• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 27

بزرگ‌ترین خورشید مصنوعی جهان در آلمان ساخته شد

مرکز فضایی آلمان در اقدامی به منظور کمک به این کشور در استفاده بهینه از انرژی های پاک و تجدیدپذیر، از خورشید مصنوعی بسیار بزرگی رونمایی کرد که قرار است در انجام پروژه های تحقیقاتی مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

 همانطور که می دانید خورشید از جمله غنی‌ترین منابع انرژی در جهان به شمار می رود و از این رو، محققان در طی سال های اخیر تلاش هایی را برای استفاده بهینه از این منبع بی حد و مرز انرژی انجام داده اند. اما متاسفانه محدودیت هایی از قبیل فاصله بسیار زیاد خورشید با زمین، عدم امکان استفاده از آن در روزهای ابری و بارانی و غیره اجازه استفاده از حداکثر پتانسیل ها و ظرفیت های این منبع انرژی را نداده و این جا بود که جرقه تولید یک خورشید مصنوعی در ذهن محققان آلمانی زده شد.

بزرگ‌ترین خورشید مصنوعی جهان در آلمان ساخته شد

 این خورشید مصنوعی سه طبقه که از این پس با نام Synlight شناخته خواهد شد از نیروی برق تغذیه می کند و به گفته محققان، از آن در پروژه هایی همچون تولید سوخت هیدروژنی از نور خورشید استفاده خواهد شد. در ساخت این خورشید، از ۱۴۹ لامپ زنون ۷ کیلوواتی استفاده شده که قادرند چیزی حدود ۳۲۰ کیلووات نیرو تولید کنند؛ یعنی چیزی حدود ۱۰ هزار بار بیشتر از تشعشعات خورشیدی دریافتی بر روی سطح زمین.

بزرگ‌ترین خورشید مصنوعی جهان در آلمان ساخته شد

  از دیگر قابلیت های این خورشید مصنوعی، توان تولید گرمای ۳ هزار درجه ای است که به گفته محققان مرکز فضایی آلمان، می توان از آن برای انجام تحقیقات در فرآیندهایی که از خورشید برای تولید سوخت های خورشیدی همانند هیدروژن تولید می شود، مورد استفاده قرار داد.

اگرچه هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک و سبز شناخته می شود و با سوختن آن، تنها آب تولید می شود اما فرآیند تولید این سوخت به انرژی زیادی نیاز دارد که در حال حاضر، از سوخت های فسیلی برای این منظور استفاده می شود. حال و با توجه به ساخت این خورشید مصنوعی، می توان گام بزرگی در جهت حفظ سوخت های فسیلی و همچنین تولید کم‌هزینه سوخت های هیدروژنی برداشت.

بزرگ‌ترین خورشید مصنوعی جهان در آلمان ساخته شد

محققان اظهار امیدواری کردند که بتوانند با بهره گیری از Synlight و البته نور خورشید، راهکارهای موثری را برای جدا کردن هیدروژن و اکسیژن از آب بیابند. از دیگر کاربردهای این دستاورد، می توان به مطالعه نحوه رشد مواد تحت نور شدید ماوراء بنفش اشاره کرد که می تواند برای دانشمندان قابل توجه باشد. گفتنی است ساخت این خورشید مصنوعی، چیزی حدود ۳.۷۷ میلیون دلار هزینه برداشته است.

منبع: خبرگزاری میزان

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید