• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 02 / 16

موفقیت را بنویسید!

neveshtan2

یکی از عوامل رسیدن به موفقیت این است که بدانید مغز چگونه عمل می کند. و به روشی عمل کنید که مغز شما بهترین کارایی را دارد. باید هدف و راه رسیدن به آن را برای ذهن خود مشخص کنید باید تا جاییکه می توانید همه چیز را واضح و روشن کنید. به جای اینکه افکار خود را در پرده ای از ابهام با خود حمل کنید، در مورد آن خیال پردازی کنید و پس از مدتی آنها را به فراموشی بسپارید باید این ایده و طرح ها را به واقعیت تبدیل کنید اما چگونه می توان از ظرفیت های ذهنی خود بهترین استفاده را کرد؟ پاسخ بسیار ساده است با نوشتن! پرسش ها یکی پس از دیگری مطرح می شوند مسیر ها نمایان می شوند ابزار هایی که نیاز دارید و بسیاری از چیزهایی که قبلاً به آنها فکر نمی کردید مشخص می شوند. به عبارت دیگر تکه های پازل یکی پس از دیگری در کنار هم چیده می شوند اما وقتی که فاکار خود را نمی نویسید پازلی وجود ندارد که آنرا حل کنید. در این هنگام است که می دانید باید از کجا شروع کنید، به چه ابزار های نیاز دارید و درباره چه تحقیق کنید. مشکلات بهتر دیده می شوند و فکر شما به دنبال راهی برای گذر از آنها می گردد. اگر بگویم نوشتن آهنربای موفقیت را در دستان شما قرار می دهد زیاده روی نکرده ام. حال هر چه بهتر و دقیق تر بنویسید گویی آهنربای خود را برای رسیدن به هدف قوی تر کرده اید.

مزایای نوشتن افکار و ایده ها
  • با نوشتن و روی کاغذ آوردن افکار، ایده ها و طرح های خود در حقیقت به رویاهای در هم گسیخته سر و سامان داده اید. موفقیت چیزی جز رسیدن به یک هدف ارزشمند نیست و برای رسیدن به یک هدف ارزشمند باید مسائل مختلفی را حل کرد طرح های دقیقی داشت اندازه ها را مشخص کرد و تخمین های دقیق زد و این همه را نمی توان به صورت ذهنی انجام داد حتی اگر یک نابغه باشید. ولی با نوشتن و بازبینی کردن طرح ها و همچنین تعیین روش عبور از موانع می توانید به بهترین شکل به هدف خود دست یابید.

  • یکی از بزرگترین مزایای نوشتن هر ایده ای جلوگیری از فراموشی آن است نمی دانم چقدر با این موضوع برخورد کرده اید اما ایده های ناب و طلایی درست وقتی که به آنها فکر نمی کنید به مغز شما خطور می کنند، هنگام مطالعه یک کتاب، هنگام تماشای یک فیلم علمی تخیلی، وقتی که در حال حرف زدن با یکی از دوستان خود هستید، هنگام رانندگی و… ممکن است ناگهان یک ایده ناب به مغز شما خطور کند در این لحظه باید همه چیز را متوقف کنید خودروی خود را در گوشه ای پارک کنید، صحبت کردن را برای لحظه ای وقفه دهید و… سپس به دنبال ورق کاغذ بگردید و این ایده را یادداشت کنید اگر در سر رسید خود قسمتی را برای ایده های ناب قرار دهید بسیار خوب است. این ایده ها خام هستند اما ارزشمند. بسیار مهم است که حتما این فکر خوب را یادداشت کنید چون اگر این کار را نکنید به راحتی آنرا فراموش خواهید کرد.

  • رسیدن به هدف و کسب موفقیت بدون برنامه ریزی دقیق و حساب شده امکان پذیر نیست. و برنامه ریزی و زمان بندی دقیق هم بدون نوشتن و تخمین زدن و تصحیح تخمین ها امکان پذیر نیست. به عبارت دیگر شما با نوشتن طرح و نقشه و هدف خود و تقسیم بندی این هدف به اهداف کوچکتر به بهترین شکل ممکن می توانید زمان بندی کنید هر هدف کوچک شما می شود یک مرحله باشد و با توجه به توانایی های خود برای هر مرحله یک بازه زمانی مشخص می کنید. و طبق این برنامه پیش می روید. گاه پیش می آید که باید در زمانبندی خود تجدید نظر کنید و باید به نوشته های خود مراجعه کنید آنها را اصلاح کنید و برنامه خود را پخته تر کنید لازم است روش موثرتری استفاده کنید یا زمان بیشتری به خود بدهید و دوباره از این نوشته ها برای ادامه راه استفاده کنید.

  • یکی از بزرگترین مزایای نوشتن هدف این است که نیاز به استفاده از اعداد و ارقام پیدا می کنید و فقط با نوشتن است که می توانید تخمین های دقیقی بزنید و روی اعداد و ارقام خود کار کنید.

  • نوشتن باعث می شود درک بهتر از هدف خود پیدا کنید. ممکن است یک اشتباه سبب شود فکر کنید یک ایده جالب به مغز شما خطور کرده است به عنوان مثال فرض کنید درباره هزینه یک کالا در شهری دیگر اطلاعات کمی به دست شما رسیده باشد و فکر کنید خوب پس با تجارت این کالا می توانید به ثروت بزرگی دست پیدا کنید اما پس از نوشتن و روی کاغذ آوردن همه چیز و انجام تحقیقات لازم متوجه هزینه هایی می شوید که قبلا به آنها فکر نکرده بودید شاید هنوز هم فکر شما خوب باشد اما این بار با دید باز قدم در این راه می گذارید.

  • با نوشتن بهتر می توانید توانایی های خود را نسبت به هدفی که انتخاب کرده اید ارزیابی کنید.

چگونه بنویسیم؟

قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید همیشه قلم کاغذ را در دسترس داشته باشید. همانطور که گفتیم ایده ها وقتی به سراغ شما می آیند که منتظر آنها نیستید.

هدف را دقیقا و با تمام جزییات ممکن مشخص نمایید. یک عامل بزرگ برای موفقیت هر کسی این است که هدف خود را کاملا شفاف و واضح مشخص کرده باشد با تمام جزییات و ریزه کاری ها با بالاترین دقت ممکن! و این مشخص نیست مگر اینکه همه اعداد و ارقام را مشخص نمایید. اندازه ها را مشخص کنید دقیقا تعیین کنید از هر چیزی به چه میزان نیاز دارید مسلم است که به تحقیق نیاز خواهید داشت تا سنجشی با دقت بالا داشته باشید. باز هم تکرار می کنم در نوشتن حتما از اعداد و ارقام استفاده کنید مهم نیست که ریاضی شما خیلی خوب نیست.

هزینه های لازم و منابع خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز به دنبال منابع جدید باشید. هزینه ها و مخارج را در یک ستون و منابع را در ستون دیگر قرار دهید. به این ترتیب در همان ابتدای راه می دانید که چگونه از هزینه ها کم کنید و از منابع خود بهترین استفاده را ببرید. برای هزینه های پیش بینی نشده منابعی را در نظر بگیرید. به این ترتیب در میانه راه دچار واماندگی نخواهید شد.

قوت و صعف ها را مشخص کنید و راه های غلبه بر ضعف ها و استفاده از توانمندی ها را مشخص کنید. همه ما نقاط قوت فراوانی داریم اما چون همیشه در کنار ما هستند از برای ما عادی جلوه می کنند و به همین دلیل از آنها غافل هستیم اما با نوشتن این نقاط قوت راه های استفاده از آنها هم بلافاصله به ذهن شما خطور خواهد کرد. و البته هیچ انسان کامل نیست و ضعف هایی هم دارد اما برای غلبه بر هر ضعفی راه حلی هست با نوشتن آنها بهترین راه غلبه بر آنها را خواهید شناخت.

موقعیت ها و تهدید ها در مسیر رسیدن به هدف را مشخص کنید. همیشه فرصت های زیادی وجود دارند که با تیزبینی می توانید از آنها بهترین استفاده را ببرید. به عنوان مثال اگر قرار است فروشگاهی افتتاح کنید و محل فروشگاه شما در نزدیکی یک مدرسه باشد این یک فرصت است و با توجه به اینکه دانش آموزان آن مدرسه یا والدین آنها چه نیازی دارند می توانید از این فرصت بهترین استفاده را ببرید. حال خوب فکر کنید چقدر از این گونه فرصت ها وجود دارد آنها را در یک ستون بنویسید از هر فرصت می توانید چه استفاده ای کنید؟ آنها را هم در کنار هر فرصت بنویسید و می بینید که لیستی بلند بالا از پتانسیل های جدید در برابر شما گشوده می شود می بینید که کار های زیادی باید انجام دهید و باید از وقت خود حداکثر استفاده را ببرید. در کنار فرصت های بسیاری وجود دارند تهدید ها هم هستند به عنوان مثال اگر در فروشگاه شما مواد غذایی فاسد شدنی وجود داشته باشند و نتوانید آنها را به موقع بفروشید یا اگر رقبای قدرتمندی در کنار شما به عنوان یک تازه وارد وجود داشته باشند این ها تهدید هستند و البته نمونه های بسیاری برای آن می توان ذکر کرد اما با نوشتن این تهدید ها و پیش بینی راه حل مناسب هنگام روبرو شدن با این تهدید ها غافلگیر و دلسرد نمی شوید و می توانید با قدرت به کار خود ادامه دهید. پس در ستون دیگری تهدید ها را هم بنویسید و راه های مقابله با آنها را هم پیش بینی کنید.

زمان بندی کنید و به خود فرصت کافی بدهید از هدف بزرگ شروع کنید خود را در آینده در نقطه اوج ببینید (همانطور که گفته شد با تمام جزییات و با دقت بالا) حال در زمان سفر کنید و مرحله به مرحله به گذشته برگردید تا به نقطه ای که هم اکنون هستید برسید. در هر مرحله یک هدف تعیین کنید که در نهایت با رسیدن مرحله به مرحله به این اهداف می توانید به هدف والا و اصلی خود برسید. به این ترتیب هدف خود را به اهداف کوچکتر تقسیم کرده اید. همانطور که قبلا هم بارها این نکته را گوشزد کرده ایم در زمانبندی باید به خود زمان کافی بدهید.

ایده هایی که در ابتدا به ذهن شما می رسند خام هستند برای اینکه آنها را تبدیل به طرح و نقشه ای کاربردی کنید باید آن را به بحث بگذارید و بهتر است گروهی از افراد مناسب را گرد آورید همه با هم این ایده را به چالش بکشید مزایای آن را لیست کنید قابلیت های خود را هم به این لیست اضافه کنید آنگاه از همه بخواهید مشکلات و موانع رسیدن به هدف را بازگو کنند. حال با توجه به توانایی های خود از آنها بخواهید راه حل مناسبی ارائه دهند راه حل ها را به بحث بگذارید. حتی گاه در بین این صحبت ها ایده های بهتری مطرح می شوند که منجر به یک موفقیت بزرگ خواهد شد.

ممکن است نیاز به آموزش یا آموختن یک مهارت داشته باشید همه مهارت های مورد نیاز و زمان لازم برای کسب آنها را مشخص نمایید و در برگه های خود ثبت کنید.

پس از هر مرحله نوشتن طرح ها به تحقیق نیاز دارید تا ببینید آیا تخمین های شما به اندازه کافی دقیق هستند؟ و پس از بررسی و تحقیقات حتما در اعداد و ارقام خود بازنگری خواهید کرد.

   با نوشتن یک گام بلند به سوی موفقیت بر می دارید پس چرا معطل هستید هم اکنون قلم کاغذ را بردارید و شروع کنید!

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید