• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 03 / 11

آسم و آلودگی هوا

بیشتر مردم با نشانه های آسم آشنا هستند. وقتی که آسم شروع می شود، مجاری تنفسی منقبض و متورم گشته و با موکوس (بلغم) پر می شود. در قفسه سینه خود احساس تنگی و سنگینی می کنید و ممکن است به سرفه کردن یا خس خس بیفتید. در این حالت احساس می کنید نمی توانید نفس بکشید. این علایم صبح ها، شب ها، هنگام ورزش یا در هوای سرد تشدید می شود. در موارد شدید، حملات آسم ممکن است کشنده باشد.

آسم یک بیماری مزمن است و در بیشتر موارد درمان قطعی ندارد. این بیماری کودکان را از رفتن به مدرسه و انجام فعالیت های فیزیکی باز می دارد. بزرگسالان سالانه 14 میلیون فرصت شغلی خود را به خاطر این بیماری از دست می دهند. این بیماری سالانه 2 میلیون نفر را به طور اورژانسی روانه ی بیمارستان می کند.

آسم

این که بدانید چه موقع حمله ی آسم شروع می شود برای کنترل این بیماری بسیار مفید خواهد بود. برخی از اوقات به راحتی می توان با اجتناب از مواردی مانند گرد و غبار، دود سیگار از شروع آسم جلوگیری کرد. اما در مورد آلودگی هوای بیرون از منزل که پر از مواد شروع کننده ی آسم هست چه باید کرد؟

در سال های اخیر دانشمندان ثابت کرده اند که آلودگی هوا که ناشی از ماشین ها، کارخانه ها و غیره  است، یک دلیل عمده محیطی شروع حملات آسم است. 30 درصد از آسم های کودکان به دلیل آلودگی هوای شهرهاست. مطالعات نشان می دهد آلودگی هوا می تواند باعث ایجاد بیماری آسم در افراد سالم شود.

آلاینده های هوایی که باعث شروع آسم می شوند:

 ذرات ریز معلق

این واژه به طیف وسیعی از آلاینده ها مانند گرد و غبار، دود حاصل از  سوختن چوب و مانند آن، ذرات معلق در هوا، ذرات خروجی از اگزوز ماشین ها اشاره می کند.

برخی از این ذرات ریز می توانند در ریه ها تجمع کرده و باعث شروع آسم شوند. مطالعات نشان می دهد بین تعداد افراد بستری در بیمارستان ها به خاطر حملات آسم و این ذرات معلق رابطه ای مستقیم وجود دارد یعنی در مناطقی که این ذرات بیشتر شده اند تعداد این بیماران هم بیشتر شده است. نیروگاه های برقی که از سوخت زغال سنگ استفاده می کنند، کارخانه و خودرو های دیزل منبع اصلی تولید این ذرات معلق هستند.

 ازن سطح زمین

ازن باعث شروع حملات آسم شده و آن را بدتر و شدیدتر می سازد. همچنین می تواند باعث گسترش و تشدید آسم در کودکان شود.

ازن معمولا زمانی تشکیل می شود که آلاینده های ماشین ها، کارخانه ها و واحدهای صنعتی با اکسیژن و نور خورشید واکنش می دهند. ازن سطح زمین یکی از مشکلات جدی در شهرهای پرترافیک است.

سولفور دی اکسید ( SO2 )

یک محرک تنفسی در شروع آسم سولفور دی اکسید است. این ماده هنگام سوختن زغال سنگ و نفت خام تولید می شود. نیروگاه هایی که از زغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می کنند بدترین منبع تولید سولفور دی اکسید هستند. پالایشگاه های نفتی و موتورهای دیزلی خودروهای سنگین مانند اتوبوس ها نیز مقدار زیادی سولفور دی اکسید وارد هوا می کنند.

اگر شما دچار آسم هستید می توانید از یک پزشک برای کنترل و درمان آسم کمک بگیرید.

سعی کنید در مواقعی که هوا آلوده است از رفتن به بیرون اجتناب کنید و در منزل بمانید. اجتناب از آلودگی هوا کاری غیر ممکن است اما می توانید قرار گرفتن در معرض آلودگی را کم کرده و از عوارض و خطرات بعدی آن که ممکن است دچارش شوید، بکاهید. اگر برای ورزش یا قدم زدن به بیرون از منزل می روید سعی کنید از رفتن به مراکز شهر و جاهای پر ترافیک خودداری کنید. محل کار، تحصیل و سکونت خود را در مناطق پر ترافیک و شلوغ و در نزدیک واحدهای صنعتی انتخاب نکنید.

اگر در شهری زندگی می کنید که آلودگی هوا در آن زیاد است، از فیلترهای تصفیه کننده ی هوا در منزل خود استفاده کنید. هنگامی که می خواهید بیرون بروید سطح آلودگی هوا را چک کنید. زمان هایی از روز که مقدار آلودگی هوا در آن زیاد است تا حد امکان بیرون نروید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید