• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 21

بیماری سینوس پیلونیدال (PNS) چیست؟

یک سینوس پیلونیدال یا PNS یک کیست یا آبسه کوچک است که در شکاف بالای کفل ایجاد می شود. PNS معمولا محتوای مو، چرک و ضایعات است و اغلب باعث درد شدید و عفونت می شود. اگر عفونت کند، چرک و خون به بیرون تراوش می کند و بوی نامطبوعی می دهد.

بیماری سینوس پیلونیدال (PNS) چیست؟

PNS اغلب برای مردان و در اوایل بلوغ اتفاق می افتد. بیشتر مردانی دچار این مشکل می شوند که زیاد در یک محل می نشینند مانند رانندگان تاکسی و کامیون.

چه عاملی باعث بیماری سینوس پیلونیدال می شود؟

علت اصلی این بیماری ناشناخته است. چون این بیماری بعد از بلوغ اتفاق می افتد احتمال می دهند تا تغییرات هورمونی، رشد مو و اصطکاک پوست با لباس از عامل های ایجاد این بیماری باشد همین طور کسانی که مدت طولانی را در یک جا می نشینند. در مواردی برخی از فعالیتها و تحرک مانند یک جا نشستن، باعث اصطکاک شده و به محل رویش مو در زیر پوست فشار وارد می کند. بدن تصور می کند این مو یک زایده بیگانه برای بدن است و سیستم ایمنی در مقابل آن واکنش نشان می دهد مثل زمانی که تکه چوب یا شیشه یا سوزنی در پوست فرو شده باشد. این پاسخ ایمنی بدن به شکل کیست اطراف مو قرار می گیرد.

تشخیص سینوس پیلونیدال و شناسایی علایم عفونت

در ابتدا ممکن است فقط یک تورفتگی در سطح پوست احساس کنید و علایم قابل توجهی نبینید. اگر سابقا دچار این بیماری شده باشید، عفونت سریعتر به شکل یک کیست یا ورم چرکی رشد می کند. این کیست یک کیسه بسته پر از مایع است.

علایم عفونت شامل موارد زیر است:

احساس درد زمانی که می نشینید یا می ایستید

ورم کیست

قرمز و دردناک شدن اطراف آن

تراوش خون و چرک به بیرون که بوی نامطبوعی پخش می کند

بیرون آمدن مو از محل

ایجاد بیش از یک سینوس یا سوراخ هایی بر روی پوست

درمان سینوس پیلونیدال چیست؟

اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، درد شدیدی تجربه نخواهید کرد، التهاب هم دیده نمی شود. احتمالا پزشک آنتی بیوتیکی را تجویز می کند که بتواند طیف گسترده ای از باکتریها را از بین ببرد. بدانید که آنتی بیوتیک، سینوس را از بین نمی برد بلکه باعث تسکین عفونت و ناراحتی خواهد شد. بنابراین پزشک توصیه می کند که در فواصل منظم به پزشک مراجعه کنید تا پیشرفت بیماری را بررسی کند.

به طور منظم موهای این محل را بتراشید و به بهداشت خود اهمیت دهید.

لنسینگ

لنسینگ روشی است که پزشک محل سینوس را با ابزار تیزی به نام لنس سوراخ می کند. البته قبل از این کار، بی حسی موضعی استفاده می زند. پزشک از چاقوي‌ كوچك‌ جراحي‌ استفاده می کند تا آبسه یا کیست را بشکافد و کیست را از مو، خون یا هر زایده ای پاک می کند. سپس آن را با پارچه یا گاز استریل می پوشاند تا زخم بهبود یابد. بهبود این زخم معمولا چهار هفته به طول می انجامد و بسیاری از بیماران به درمان دیگری نیاز نخواهند داشت.

تزریق اسید فنیک

برای این نوع درمان، پزشک ابتدا از بی حسی موضعی استفاده می کند. سپس اسید فنیک تزریق می شود. اسید فنیک ترکیب شیمیایی است که به عنوان ضدعفونی کننده درون کیست استفاده می شود. این روش شاید به چند بار تکرار نیاز داشته باشد. سرانجام با این درمان، زخم بسته شده و سخت می شود.

چون احتمال عود مجدد بیماری با این درمان بسیار بالاست، این روش کمتر انجام می شود و پزشکان معمولا درمان جراحی را انتخاب می کنند.

جراحی

اگر PNS عود کننده ای دارید و بیش از یک بار به این بیماری دچار شده اید، پزشک به شما پیشنهاد جراحی را می کند.

در ابتدا بی حسی موضعی استفاده می شود. سپس محل سینوس را باز می کند و تمام ضایعات را از کیست خارج می کند و پوست را بخیه می زند.

بعد از جراحی، پزشک توضیح می دهد که چگونه سبک لباس پوشیدن خود را اصلاح کنید و با تراشیدن و شیو کردن منظم از رشد مو در این محل جلوگیری کنید.

با توجه به شدت بیماری و نوع درمان این بیماری بین چهار تا ده هفته درمان می شود.

پیچیدگی های بیماری سینوس پیلونیدال چیست؟

پیچیدگی های این بیماری شامل عفونت زخم و برگشت پذیری این بیماری حتی بعد از جراحی است.

علایم عفونت زخم عبارتند از:
  • درد شدید
  • التهاب و ورم پوست
  • تب 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر
  • تراوش خون و چرک از محل زخم
  • استشمام بوی بد از زخم
چگونه می توان از سینوس پیلونیدال پیشگیری کرد؟

محل را هر روز با صابون ملایمی شستشو دهید و مطمئن شوید که صابون پاک شده است. از آلودگی محل سینوس خودداری کنید و از نشستن برای مدت طولانی خودداری کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید