• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 09

ساخت آسفالت زنده‌ای که خود را تعمیر می کند و خودروهای الکتریکی را هم شارژ می‌کند

یک تیم پژوهشی در هلند آسفالت زنده‌ای ابداع کرده است که نه‌ تنها خود را تعمیر می‌کند بلکه خودروهای الکتریکی را هم شارژ می‌کند.

 دست‌اندازها به همان اندازه که برای خودروها خطرناک هستند، سلامت شهروندان را هم تهدید می‌کنند و معمولا تعمیر آسیب‌های جاده‌ای نیازمند پذیرفتن دردسر بسته شدن مسیر برای مدت‌های طولانی‌ است اما شاید به‌زودی نیازی به این کار نباشد.

ساخت آسفالت زنده‌ای که خودروهای الکتریکی را هم شارژ می‌کند

هلندی‌ها پژوهشی را به نتیجه رسانده‌اند که موفق به ساخت آسفالتی خودترمیمی که همزمان می‌تواند خودروهای الکتریکی روی خود را هم شارژ کند و امکان طی مسافت بیشتر را برای آنها فراهم سازد. این آسفالت تازه، با استفاده از رشته‌های فولادی و باکتری‌هایی که در خود دارد، وقتی بروز خراشیدگی یا حفره کوچکی را در سطح تشخیص دهد، آن‌ را تعمیر می‌کند و همزمان می‌تواند شارژ الکتریکی لازم برای خودرویی که روی آسفالت ایستاده است را از طریق تکنولوژی بی‌سیم به آن منتقل کند.

مشکلات اساسی بر سر راه توسعه این آسفالت و تبدیل خیابان‌ها به خیابان‌های زنده این است که باید منبعی برای تأمین گرما و الکتریسیته مورد نیاز برای فعا‌ل‌سازی فرایند خودترمیمی وجود داشته باشد و این آسفالت بدون درنظر گرفتن تجهیزات جانبی مورد نیازش، 25 درصد گران‌تر از آسفالت‌های معمولی خواهد بود.

هنوز هیچ شهرداری‌ای آمادگی خود برای آزمون عمومی این آسفالت را اعلام نکرده است و از سوی دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز هنوز آمادگی نصب تجهیزات گران‌قیمت شارژ بی‌سیم روی خودروهای الکتریکی را ندارند.

با این حال، این آسفالت می‌تواند خودروهایی که پشت چراغ قرمز متوقف هستند یا در کنار خیابان پارک شده‌اند را شارژ کند. آزمون‌های عملی در هلند در حال انجام است و ابداع کنندگان امیدوارند مانند طرح‌های پیاده‌روی هوشمند و سنگفرش خورشیدی که تاکنون در ابعاد عمومی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، این طرح نیز راه خود را به آزمون‌های دولتی و خدمات شهری باز کند.

منبع:خبرگزاری آنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید