• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 08 / 14

ترمز های الکتریکی چگونه کار می کنند؟

بیاموزید چگونه خودرو های الکتریکی و هیبرید خودشان تولید انرژی الکتریکی می کنند

tormozelec

خودرو های هیبرید و همه خودرو های الکتریکی می توانند بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را دوباره تولید کنند یا باز تولید کنند. این روند توسط ترمز های الکتریکی یا تومز های احیا کننده انرژی انجام می گیرد. در این نوع ترمز انرژی جنبشی خودرو تبدیل به انرژی الکتریکی می شود و باتری ها را شارژ می کند. به عبارت دیگر هنگامی که راننده ترمز می گیرد انرژی جنبشی خودرو به جای اینکه به صورت گرما در دیسک های ترمز تلف شود صرف شارژ باتری ها می شود و به این ترتیب مجموعاً از مصرف انرژی خودرو کاسته می شود چون وقتی که دوباره خودرو نیاز به توان بیشتری برای شتاب گیری دارد این باتری ها موتور الکتریکی را تغذیه می کنند و خودرو به راحتی شتاب می گیرد. در یک خودروی الکتریکی موتور الکتریکی تنها منبع محرک خودرو است در حالیکه در یک خودروی هیبرید موتور الکتریکی در کنار یک موتور درون سوز که می تواند با بنزین یا هر سوخت دیگری کار کند با هم انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو را تامین می کنند. اما این موتور تنها منبع تامین انرژی نیست بلکه هنگامی که لازم باشد به صورت یک ژنراتور عمل کرده ایجاد ترمز می کند و انرژی جنبشی را تبدیل به انرژی الکتریکی می کند تا باتری ها را شارژ کند.

هر موتور آهنربای دائمی می تواند به صورت موتور یا ژنراتور کار کند. در همه خودرو های الکتریکی و هیبرید به آنها موتور/ژنراتور یا M/G می گویند.

فرقی نمی کند که چه طرحی برای خودروی هیبرید یا الکتریکی کار شده باشد مهم این است که یک اتصال مکانیکی بین موتور/ژنراتور و سیستم پیشرانه خودرو وجود داشته باشد. در یک خودروی الکتریکی معمولا روی هر چرخ یک موتور/ژنراتور وجود دارد یا در برخی موارد یک موتور/ژنراتور از طریق گیربکس به چرخ ها متصل می شود. اما در یک خودروی هیبرید معمولا یک موتور/ژنراتور وجود دارد که به طریقی به موتور مکانیکی یا درون سوز متصل شده است این اتصال در برخی موارد با تسمه برقرار شده است که معمولا توسط ژنرال موتورز مورد استفاده قرار می گیرد. یا می تواند بین موتور و گیربکس کوپل شده باشد این نوع اتصال رایج ترین نوع اتصال موتور/ژنراتور به موتور درون سوز است. یا این که روی سیستم انتقال نیرو به چرخ ها قرار گیرد. اما در همه این موارد آنچه مهم است این است که موتور/ژنراتور ما بتواند به صورت شایسته خودرو را متوقف کند و هنگام شتاب گیری که نیاز به سوخت بیشتری وجود دارد توان لازم را تامین نماید. و به این ترتیب مانع در مصرف سوخت صرفه جویی نماید.

پیش راندن خودرو توسط موتور/ژنراتور

اگر نگوییم همه بیشتر خودروهای هیبرید و الکتریکی از یک سیستم پدال الکتریکی استفاده می کنند. وقتی که پدال خودرو فشرده می شود سیگنالی به کامپیوتر خودرو فرستاده می شود که این پدال یک رله را فعال می کند رله یک کلید الکتریکی است که می تواند مسیر جریان الکتریکی یا تغذیه یک تجهیز الکتریکی را قطع و وصل کند. بنابراین هنگامی که رله از پدال فرمان می گیرد فعال شده و مسیر جریان الکتریکی از اینورتر/کانورتر به موتور را وصل می کند تا خودرو به حرکت در آید. در اینجا پدال یک نقش دیگر هم دارد هر چه پدال را بیشتر فشار دهید جریان بیشتری از طریق کانورتر به موتور جاری می شود. کانورتر وسیله است که خود یک سیستم کنترل الکترونیکی  و یک سری نیمه هادی در فسمت قدرت یا جریان بالا دارد و به کمک آنها می تواند جریان الکتریکی از باتری به موتور را با توجه به مقداری که پدال فشرده شده است کنترل کند. و به همین دلیل است که وقتی پدال خودرو را بیشتر می فشارید نیروی بیشتری از طریق موتور الکتریکی تولید می کنید و خودرو سریعتر حرکت می کند. اما ممکن است بپرسید سیستم کنترل چگونه متوجه می شود که پدال خودرو بیشتر یا کمتر فشرده شده است خوب باید بگویم این کار از طریق یک مقاومت الکتریکی متغییر انجام می گیرد که به پدال متصل است. در یک خودروی هیبرید با توجه به وضعیت باتری، مقدار بار خودرو و طراحی سیستم هیبرید با فشردن بیشتر پدال گاز موتور درون سوز هم استارت می شود تا نیروی بیشتری تولید کند. همچنین اگر فقط مقدار کمی پدال را فشار دهید جریان موتور الکتریکی کاهش می یابد نیروی کمتری تولید می شود و سرعت خودرو کاهش می یابد. اگر باز هم پدال را شل کنید و یا آنرا کاملاً رها کنید رله جریان الکتریکی  موتور را قطع می کند یا حتی ممکن است بسته به شرایط از حالت موتور به حالت ژنراتوری تغییر وضعیت داشته باشیم تا ضمن کاهش سرعت انرژی الکتریسیته تولید شود و باتری ها شارژ شوند.

ترمز ژنراتوری: سرعت خودرو را کاهش می دهد و انرژی الکتریسیته تولید می کند

در ادامه درباره حالت ژنراتوری موتور/ژنراتور صحبت می کنیم. وقتی که پدال خودرو (همان پدال گاز در خودروهای با موتور درون سوز) رها شده است و خودرو هنوز در حال حرکت است می توان از انرژی جنبشی خودرو استفاده کرد و آنرا به انرژی الکتریکی تبدیل کرد تا هم سرعت خودرو کاهش یابد و هم باتری ها شارژ شوند. در این حالت کانورتر وارد مدار می شود و به جای اینکه جریان را از باتری به سمت موتور هدایت کند از موتور به صورت ژنراتوری استفاده می کند و انرژی جنبشی آنرا تبدیل به انرژی الکتریکی می کند در این حالت جهت جریان از ژنراتور به سمت کانورتر و سپس به سمت باتریهاست.

خوب حال شاید بگویید چگونه است که وقتی ژنراتور تولید انرژی الکتریسیته می کند ایجاد ترمز می کند. خوب ساده است همان نیرویی که در هادی های ژنراتور جریان الکتریسیته را القا می کند سبب ایجاد ترمز می شود. این نیرو از جنس مغناطیسی است و این نیروی ترمزی مغناطیسی علاوه بر اینکه جریان الکتریکی را برقرار می کند و انرژی الکتریکی تولید می کند از سرعت خودرو هم می کاهد.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید