• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 19

مکان های دیدنی ترکمنستان

یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری زمانی که برای تعطیلات برنامه ریزی می کنید در آسیای مرکزی واقع شده است. آسیای مرکزی پر از رمز و رازهایی است که ارزش گردشگری را نشان می دهد. یکی از این مقاصد زیبا کشور ترکمنستان می باشد. پایتخت این کشور عشق‌ آباد است و این کشور تا سال ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

کشور ترکمنستان

بیشتر مردم ترکمنستان، ترکمن هستند و اقلیت قابل توجهی روس و ازبک نیز در این کشور حضور دارند. سایر اقوام، قزاقها، تاتارها، اوکراینی‌ها، ارمنی‌ها، آذربایجانی‌ها هستند. از اینرو اگر علاقه به بازدید مکان های تاریخی دارید پیشنهاد می کنیم سفر با تور ترکمنستان را در برنامه ریزی تعطیلات خود قرار دهید.

داش اُغوز- استان داشوغوز

داش اُغوز در شمال کشور ترکمنستان و در استان داشوغوز واقع شده است. اینجا مرکز و پایگاه استقرار گردشگران برای بازدید از کُهنه‌گُرگانج یا کُهنه‌اورنگ می باشد. اسم این شهر زمانی بر سر زبان ها افتاد که یک شهاب سنگ 7 کیلوگرمی از آسمان در شهر داش اغوز افتاد.

استان داشوغوز

ماری- استان ماری

ماری سومین شهر بزرگ ترکمنستان است. این شهر میان واحه ای بزرگ در قلب صحرای کاراکوم قرار گرفته است. موزه تاریخی که جایگاه مجموعه ای غنی از آثار باستانی، فرش های ترکمنی و لباس های محلی است، اصلی ترین جاذبه این شهر است.

استان ماری ترکمنستان

کُهنه‌گُرگانج، استان خوارزم

کُهنه‌گُرگانج شهری در شمال شرقی کشور ترکمستان است. شهر باستانی اِرگِنْچ؛ که پیش تر به عنوان پایتخت خوارزم محسوب می شد اینجاست. این شهر توسط چنگیز خان مغول و در پی خونین ترین قتل عامی که تاریخ بشر به خود دیده، ویران گردید.

کُهنه‌گُرگانج ترکمنستان

مَروْ- استان ماری

مرو یکی دیگر از شهرهای واحه ای ( واحه به منطقهٔ سرسبز و حاصل خیز در میان صحرا گفته می شود) شناخته شده در آسیای مرکزی و در امتداد جاده ابریشم بوده است. بر اساس گفته ها، مرو بزرگترین شهر دنیا حدود قرن دوازده میلادی بوده. اعتقاد بر این است که مذهب هندو اینجا و در جوار کوه مِرو، بنا نهاده شده جایی که بنا به اعلام، آیین هندو مرکز عالم بوده است.

مرو استان ماری

نِسا- نزدیک روستای باگیر (باقر)

نسا یکی از مهمترین شهرهای امپراطوری اشکانی بوده که در جنوب غربی عشق آباد واقع شده است. این شهر، طی زلزله ای که حدود دههٔ اول پیش از میلاد رخ داد، به کلی ویران گردید. خرابه های قلعه های نسا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

نسا کشور ترکمنستان

در کاوش‌های باستانی ارگ نسا، دخمه‌ها و پرستشگاه‌های مربوط به آیین مهرپرستی که پیش از همه‌گیر شدن کیش زرتشت در ایران رواج داشته به دست آمده‌است.

منطقه باستانی آب‌نو – استان آخال

منطقه باستانی آب‌نو (به لاتین: Anau) در جاده ابریشم قرار دارد. حفاری این منطقه، سال 1904 شروع شد. در طول حفاری، اسکلت هایی از کودکان، ظروف سفالی نقاشی شده، آذین بندی های هندسی و  بقایایی کُهن از شترها، کشف شد. این نظریه قابل قبول است که شترها اولین بار، اینجا اهلی شدند.

منطقه باستانی آب‌نو

سرخس- استان آخال

شهر سرخس، یک واحه سرسبز واقع در استان آخال ترکمستان است. این شهر منطقه ای پر رونق و مهم در امتداد جاده ابریشم بود. آرامگاه ابوافضلِ صوفی که به «سرخس بابا» هم مشهور است در این منطقه قرار دارد. محل دفن شیخ احمد الخادی نیز اینجاست که تحت عنوان مقبرهٔ گمبدِ یارتی از آن یاد می شود.

سرخس ترکمنستان

ابیورد استان آخال

شهر قرون وسطائی ابیورد در استان آخال و جنوب ترکمنستان، نزدیک مرز ایران واقع شده است. این شهر بقایای خرابه هایی از یک قلعه باستانی و یک مسجد را در خود جای داده است.

ابیورد استان آخال

داغستان Dekhistan

شهر داغستان در در منطقه غرب ترکمنستان و نزدیک دریای خزر قرار دارد. این شهر در دره میس ریان (Misrian) واقع شده که یکی از منحصربه فرد ترین نواحی آسیای مرکزی می باشد.

داغستان کشور ترکمنستان

شهر عشق آباد

عشق آباد یا اشک آباد پایتخت کشور ترکمستان و بزرگ ترین شهر این کشور است. عشق آباد میان صحرای کاراکوم و رشته کوه کوپِت داغ (کُپه داغ) قرار گرفته است. این شهر مقرِ یکی از بزرگترین مساجدِ آسیای مرکزی به نامِ مسجدِ قِپچاق (Kipchak) است که به نام مسجد روحی (Ruhy) ترکمن باشی، هم شناخته می شود.

شهر عشق آباد ترکمنستان

ترکمنستان در فهرست چهار کشور بزرگ تولیدکننده گاز طبیعی و چهار کشور تولیدکننده نفت در شوروی سابق قرار دارد.  شغل بیش تر مردم ترکمنستان کشاورزی و دام پروری است. این کشور از نظر تولید پنبه در جهان معروف است. قالی بافی از صنایع دستی مهم ترکمنستان است. از آنجا که ترکمنستان یک کشور محاط در خشکی است، برای ترانزیت کالا از خاک کشورهای همسایه استفاده می‌کند.

رقص و آوازهای محلی جز مراسم سنتی ترکمن ها در استقبال از تجدید حیات طبیعت است و مسابقات اسب سواری در بین ترکمن ها در ایام نوروز جایگاه خاصی دارد.

ترجمه: فیروز بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید