• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 22

علائم معیوب بودن حافظه SSD

یا تا به حال تجربه از کارافتادگی و خرابی یک حافظه SSD را داشته اید؟ آیا در این شرایط، از عهده خارج کردن اطلاعاتتان به صورت سالم از SSD خراب برآمده اید؟ آیا هیچ یک از علائم هشداری مربوط به خرابی حافظه SSD را دریافت کرده اید؟ در این مقاله ضمن معرفی ماهیت حافظه SSD به علائم شایع خرابی این نوع حافظه پرداخته و توصیه هایی را برای خروج سالم اطلاعاتتان از آن پیشنهاد نموده ایم.

5 علامتی که نشان می دهد حافظه SSD ایراد پیدا کرده و یا از کار افتاده است.

حافظه SSD

اگر این روزها در حال خرید یک لپ تاب هستید یا یک رایانه رومیزی، عاقلانه است که به جای یک هارد دیسک سنتی (HDD)، یک درایو حالت جامد (Solid State Drive) تهیه کنید. چرا که درایوهای حالت جامدSSD  نسبت به دیسک گردان های HDD به دلیل نداشتن قطعه متحرک دارای زمان تاخیر بسیار کمتر و در نتیجه سریع تر هستند، همچنین در برابر لرزش و ضربه بادوام تر بوده و دارای مصرف انرژی کمتری هستند؛ (و به دلیل مصرف انرژی کمتر اغلب در دستگاه های قابل حملی همچون لپ تاب مورد استفاده قرار می گیرند) و مواردی از این قبیل، این حافظه ها را از هر جهت به یک گزینه برتر مبدل ساخته است.

اما آنچه گفته شد بدین معنا نیست که حافظه های SSD، بی عیب و نقص هستند.

در صورتیکه همه چیز را در مورد SSD ها بدانید، آنگاه به ضعف های این نوع حافظه ها که در نحوه ساخت و نحوه کارکردشان نهفته است پی می برید. اگرچه آن ها طول عمر مورد انتظاری در حدود پنج تا هفت سال دارند، اما بسیاری از SSD ها، سریعتر از این مدت، از کار افتاده اند.

چگونه حافظه های SSD خراب می شوند؟

در  SSDها برخلاف هارد دیسک های (HDDs)، هیچ گونه صفحه گردان متحرک فیزیکی وجود ندارد.(یعنی به جای ساختار مکانیکی ساختاری کاملا الکترونیکی دارند. از این رو سر و صدایی هم تولید نمی کند) در نتیجه این نوع حافظه ها، از مسائل و مشکلات مربوط به هاردیسک های سنتی، مصون و ایمن هستند. با این حال، اگرچه در SSD ها مولفه ذخیره سازی، خودش مستعد از کارافتادگی مکانیکی نیست، اما اجزای دیگر آن آسیب پذیر هستند.
SSD ها نیازمند یک خازن و منبع انرژی هستند، که همین موضوع، این نوع حافظه ها را در برابر اختلالات و افت و خیزهای ناگهانی منبع جریان یا ولتاز آسیب پذیر می سازد. به ویژه در مورد زياد شدن ناگهاني جريان برق يا ولتاژ در مدار و یا قطع برق. در حقیقت، در اثر قطع برق حتی اگر خود درایو هم به طور کامل از کار نیفتد، اما گفته می شود که داده های موجود در آن از بین رفته اند.

حافظه SSD

مشکل احتمالی دیگر در خصوصSSD ها این است که آن ها تعداد دورهای خواندن / نوشتن محدودی دارند. یعنی همان مشکلی است که در مورد همه انواع حافظه های فلش نیز وجود دارد.

حال، برخلاف همه چیزهایی که عنوان شد، SSD ها باید به طور متوسط چندین سال عمر کنند، بنابراین نباید در خصوص خریداری آن نگران و یا بدبین باشید. در واقع، اگر در چند سال گذشته یک SSD خریداری کرده اید، بهتر است بدانید که، تحقیقات نشان داده است SSD های جدید نسبت به SSD های قدیمی، کمتر مستعد ابتلا به این دست از مشکلات خواندن / نوشتن هستند.

در هر صورت، محدودیت چرخه خواندن / نوشتن در حافظه های  SSD، بر اینکه آیا می توانید اطلاعاتتان را بر روی دیسک، بنویسید یا نه، تاثیر خواهد گذاشت. اما از آنجا که هنوز هم قادر به خواندن داده های خود هستید، پس می توانید اطلاعات را احیا کنید. با این حال، هنوز هم می خواهید بدانید که چه زمانی این حافظه ها به انتهای عمر مفید خود نزدیک می شوند تا بتوانید آن ها را ارتقاء دهید، بنابراین در اینجا علائم مهمی وجود دارد که ضرورت دارد از آن ها آگاه شوید.

علائم هشدار دهنده یک SSD درآستانه نابودی

در یک دیسک سخت (HDD)، یک راه آسان برای پی بردن به خرابی دیسک، صدای ویر و یا تیک‌تیک بی وقفه آن است. با این حال، SSD ها بر خلاف هاردهای HDD، برای اعلام اینکه بخشی از  SSDبه درستی کار نمی کند، هیچ گونه سر و صدایی ایجاد نمی کنند.

حافظه SSD

بدون زحمت ترین و قابل اتکاترین راه برای فهمیدن اینکه آیا درایو بطور روان در حال اجراست یا نه، نصب نرم افزاری است که این موضوع را بررسی می کند و بی سر و صدا درایو را برای عیوب آن، تحت کنترل و نظارت قرار می دهد. کاربران ویندوز ممکن است نرم افزارCrystal Disk Mark (یکی از برترین ابزارها برای نگه داری از SSD) را امتحان کنند در حالی که کاربران سیستم عامل مک ایکس می توانند نگاهی به  Smart Reporter Liteبیندازند.

علاوه بر آن، در ادامه این مقاله، علائمی که باید مراقب عدم وقوع آن ها باشید، علائم یک درایو بد، و کاری که می توانید در خصوص حل و فصل این ایرادات انجام دهید، آورده شده است.

خطاهای مرتبط با داشتن بلوک های بد حافظه (Bad Blocks)

بسیار شبیه به مشکل “بد سکتور” در هاردهای HDDs ، در حافظه های SSD نیز مشکل “بلوک های بد” وجود دارد. این مشکل (بلوک های بد) معمولا حالتی است که در آن کامپیوتر برای خواندن و یا ذخیره کردن یک فایل، تلاش می کند اما این فرآیند، مدت زمان غیرمعمولی به طول می انجامد و با شکست به پایان می رسد. بنابراین در نهایت سیستم با یک پیغام خطا تسلیم می شود.

حافظه SSD

 علائم شایع مشکل “بلوک های بد” عبارتند از:
  • نمی توان فایلی را از روی دیسک سخت خواند و یا بر روی آن نوشت.
  • سیستم فایل رایانه نیاز به تعمیر دارد.
  • برنامه های کاربردی فعال غالبا بی حرکت مانده و آسیب دیده اند.
  • به هنگام انتقال فایل ها، خطاهای مکرر رخ می دهد.
  • به طور کلی اجرا کند می شود، مخصوصا هنگام دسترسی به فایل های بزرگ و حجیم.

در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده می کنید، بهترین ایده، اجرا کردن نرم افزارهای  Crystal Disk Mark یا Smart Reporter Lite  یا  Hard Disk Sentinel و در مرحله بعد بررسی اینکه آیا هر گونه مشکل فیزیکی در هارد وجود دارد یا نه. اگر مشکل فیزیکی وجود داشت در این صورت، فورا از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و اقدام به خرید یکSSD  جایگزین نمایید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید