• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 10 / 09

آموزش نكته هايي در عكاسي از نوزادان

بيشتر كساني كه با مدرسه عكاسي من ارتباط دارند مي دانند كه چندي پيش پدر شدم. نام پسر جديد ما زاوير است. و شما او را در طول اين مقاله بيشتر خواهيد شناخت!

من قبلا درباره عكاسي از كودكان و فرزندان مقاله هايي نوشته بودم. اما زمانيكه مي خواستم از نوزاد خودم عكاسي كنم متوجه شدم که واقعا کار ساده ای نیست بنابراين تصميم گرفتم اين مقاله را بنويسم  تا تجربياتم را با شما در ميان بگذارم. در ادامه درس هايي را كه از اين تجربه آموختم با شما در ميان مي گذارم.

nozad8

عكاسي مستند يا پرتره

در حاليكه من عكس هاي جذاب زيادي از زاوير در هفته هاي اول تولدش گرفتم اما متوجه شدم كه اين عكس ها بيشتر شبيه به عكس هاي مستند هستند تا عكس هاي پرتره (چهره). بسياري از اين عكس ها در حقيقت اولين ها بودند. اولين لحظه اي كه در آغوش مادر قرار گرفت، اولين حمام، اولين وزن كشي او، اولين پوششي كه به تن كرد، اولين باري كه ناخن هايش را گرفتيم، اولين باري كه پدر بزرگ و مادر بزرگش را ملاقات كرد. من با هر كسي كه به ملاقاتش مي آمد عكسي مي گرفتم. و وقتي كه از بيمارستان به خانه برگشتيم و كمي آرام شديم ديدن اين عكس ها بسيار لذت بخش بود.

در آن چند هفته اول من چند عكس ديگر هم مانند عكس هاي پرتره گرفتم اما بيشتر اين عكس ها بر اساس واكنش هاي او با ديگر اعضاي خانواده بود. و همچنان در سه هفته اول عكس هاي مستند از او مي گرفتم اما پس از آن بود كه عكس هاي پرتره بيشتري از فرزندم گرفتم. و در اينجا بود كه كسانيكه عكس ها را مي ديدند از تعادل بين اين گونه عكس ها ابراز رضايت مي كردند.

nozad7

پيدا كردن زوايا

يكي از بزرگترين چالش هاي عكاسي از نوزادان كه بسياري از عكاسان هم با آن دست به گريبان هستند  پيدا كردن يك زاويه مناسب از نوزاد است.

در روز هاي اول تولد عكس گرفتن ار فرزندم كار اساني نبود چون 99 درصد مواقع او در پارچه يا پتويي پيچيده شده بود و فقط يك كله قرمز كوچك از او ديده مي شد. همه چيزهايي كه نبايد در عكس پرتره جلب توجه كنند در سر و صورت نوزاد ديده مي شوند از برجستگي هاي سر تا خطوط و چروك هايي كه در صورت ديده مي شود و…، كار عكاسي از نوزاد را از آنچه به نظر مي رسد پيچيده تر مي كند. بنابراين بايد زاويه اي را بيابيد كه در آن زاويه سر و صورت كودك صاف تر ملايم تر به نظر برسد كه البته كار ساده اي نيست و نياز به صرف زمان و حوصله زيادي دارد.

نااميد نشويد اين كار را مي توانيد با استفاده از فنون زير بهتر انجام دهيد:

  • پايين بياييد – يكي از كليد هاي عكس طبيعي گرفتن از نوزادان اين است كه دوربين را تا سطحي كه نوزاد قرار دارد پايين بياوريد. من در دو هفته اول سعي كردم روي كف اتاق جاييكه زاوير قرار داشت قرار گيرم. و عكس هاي حاصل هم براي من و هم براي همسرم جالب بود. عكاسي در ارتفاع كم و نزديك شدن به نوزاد و استفاده از لنز وايد ( زوم 24 تا 105 ميليمتر ) عكسي را براي شما خلق مي كند گويي وارد دنياي كودك شده ايد و از بالا به پايين مي نگريد.
  • كلوز آپ – يكي ديگر از راههايي كه به كمك آن مي توانيد زاويه ديد بهتري انتخاب كنيد نزديك شدن يا زوم كردن (فاصله كانوني بيشتر ) است. به اين ترتيب قسمت بيشتري از تصوير را با نوزاد زيباي خود پر مي كنيد. و البته فاصله كانوني بالاتر نتيجه بهتري مي دهد تا اينكه بخواهيد يك لنز بزرگ را خيلي به فرزند خود نزديك كنيد و او را عصبي كنيد.
  • عكس پرستاري – بعضي از بهترين عكس هايي كه از زاوير گرفتم آنهايي بود كه از كسي همراه با او گرفتم كه در حال پرستاري از فرزندم بود. به اين ترتيب او در وضعيت ايستاده تري قرار مي گرفت كه زاويه بهتري در اختيار من به عنوان عكاس قرار مي گرفت و نوزاد در اين وضعيت شباهت بيشتري به انسان پيدا خواهد كرد. در موقعيت هاي متفاوتي آنرا امتحان كنيد (روي شانه ها، به حالت نشسته در بغل، به پشت و دمر روي دست، و از اين قبيل) هر موقعيتي امكان متفاوتي در اختيار شما قرار مي دهد. همچنين به خاطر داشته باشيد كه كودك شما تنها سوژه براي عكاسي نيست والدين، پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر و دوستان و آشنايان هم بايد در عكس هاي نوزاد جايگاهي داشته باشند و بايد از نوزاد خود همراه با آنها هم عكس بگيريد.
از ماكرو استفاده كنيد

همه ما نوزادان را دوست داريم چون كوچك و دوست داشتني هستند. نوزادان جذاب و دوست داشتني هستند چون از اعضاي متعدد كوچك و دوست داشتني تشكيل شده اند و اين اعضاي جذاب سوژه اي بي نظير براي يك عكاس هستند به خصوص اگر روي آنها زوم كنيد.

nozad6

اگر دوربين شما قابليت ماكرو دارد يا اگر از اين هم خوش شانس تر هستيد و يك لنز مايكرو داريد مي توانيد يك قسمت از بدن (مانند دست، يك گوش، يك پايا حتي دهان و …) را از بقيه مجزا كنيد و به عنوان سوژه به تصوير بكشيد و بر سوژه خود به بهترين شكل ممكن فوكاس كنيد.

لحظات را شناسايي كنيد

يكي از چالش هاي عكاسي از نوزادان عكس گرفتن از آنها در هنگام خنده يا لبخند است كه چنين لحظاتي خيلي زياد تكرار نمي شوند. در حقيقت نوزادان هيچ كاري را طولاني مدت انجام نمي دهند. لحظاتي مانند خوابيدن، شير خوردن، گريه كردن و… هر لحظه اتفاق نمي افتند.

nozad3

بايد چشمانتان به نوزاد باشد و به دنبال آن لحظه خاص باشيد تا زيباترين لحظه هاي عمرش را ثبت كنيد. ممكن است باز هم نتوانيد از خنده آنها عكس بگيريد اما باز هم صحنه هاي زيادي هست كه خاص است و كودك شما وضعيت مناسب تري براي عكاسي دارد. در مورد زاوير بايد بگويم لحظه حمام كردنش يكي از بهترين موقعيت هاي عكاسي است و ديگري ميانه شير خوردن صبحگاهي اوست كه كمي با او بازي مي كنيم در اين هنگام است كه او چشمانش را به خوبي باز مي كند و گاه يك يا دو لبخند هم تحويل مي دهد.

عکاسی از نوزاد

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید