• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 01 / 31

پرواز مانند یک پرنده، شناور مانند یک حشره!

image001

اُسپری که به معنای عقاب پرنده است نوعی هواپیمای عمود پرواز با قابلیت فرود عمودی بوده دارای موتور ملخی است. این هواپیما یک نمونه مفهومی قدیمی از نیروی هوایی آلمان در اواخر دوران جنگ جهانی دوم است. بعد از جنگ ارتش ایالات متحده دو هواپیمایی آزمایشی عمود پرواز ساخت یکی به نام پوگو و دیگری به نام سالمون هر چند این پروژه به خاطر محدودیت های فنی در آن دوره متوقف شد. در سال 1958 نیروی هوایی ایالات متحده Bell XV-3 را ساخت که اولین هواپیمای موفق عمود پرواز بود. (البته این هواپیما هیچگاه در یک جنگ واقعی مورد آزمایش قرار نگرفت.)

image004

بعد از پروژه XV-3 ثابت شد که ساخت هواپیمای ملخی عمود پرواز کاملاً امکان پذیر و اجرایی است، پس از آن بود که هواپیمای عمود پرواز پیشرفته تر XV-15 ساخته شد و توسط ناسا مورد آزمایش های مختلف قرار گرفت. در جولای 1979 هواپیمای عمود پرواز XV-15 اولین هواپیمایی بود که می توانست مانند هلیکوپتر بلند شود و مانند هواپیما پرواز کند و دوباره مانند هلیکوپتر فرود بیاید. XV-15 همچنین قادر بود با سرعت 346 مایل در ساعت ( معادل 557 کیلومتر در ساعت ) در وضعیتی که مانند هواپیما پرواز می کرد سرعت بگیرد. و نتیجه این موفقیت ساخت هواپیمای پیشرفته تر V-22 Ospery بود. اسپری با سه پیکربندی بسته به کاربری آن ارائه شد. هر چند سه بخش مختلف ارتش ایالات متحده که شامل نیروهای دریایی، هوایی و زیردریایی بودند از این هواپیما استفاده کردند و از طرف دیگر برای استفاده شهری هم قابل استفاده بود.

اسپری دارای دو ملخ بزرگ سه پره است که در خلاف جهت یکدیگر می چرخند و نیروی بالا برنده را تولید می کنند. چون ملخ ها در خلاف جهت هم حرکت می کنند نیازی به یک ملخ کوچک کمکی برای خنثی سازی نیروی عکس العمل گردشی وجود ندارد این همان پروانه ای است که روی دم هلیکوپتر های معمولی نصب می شود. بال ها این قابلیت را دارند که ملخ ها یا همان پروانه های سه پر را از حالت هلیکوپتری به حالت هواپیمایی تغییر وضعت دهند. اسپری به نرمی از وضعیت هلیکوپتری به وضعیت هواپیمایی تغییر وضعیت می دهد و این کار فقط 12 ثانیه طول می کشد.

مزیت های اصلی اسپری به یک هلیکوپتر به این شرح است:

  • محدوده حرکتی بیشتر – اسپری می تواند از 453 تا 933 کیلومتر پرواز کند.

  • سرعت بالاتر – حداکثر سرعت اسپری 507 کیلومتر در ساعت است که دو برابر حداکثر سرعت سریعترین هلیکوپتر هاست.

  • ظرفیت نقل و انتقال بالا – این هواپیمای عمود پرواز قادر است 4536 کیلوگرم بار یا 24 تن را حمل کند.

برتری اسپری به یک هواپیمای معمولی این است که می تواند مانند یک هلیکوپتر بلند شود و به همان شکل بنشیند. و برای انجام ماموریت ها به خصوص ماموریت هایی که نیاز به جابجایی در مناطق صعب العبور یا استراتژیک دارند یا نیاز به جابجایی در دریا هست برتری قابل توجهی دارد.

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. عالی بود

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید