• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 08 / 15

شامپو کتوکونازول و راهنمای دارویی آن

شامپو كتوكونازول شامپو درماني است كه براي درمان عفونت هاي قارچي كه روي پوست سر كار مي كنند طراحي شده است. شما می توانید آن را برای مشکلاتی مانند شوره سر، خارش، پسوریازیس، و غیره استفاده کنید. شامپو حاوی کتوکونازول هم به صورت بدون نسخه (OTC) و هم با نسخه پزشک در دسترس است.

شامپو ضد قارچ کتوکونازول

راهنمایی های عمومی برای مصرف صحیح دارو

قبل از استفاده از این دارو در موارد زیر با پزشک مشورت نمایید:

در صورت حساسیت به کتوکنازول، میکونازول و ایمیدازولها و موارد دیگر از قبیل مواد محافظ و رنگها و مواد پاک کننده با پزشک خود مشورت کنید.

موارد مصرف:

از شامپو کتوکنازول در درمان شوره سر می گردد. استفاده از این دارو به درمان پوسته پوسته شدن سر، چربی و خارش همراه با شوره سر کمک می کند. سر پوست خشک باعث ایجاد برخی از انواع شوره سر می شود، در حالی که شوره سر دیگری همراه با درماتیت سبورئیک بروز می کند.

درماتیت سبوره ای یا سبورئیک نوعی التهاب پوست است که اغلب مزمن و عود کننده است و بیشتر در پوست سر و صورت دیده می‌شود. درماتیت سبورئیک ممکن است با رشد بیش از حد مالاسزیا، یک قارچ مخمر که به طور طبیعی در پوست شما وجود دارد، همراه باشد. كتوكونازول با كاهش قارچ و التهاب مي تواند به درمان شوره سر کمک كند.

همچنین این شامپو به علت اثر ضد قارچ از رشد قارچ ها جلوگیری می نماید.

پسوریازیس

شامپو کتوکونازول 2 درصد را می توان برای درمان پسوریازیس پوستی نیز به کار برد، عفونت قارچی که معمولا باعث روشنی یا تیرگی پوست در ناحیه گردن، سینه، بازو و ساق پا می شود.

کتوکونازول یک درمان معمول برای پسوریازیس است، یکی دیگر از بیماری های التهابی پوست که سبب پوسته پوسته شدن پوست، پلاک پوست و قرمزی می شود. مخمرهایی مانند قارچ ها اغلب این پلاک های پوست را آلوده می کنند. تجویز کتوکونازول ممکن است برای عود پسوریازیس مورد نیاز باشد.

عفونت های تینه آ

تینه آ یک نوع قارچ است که می تواند روی پوست، مو یا ناخن ها رشد کند. این قارچ به صورت مدور رشد می کند، به طوری که به نظر می رسد پوست در مرکز عفونت حالتی طبیعی دارد. بنابراین عفونت با این قارچ به شکل حلقه است. شامپو کتوکونازول همچنین برای درمان تینه آ سر (کاپیتیس) و تینه آ ورسیکولور استفاده می شود.

تینه آ سر (کاپیتیس) كه حلقه ی کرم نیز نامیده می شود، باعث خارش و قرمزی محل عفونت كه معمولاً روی سر است می شود، موها تخریب می شوند و مناطقی از سر دچار طاسی می شود. این نوع عفونت در بچه ها شایع تر است.

تینه آ ورسیکولور عفونت پوستی است که به دلیل رشد بیش از حد نوع مخمر که به طور طبیعی در پوست شما زندگی می کند ایجاد می شود.

ریزش مو

در حالی که کتوکونازول بیشتر برای خواص ضد قارچی خود برای درمان عفونت ها و یا شرایطی مانند درماتیت سبورئیک استفاده می شود، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این شامپو ممکن است باعث افزایش رشد مو یا کاهش ریزش مو شود. مطالعه ای بر روی 15 نفر مبتلا به آلوپسی انجام شده است، دریافتند که کتوکونازول می تواند سبب بهبود رشد مو شود.

طریقه مصرف:

برای استعمال این دارو بهتر است ابتدا موها را کاملا مرطوب نموده و سپس مقدار کافی از شامپو را بر روی سر به مدت یک دقیقه ماساژ دهید تا کف نماید سپس موها را با آب گرم آبکشی نموده و این عمل را دوباره تکرار نمایید و بگذارید کف حاصله به مدت 3 تا 5 دقیقه بر روی سر باقی بماند. سپس آبکشی نمایید و خشک کنید. این عمل را دو بار در هفته به مدت چهار هفته تکرار نمایید (فاصله هر بار شستشو حداقل سه روز باشد) درمان را طبق دستور پزشک انجام دهید.

برای به دست آوردن نتیجه بهتر، شامپو را هر 4 روز یکبار به مدت 4 هفته و سپس هر یک تا دو هفته یکبار مصرف کنید.

از تماس دارو با چشم اجتناب کنید و در صورت تماس اتفاقی دارو با چشم، فورا چشم ها را با مقدار زیاد آب شستشو دهید. در صورت عدم بهبودی علائم بیماری و یا بدتر شدن علائم با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت استفاده از داروهای موضعی دیگر به پزشک خود اطلاع دهید.

مقدار مصرف معمولی:

بزرگسالان و کودکان به مدت 4 هفته هر 4 روز یکبار و سپس هر یک یا دو هفته یکبار مصرف شود.

انواع شامپو کتوکونازول

انواع مختلفی از شامپو های کتوکونازول در دسترس هستند. نوع بدون نسخه این شامپو با نام تجاری نیزورال حاوی 1 درصد یا کمتر از کتوکونازول است. شامپو هایی که حاوی 2 درصد و یا بیشتر از کتوکونازول هستند معمولا با نسخه پزشک تجویز می شوند.

راهنمای مصرف شامپو ضد قارچ کتوکونازول

عوارض جانبی:

به ندرت ممکن است مصرف این دارو باعث خارش، احساس سوزش و تحریک پوست که قبل از درمان وجود نداشته است بشود، در این صورت با پزشک خود مشورت نمائید.

مصرف در بارداری و شیردهی: با نظر پزشک مصرف شود.

درمان مسمومیت: اگر به طور تصادفی این شامپو خورده شد باید بیمار را وادار به استفراغ کرد و شستشوی معده انجام داد و همچنین تجویز مایعات ضروری است.

شرایط نگهداری دارو: دارو در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود.

شامپو را از یخ زدگی محافظت کنید. دور از دسترس اطفال قرار دهید.

شامپو کتوکونازول را همان طور که پزشک دستور داده به کار برید. بعد از شروع استفاده از شامپو باید نتایج خود را در عرض دو تا چهار هفته مشاهده کنید، مگر اینکه پزشک دستور دهد. اگر بعد از یک ماه بهبودی نداشته باشید، از پزشک خود بپرسید که آیا تغییر در درمان و دارو لازم است یا نه.

اگر شامپو کتوكونازول برای مشکل پوست شما موثر نیفتاد، می توانید دیگر گزینه ها را امتحان كنید. ممکن است داروهای خوراکی ضد قارچی برای شما تجویز شود.

دیگر شامپو های دارویی نیز وجود دارد که می توانید آن را امتحان کنید. این شامل:

شامپو حاوی سالیسیلیک اسید
شامپو حاوی زغال سنگ
روغن درخت چای (که می تواند به شامپو انتخابی شما اضافه شود)
شامپو حاوی پیریتیون روی

ترجمه و تنظیم: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. ايا شامپوي كتوکونازول روي رنگ مو اثر ميگذاره؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید