• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 10 / 04

رژیم غذایی جدید “mind” خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد

یک رژیم غذایی جدید به نام “mind” توسط محققان دانشگاه شیکاگو مطرح شده است که می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را حتی برای کسانی که آن را به طور کامل دنبال نمی کنند  کاهش دهد. این رژیم غذایی که رژیم غذایی درمان مدیترانه ای برای تاخیر در انحطاط سلول های عصبی (MIND) نامیده می شود توسط مارتا کلر موریس ایجاد شده است.

 regim2

این رژیم غذایی از ویژگی های رژیم غذاییDASH  (رویکرد مربوط به رژیم غذایی برای توقف فشار خون) استفاده می کند. از آنجایی که رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی –عروقی مانند حملات قبلی، سکته، فشار خون بالا را کاهش دهد برخی از مطالعات نشان می دهد که این رژیم غذایی ممکن است در برابر جنون نیز محافظت کننده باشد.

پیروی از رژیم غذایی MIND طبق گفته ی موریس و همکارانش بسیار راحت تر از دنبال کردن رژیم غذایی مدیترانه ای وDASH  است. این رژیم شامل 15 جز رژیم غذایی است: 10 جز مربوط به گروه های غذایی سالم برای مغز و 5 جز مربوط به غذاهای ناسالم است. سبزیجات با برگ سبز، سایر سبزیجات، مغز آجیل، حبوبات، انواع توت ها، غلات، ماهی، مرغ جز غذاهای سالم و گوشت قرمز، کره، پنیر، شیرینی ها و غذاهای سرخ شده و آماده جز غذاهای ناسالم است و باید از مصرف آنها خودداری شود.

برخلاف رژیم غذایی DASH و مدیترانه ای که در آن مصرف مقدار زیادی میوه توصیه می شود، در رژیم غذایی MIND توجه بیشتر بر روی انواع توت هاست. موریس توضیح می دهد که زغال اخته و توت فرنگی به خاطر تاثیر مثبت آنها بر روی مغز، در تحقیقات گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. پایبندی متوسط به رژیم غذایی MIND خطر ابتلا به آلزایمر را تا 35 درصد کاهش می دهد.

در این مطالعه، محققان از 923 نفر که در محدوده ی سنی 58 تا 98 بودند استفاده کردند و مواد غذایی مورد استفاده ی این افراد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. اطلاعات غذایی افراد از سال 2004 تا 2013 جمع آوری شد. محققان، شرکت کنندگان را بر اساس نزدیکی آنها به رژیم غذایی MIND، مدیترانه ای و DASH امتیاز بندی کردند.

با این حال این تیم دریافت که شرکت کنندگان در این مطالعه که از رژیم غذایی مدیترانه ای وDASH  پیروی می کردند هیچ کاهشی در ابتلا به آلزایمر نشان داده نشد ولی وابستگی متوسط به رژیم غذایی MIND تا 35 درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

موریس می گوید یکی از جذابترین چیزهایی که در مورد این یافته ها وجود دارد این است که حتی کسانی که از رژیم غذایی Mind پیروی می کنند، پیشگیری مهمی در برابر آلزایمر رخ می دهد. افرادی که طولانی مدت از رژیم غذایی پیروی می کردند حفاظت بیشتری در برابر آلزایمر داشتند. با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها نیاز است.

حقایقی در مورد آلزایمر:
  • بیشتر از 5 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به آلزایمر بوده و این تعداد تا سال 2050 به 16 میلیون نفر خواهد رسید.
  • آلزایمر ششمین عامل مرگ در آمریکاست.
  • بیشتر از دو سوم آمریکایی ها ی مبتلا به الزایمر، زن هستند.

محققان دریافته اند که شرکت کنندگانی که رژیم غذایی انها به یکی از سه رژیم گفته شده نزدیک بود، کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار داشتند.

باید و نباید های خوراکی در رژیم غذایی MIND

رژیم غذایی MIND توصیه به مصرف منظم سبزیجات برگ سبز مانند کلم کالی، اسفناج، بروکلی، کلم برگ و دیگر سبزیجاتی که ویتامین A و C و دیگر مواد مغذی را دارند. حداقل دو بار در هفته این سبزیجات را مصرف کنید. سعی کنید هر روز سالاد محتوی سبزیجات بخورید.

این رژیم آجیل رانیز برای سلامت مغز مؤثر می داند چرا که دارای چربی سالم، فیبر و آنتی اکسیدانهای مختلف هستند و می تواند کلسترول بد خون و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. آجیل و مغزها پنج بار در هفته توصیه می شود.

میوه های متنوعی از خانواده توت ها مثل توت فرنگی، تمشک، شاتوت، بلوبری حداقل دو بار در هفته توصیه شده است.

باقلا و لوبیاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید چون فیبر و پروتئین بالا و چربی و کالری کمتری دارند. این مواد به تیزهوشی شما کمک می کنند. خوردن باقلا و لوبیاها سه بار در هفته خطر آلزایمر را کاهش می دهد.

جو از اجزای کلیدی رژیم MIND است. سه بار در روز این ماده را مصرف کنید.

خوردن ماهی حداقل یک بار در هفته به عملکرد قوی مغز کمک می کند.

بر طبق رژیم MIND هفته ای دو یا چند بار مرغ و ماکیان مصرف کنید.

سعی کنید روغن اصلی که در منزل استفاده می کنید، روغن زیتون باشد این روغن را خصوصا برای سالادها استفاده کنید.

گوشت قرمز در این رژیم کاملا حذف نمی شود اما توصیه می شود برای محافظت از مغز، مصرف آن را کاهش دهید و بیش از چهار بار در هفته مصرف نشود.

کره و روغن حیوانی به کمتر از یک قاشق غذاخوری در روز کاهش یابد به جای آن می توانید روغن زیتون را جایگزین کنید.

با این که انواع پنیر لذیذ است اما بر طبق مطالعات رژیم MIND، بیش از یک بار در هفته آن را مصرف نکنید تا خطر آلزایمر را کاهش دهید.

کیک ها و شیرینی ها اثر منفی بر سلامت مغز دارند. پس این مواد خوشمزه را بیش از پنج بار در هفته مصرف نکنید.

رژیم غذایی جدید "mind" خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد

در رژیم غذایی MIND فست فودها و سرخ کرده ها جز گروه ناسالم هستند. سعی کنید بیشتر از یک بار در هفته مصرف نکنید.

محققان معتقدند که رژیم غذایی MIND آینده ی خوب و امیدوار کننده ای برای کاهش آلزایمر دارد. مورس معتقد است که مردم در مورد استفاده از این رژیم غذایی نباید درنگ کنند و هر چه زمان طولانی تری از این رژیم پیروی کنید سالم تر خواهند بود.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید