• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 06 / 10

عکاسی در وضعیت الویت گشادی دیافراگم دوربین یا مود A یا AV

 

این وضعیت را در دوربین های مختلف به صورت های متفاوتی نام گذاری کرده اند به عنوان مثال در دوربین های ساخت کمپانی Canon این وضعیت را با AV نمایش می دهند و در دوربین های ساخت کمپانی نیکون این وضعیت را با A نمایش می دهند به هر حال فرقی نمی کند که آنرا چگونه نام گذاری کنیم هدف این مقاله استفاده بهینه از این وضعیت دوربین عکاسی است و از این پس آنرا مود AV می نامیم.

doorbinmode

مود AV با پرتور دهی خودکار ( auto-exposure )در میان عکاسان محبوبیت بالایی دارد چون می توان در این وضعیت در محدوده وسیعی از عکاسی از مناظر طبیعت تا کوچکترین حشرات دوربین را تحت کنترل داشت. و عکاسان بسیاری که می شناسم اذعان دارند که با استفاده از این مود می توان همان عکسی را گرفت که در فکر شماست و به راحتی می توانید دوربین را تحت کنترل داشته باشید.

برای شروع دوربین خود را روی مود AV تنظیم کنید همانطور که گفته شد این مود در دوربین های مختلف به شکل های مختلفی نمایش داده می شود. به هر حال مود A, AV یا همان Aperture priority را انتخاب کنید.

شماره f همان گشادی دیافراگم یا دهانه لنز شماست که با کسریاز فاصله کانونی لنز شما نمایش داده می شود.گشادی بیشتر یا دیافراگم بزرگتر به معنای شماره f کوچکتر است. به عنوان مثال دیافراگم f/32 بسیار کوچکتر از دیافراگم f/5.6 است.

mode3

لنز خود را امتحان کنید

همه لنز ها با هم متفاوت هستند و بهتر است با آنها با اندازه های مختلف دیافراگم عکس بگیرید تا ببینید کارایی آن در کدام وضعیت بهتر است. از خانه خارج شوید و در محیطی باز مانند مناظر طبیعت با اندازه دیافراگم های مختلف عکس بگیرید و عکس ها را با یکدیگر مقایسه کنید. و بینید در هر وضعیت لنز شما چگونه عمل می کند. در ادامه چند پیشنهاد برای شما ارائه می شود:

  • تقریبا همه لنز ها در اندازه دیافراگم بالا کنتراست و وضوح کمتری دارند به خصوص در گوشه های تصویر. به خصوص در دوربین های 35 میلیمتری و لنز دوربین های دیجیتال این مشکل بیشتر نمایان است. این موضوع ربطی به عمق میدان ندارد و حتی برای یک سوژه مسطح هم اتفاق می افتد. بنابراین اگر جزییات را در گوشه های تصویر می خواهید باید از کوچکترین اندازه دیافراگم استفاده کنید. برای یک سوژه مسطح f/8 معمولاً بالاترین وضوح را خواهد ساخت.
  • بیشتر لنز ها مقدار قابل توجهی از نور را در اندازه دیافراگم پایین منحرف می کنند. انحراف نور زمانی رخ می دهد که گوشه های تصویر کمی تاریکتر از مرکز آن باشد. برای بسیاری از انواع عکاسی می توان از این پدیده استفاده مثبتی کرد به خصوص در عکاسی پرتره توجه به سمت مرکز تصویر جلب می شود. و به همین دلیل است که در عکس های امروزی می بینید از این پدیده بیشتر استفاده می شود. انجراف نور معمولاً از f/8 به بالا رخ می دهد.
  • همه لنزها تصویر نرم تری با دیافراگرم کوچکتر یا شماره f بزرگتر ایجاد می کنند این یک محدودیت ذاتی دوربین است چون زمانی که نور باید از روزنه کوچکتری عبور کند تداخل بین اشعه های نوری بیشتر می شود.
این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید