• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 30

آموزش ساخت کلاه آفتابی پارچه ای برای نوزاد

وسایل مورد نیاز:
  • پارچه حدود 20 سانتی متر
  • پارچه آستر کلاه (در صورت تمایل) 20 سانتی متر
  • کاغذ الگو
  • متر نواری
  • قیچی
نکته:

در وسایل مورد نیاز آستر کلاه در صورت تمایل آورده شده است و اگر خواستید کلاه سبک تر و خنک تر باشد می توانید از آستری استفاده نکنید. حاشیه و سایبان کلاه نیاز به آستر ضخیم دارد تا ایست خوبی داشته باشد و صورت کودک را از تابش آفتاب محافظت کند. پس بهتر و زیباتر است که از آستر استفاده کنید.

طرز ساخت:

ابتدا دور سر بچه را با متر اندازه بگیرید. اگر این کلاه را به عنوان هدیه می خواهید ببرید، معمولا دور سر نوزادان بین 38 تا 40 سانتی متر، در نوزاد سه ماهه بین 40 تا 43، در شش ماهه 43 تا 45 سانتی متر است.

الگو در شکل زیر نشان داده شده است که انتهای آن به اندازه 1/3 اندازه سر نوزاد حالت گنبدی پیدا کرده است. برای مثال اگر سر را 38 سانتی متر اندازه گرفته اید قسمت انتهایی الگو باید 12 سانتی متر باشد. 4 عدد پارچه همانند الگو نیاز دارید (چون پارچه همراه آستر دولاست در واقع 8 عدد خواهید داشت).

قسمت لبه کلاه را برش بزنید. نیاز به دو لبه یا حاشیه در هر پارچه دارید (اگر کلاه بدون آستر است تنها یک لبه خواهید داشت) و از آنجایی که 8 عدد پارچه همراه آستر زیری اش برش زده اید پس 8 عدد هم لبه کلاه دارید. در شکل زیر که دور سر 18 سانتی متر است ضخامت لبه ها 4 سانت در نظر گرفته شده است.

 آموزش ساخت کلاه آفتابی نوزادی پارچه ای

بعد از برش لبه، قسمت های گنبدی شکل هر پارچه و آستر زیر آن را بر روی هم منطبق کنید. مطابق شکل زیر از قسمت آستر کلاه یک طرف آستر را به یکدیگر دور دوزی کنید.

kolah4

سپس چهار لایه پارچه و آستر را از همان سمت به یکدیگر بدوزید. به همین ترتیب چهار قسمت پارچه همراه آستر زیری آن را به یکدیگر بدوزید تا وقتی به طرف پارچه برمی گردانید همانند شکل زیر شود. در نهایت دو قسمت دوخته نشده را به یکدیگر بدوزید تا شکل کلاه به دست آید.

kolah5

تکه های لبه کلاه که برش زده بودید را بردارید، لبه ها را به یکدیگر بدوزید.

kolah6

انتهای دو لبه را به یکدیگر بدوزید تا شکل دایره ای حاصل شود. قسمت بیرونی دایره را دور دوزی کنید.

kolah7

سپس قسمت داخلی دایره را به پایین کلاه مرحله سوم دور دوزی کنید تا دوخت در قسمت آستر و داخلی کار بیفتد.

kolah8

به همین سادگی کلاه آفتابی زیبایی برای نوزاد دلبند خود یا دوستانتان دوخته اید تا از مضرات نور خورشید در امان بماند. امیدواریم از ساخت این کلاه آفتابی لذت برده باشید.

آموزش ساخت کلاه آفتابی برای نوزاد

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید