آن زياد مي شود و بعد از مدتي از كار مي افتد و اگر خوش شانس باشيد در آن نزديكي تعميركاري خواهيد يافت تا مشكل شما را برطرف كند.

در برخي خودرو ها پمپ سوخت بخشی از يك پكيج است كه نه تنها وظيفه رساندن سوخت را به عهده دارد بلكه سطح سنج باك هم هست و به اصطلاح آمپر بنزين مقدار خود را از آن مي گيرد. ولي معمولا مي توان پمپ سوخت را به صورت جداگانه تعويض كرد چون هزينه تعويض كامل آن بسيار بيشتر است.

انواع پمپ سوخت خودرو

پمپ های سوخت انواع مختلفي دارند در گذشته از پمپ هاي جابجايي مثبت رولر سل استفاده مي شد كه مي توانستند فشار بالايي توليد كنند و در حدود 3000 دور بر دقيقه سرعت گردش آنها بود اين پمپ ها يك نقطه ضعف هم داشتند و آن وقفه هايي بود كه در فشار پيش مي آمد و بايد يك وسيله جبران فشار در كنار آنها قرار مي گرفت و همچنين بايد يك موتور فشار پايين قبل از آن در داخل باك قرار مي گرفت.

نوع ديگري از پمپ ها كه از نوع gerotor هستند كه اين پمپ ها هم جابجايي مثبت هستند. اين طرح شبيه پمپ های روغن است. دور آن در حدود 4000 rpm است.

نوع ديگري كه به عنوان پمپ سوخت مورد استفاده قرار مي گيرد پمپ پره اي است.

ولي بيشتر خودرو هاي جديد از پمپ هاي توربيني براي سوخت رساني به انژكتور ها استفاده مي كنند. در اين نوع پمپ ها رديف هايي از پره روي محور پمپ سوار مي شوند و سوخت را به سمت انژكتور ها مي رانند. اين پمپ ها از توع جابجايي مثبت نيستند بنابراين بسيار نرم كار مي كنند و فشار بسيار كم نوسان تري در خروجي دارند. اين نوع پمپ ها پيچيدگي ساخت كمتري دارند و با دوام تر هم هستند. در برخي خودرو هاي قديمي كه بازاسازي شده اند مي توان اين نوع پمپ ها را به جاي پمپ هاي قديمي جايگزين كرد.

 پمپ بنزین خودرو داخا باک

توجه داشته باشيد كه اگر پمپ سوخت خودروي خود را تعويض مي كنيد نيازي نيست كه دقيقا از همان پمپ استفاده كنيد بلكه بايد از پمپ سوخت مشابهي استفاده كنيد كه بتواند فشار مورد نياز انژكتورهاي شما را فراهم كند. در صورتي كه از پمپ سوخت نامناسب استفاده كنيد خودروي شما بد كار خواهد كرد.

نحوه عملكرد پمپ سوخت رساني در خودرو ها

وقتي كه سوييچ را براي استارت مي چرخانيد، متوجه مي شويد كه يك مرحله قبل از استارت صدايي شنيده مي شود اين همان صداي پمپ سوخت شماست در حقيقت يك رله برقدار مي شود كه خروجي آن پمپ سوخت را به كار مي اندازد و پمپ سوخت چند ثانيه زمان نياز دارد تا فشار لازم را براي استارت تامين كند. يك تايمر مشخص مي كند چند ثانيه پمپ كار كند تا زمانيكه موتور استارت شود و آنگاه پمپ به صورت دائم در مدار قرار خواهد گرفت.

سوخت از طريق لوله ورودي به داخل پمپ كشيده مي شود ولي قبل از آن از يك صافي مي گذرد تا آشغال و جرم وارد پمپ نشود. در خروجي پمپ سوخت از يك ولو یا شیر يك طرفه مي گذرد تا زمانيكه سوخت از پمپ  خارج مي شود فشار را در لوله خروجي افت نکند و مانع از بازگشت سوخت به باك شود.

در ادامه مسير سوخت به سمت لوله ها و فيلتر پمپ مي شود. اين فيلتر ها حفره هاي ريزتري دارند و ذرات كوچكتر را فيلتر مي كنند تا مانع از گرفتگي انژكتور ها شوند در صورت گرفتگي بيش از حد و نامرغوب بودن فيلتر ها ممكن است فيلتر پاره شود و همه اين درات و كثيفي ها به سمت انژكتور هاي شما روانه شوند و آنها را دچار گرفتگي نمايند.
بعد از اينكه موتور خودرو استارت مي شود پمپ به صورت مداوم كار مي كند. برخي از پمپ ها اين قابليت را دارند كه دورشان كنترل شود وقتی بار بیشتری رو موتور می افتد، نياز به سوخت بيشتري وجود دارد دور بالاتر مي رود ولي ممولاً پمپ بنزين دور ثابتي دارد. بعد از اينكه موتور خودرو خاموش مي شود كامپيوتر خودرو برق پمپ را قطع مي كند تا از سرويس خارج گردد.

برخي خودرو ها هم داراي يك سوييچ شتاب يا اينرسي هستند كه بعد از تصادف پمپ بنزين را از سرويس خارج مي كنند. و به كمك يك شصتي يا پوش باتون مي توانيد آنرا ريست نماييد.

همچنان كه فناوري پيشرفت مي كند در خودرو هاي بيشتري از پمپ بنزين با قابليت دور متغيير استفاده مي شود، تا فشارساخته شده با ناحيه كار موتور مطابقت بيشتري داشته باشد و موتور راندمان بهتری داشته باشد.

مشكلاتي و خرابي هاي پمپ بنزين خودرو

پمپ هاي سوخت رساني خودرو معمولا به اندازه كل عمر آن كار مي كنند، اما با اين حال برخي مواقع دچار مشكلاتي مي شوند. اگر باك شما كثيف و زنگ زده باشد، با باك نيمه خالي رانندگي كنيد، مشكلاتي در سيم كشي خودرو داشته باشيد و ولتاژ كافي به پمپ نرسد يا فشار زيادي به پمپ وارد شود (مثلا فيلتر بنزين گرفته باشد يا از فيلتري با مش (سوراخ های بسیار کوچک فیلتر) ریز استفاده كرده باشيد) احتمالا پمپ سوخت شما دچار مشكل خواهد شد.

وقتي كه پمپ بنزين خراب مي شود معمولا بدون هيچ نشانه اي خودرو از كار مي افتد. تا لحظاتي قبل ماشين شما به خوبي كار مي كرده است اما ناگهان ريپ مي زند و بلافاصله موتور خاموش مي شود و هر چه استارت مي زنيد فايده اي ندارد.

چگونه متوجه شويد كه خرابي پمپ باعث مشكل دار شدن خودرو شما شده است. يك راه اين است كه به صداي موتور پمپ بنزين گوش فرا دهيد. كافي است سوييچ را باز كنيد و بدون اينكه استارت بزنيد به صدا گوش دهيد در خودروي  سالم پمپ بنزين چند ثانيه وارد مدار مي شود و يك صداي آرام ام- ام يا وز! خواهيد شنيد. اگر صدايي را كه هميشه مي شنيده ايد اكنون نمي شونويد احتمالا مشكل از پمپ سوخت رساني است. اين صدا زير خودرو بهتر شنيده مي شود. راه ديگر اين است كه بويي را كه از اگزوز خودرو خارج مي شود بررسي كنيد اگر بنزين وارد سيلندر شود و موتور روشن نشود بوي بنزين به خوبي از اگزوز حس خواهد شد. در صورتي كه بعد از چند استارت بوي بنزين از اگزوز احساس نشود به احتمال زياد پمپ بنزين شما مشكل دار است. توجه داشته باشيد كه مشكل ممكن است از رله معيوب قعطي يا شلي سيم ها و اتصالات يا حتي پمپ باشد كه كار مي كند اما به هر دليلي نمي تواند فشار لازم را ايجاد كند.

در بيشتر خودروها براي خرابي پمپ سوخت رساني هيچ هشداري در نظر گرفته نشده است يا چراغ چك روشن نمي شود. موتور به خوبي استارت مي خورد، جرقه وجود دارد اما موتور استارت نمي شود چون سوختي به آن نمي رسد.

در برخي خودرو هاي امروزي يك سنسور تست فشار وجود دارد. حتي اگر اين ابزار يا سنسور وجود نداشته باشد مي توان به راحتي با قرار دادن يك گيج فشار از وجود فشار پشت انژكتور ها اطمينان حاصل کرد.

يك راه ديگر اين است كه در مسير هواي ورودي موتور كمي بنزين اسپري شود اگر موتور استارت شد و بعد از كمي كار كردن خاموش شد مشخص خواهد بود كه پمپ كار نمي كند.

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. سلام،من یه پژو پارس تی یو فایو صفر گرفتم که موقعی که سوییچ روقبل از استارت باز میکنم صدای پمپ بنزینش قطع نمیشه حتی پس از یک دقیقه،اشکالش از پمپ بنزینه؟

  2. بله . پمپ مورد استفاده شیر یکطرفه اش خراب است . اغلب چینیها به شیر یکطرفه و اطمینان هیچ توجهی نمی کنند . پمپ ایرانی بخرید .

  3. با سلام
    من اردی84دارم از سرعت 110 به بالا صدای خرخر از موتور میاد به نظر خودم بنزین کم میاد
    اگه کسی هست نظر بده ممنون میشم

  4. سلام روا 85 دارم وقتی روی بنزین می اندازم هم ماشین ریپ بد کار می کند و هم بوی بنزین داخل اتاق سرنشین می اید تشکر

  5. سلام ببخشید میخواستم بدونم پمپ بنزین پراید مدل 87 داخل باک نصب شده یا بیرون ؟؟ ممنون

  6. سلام. وقت بخیر. ببخشید من دیروز یه پراید ۱۳۱ صفر خریدم، وقتی سوویچ رو تا قبل استارت میچرخونم صدایی که شنیده میشه زیادی بلنده، این از چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. سلام دوستان یه پراید مدل 86 سیستم ساژم دارم 5 ثانیه بیشتر طول میکشه صدای پمپ بعد از باز کردن سوییچ قطع بشه تو پراید دوستم این زمان 2یا 3 ثانیه طول میکشه و مشکل دومم هم این است که وقتی هوا سرد میشه وقتی ماشین رو روشن میکنم دو ثانیه بعدش خاموش میشه وباز پمپبنزین به کار میوفته فقط تو زمستون این مشکل رو دارم

  8. با سلام صدای خرخر که می گید تو سربالایی بعضی جاها میاد از قسمت ادونس که طرف زنجیر موتور هست بیش از حد جلو یا عقب است که باید قسمت آلومینیوم زنجیر موتور باز بشه تنظیم انجام بشه من تجربه داشتم حدود 100 هزارم هزینش میشه

  9. سلام چرا وقتی سوییچ و باز میکنیم صدای پمپ میاد ولی بنزین کمی از شلنگ بنزین خارج میشود و در طول استارت کم کم بنزین میاد با اینکه هم صافی بنزین وهم پمپ بنزینو تعویض کردم همیشه دواستارت روشن میشه ماشینم پژو

  10. سلام پمپ روبوسیله برق مستقیم چک کردم رله روجابه جاکردم بارله سالم کلید قطع کن روچک کردم جافیوزی روهم سالمه ولی جای پمپ برق نیست (۴۰۵)کلافه شدم

  11. سلام من یه پراید ۱۴۱دارم مدل ۸۵دارمازدیروز بمحض چرخاندن سوییچ پمپ بنزین که باید چند ثانیه روشن بشه شروع میکنه به صدایی شبیه زوزه کشیدن ویکسره کار میکنه علتش را میخواستم بدونم

  12. سلام
    لفان x60دارم پمپ بنزین آن مشکل پیدا کرده متوانم مغزی خودروی دیگری را روی آن سوار کنم ممنون

  13. پراید ۱۴۱., رله دوبل رو عوض کن

  14. اقای محمد رضا کنار ecu یه فیوز داری برای پمپ بنزین .اون رو چک کن

  15. اقای فرج امینی واشر پمپ بنزینتون خرابه

  16. سلام ماشین منم پراید صدای پمپ قطع نمیشه و مشکل سوخت رسانی هم ندارم ،مشکل از پمپ یا رله یا سنسور بنزین مشکل داره؟؟؟؟

  17. سلام
    بطور عجله ای تنظیم موتوری یک پمپ بنزین نوین پارت رو ماشین ۴۰۵ نصب کرد
    میخواستم ببینم قابل اعتماد هست
    جنس دیگری بخرم و نصب کنم یا نه
    چون دیدم پمپ فابریکقبلیم روی شلنگهای پمپ بست پیچی داشت ام این نداشت
    تشکر میکنم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید