• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 17

مرکز بازرگانی دریم لند (شهر رویاها) اصفهان

مکان: اصفهان، ایران
مهندسین معمار: فرشاد مهدی زاده و رها اشرفی
مساحت: 50 هزار متر مربع
آغاز پروژه: 2013
پیمانکار: شهرداری اصفهان و سازمان توسعه مسکن اصفهان

دریم لند یا همان شهر رویاهای اصفهان، شهر بازی مدرنی که کلنگ آن از سال 1388 زده شده است. این شهر بازی قسمت های دیگری همچون مرکز خرید، رستوران، کافه و … نیز دارد. در این مقاله به مرکز بازرگانی این مجموعه می پردازیم.

فرشاد مهدی زاده و رها اشرفی برندگان جایزه فراخوان طراحی مرکز بازرگانی دریم لند شده اند؛ پروژه طراحی نمای بیرونی ساختمان ساخته شده ی دریم لند اصفهان.

پروژه یادشده با در ذهن داشتن پتانسیل و وجود ساختار ساخته شده، چیزی فراتر از طراحی نما با توجه به توابع و فعالیت های اطراف آن است که منتهی به سطح بالاتری از تعامل بین بنا و پیرامون و کاهش هزینه های اجرای آن می شود.

 royasfahan1

این کار از طریق گزینش گونه ای معماری است که منطبق با بافت و کارکتر معماری شهر اصفهان است. از سوی دیگر، تعامل بین پروژه و مضمون آن (دریم لند) بسیار مهم و هدف اصلی طرح و خط راهنمای آغاز طراحی بوده است.

این تعامل می تواند باعث ایجاد مزایای دوطرفه برای کل مجموعه گردد که در غیر این صورت به علت وجود پارکینگ بین مجموعه بازرگانی و تم پارک دریم لند ممکن نمی شد. برای همین پارکینگ حذف و با یک plaza (میدانی عمومی برای خرید که گذر اتومبیل در آن ممنوع باشد) جایگزین شد.

فرایند طراحی از نما آغاز شد که در ابتدا تصور می شد رویکردی اشتباه برای طراحی است، چراکه طراحی نما برای یک مجموعه تجاری که در اصل پروژه ای درون نگرانه است، کنشی نامناسب بین نمای داخلی و خارجی ایجاد می کند و نمی تواند استراتژی طراحی مناسبی برای رفع مسائل داخلی پروژه باشد.

شهر رویاها اصفهان

ایده نخستین طرح با تاکید بر ساختار موجود و به کار گیری پتانسیل های آن برای پاسخ به مقتضیات تابعی بعدی توسعه پیدا کرد. همچنین، ساختمان به سیستم مکعبی بازگردانده شد که سلول های ساختاری بنیادین آن بر پایه ی DNA ساختاری موجود که ماژول های 6 در 6 هستند.

گسترش فرکتال و باز تولید ماژول های مکعبی، سیستمی سازمانی را برای نمای داخلی و خارجی ایجاد می کند که تراس ها و تخت بتن هایی را شکل می دهند که از یک سو بازار را به پشت بام و از سوی دیگر فضاهای داخل و خارج مجموعه را به یکدیگر پیوند می دهد.

پیوستگی فضاهای داخل و خارج، جریان حرکت افراد را بهینه می سازد که دست آخر کل فضای بازرگانی را مطلوب تر جلوه می دهد. محوطه ی بازار نیز شامل کافه، رستوران، گالری و فضاهای باز می شود که نما را با نشاط تر می سازد.

میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید