• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 04 / 10

سفالکسین چه دارویی است؟

در این مقاله می خوانید: موارد مصرف سفالکسین، چگونه باید سفالکسین را مصرف کرد؟، عوارض جانبی، احتیاط، مصرف بیش از حد سفالکسین و تذکر.

موارد مصرف سفالکسین

سفالکسین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی کاربرد دارد. این دارو با نام آنتی بیوتیک سفالوسپورین شناخته می شود که رشد باکتری ها را متوقف می کند.

این دارو برای عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا موثر نیست. مصرف غیر ضروری یا سوء مصرف هر آنتی بیوتیکی منجر به کاهش اثر آن دارو می شود.

سفالکسین چه دارویی است؟

چگونه باید سفالکسین را مصرف کرد؟

این دارو به صورت خوراکی با تجویز پزشک معمولا هر 6 تا 12 ساعت، همراه با غذا یا با معده خالی مصرف می شود.

اگر از سوسپانسیون این دارو استفاده می کنید، قبل از هر بار مصرف شیشه شربت را کاملا تکان دهید. سپس طبق دستور پزشک با پیمانه ای که درون جعبه گذاشته شده، مصرف کنید. از قاشق غذاخوری یا مربا خوری در منزل به جای پیمانه دارو استفاده نکنید چرا که در پیمانه دارو دوزهای مختلف مشخص شده است.

دوزهای مشخص شده با توجه به شرایط بیماری و پاسخ به درمان است. در کودکان، دوز بر پایه وزن کودک تعیین می شود. برای بهترین تاثیر، آنتی بیوتیک را در فواصل منظم در روز مصرف کنید.

مصرف دارو را تا زمانی که داروی تجویزی به پایان برسد، ادامه دهید، حتی اگر نشانه های بعد از چند روز از بین رفت باز هم مصرف را ادامه دهید چرا که اگر دارو را زودتر از موعد قطع کنید، ممکن است باکتری به رشد خود ادامه دهد که نتیجه آن برگشت عفونت است.

اگر پس از مصرف چند روزه دارو، علایم بیماری باقی ماند و یا بدتر شدید به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی سفالکسین

اسهال، حالت تهوع، استفراغ یا آشفتگی معده ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر یک از این عوارض باقی ماند یا بدتر شد با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید پزشک با این علم این دارو را برای شما تجویز کرده که فواید آن بیشتر از عوارض این داروست. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جدی و شدیدی را نداشته اند. اگر برای مدت طولانی از این دارو استفاده کردید و یا دوره های مصرف را تکرار کردید ممکن است دچار عارضه برفک دهانی یا عفونت جدید قارچی شوید. اگر در دهان خود متوجه لکه های سفیدی شدید یا ترشحات واژن شما تغییر کرد یا متوجه علایم جدیدی شدید به پزشک اطلاع دهید.

این دارو به ندرت سبب مشکلات روده ای شدید مثل انتروکولیت با غشای کاذب می شود که علامت شایع آن اسهال آبکی است که ناشی از مقاومت باکتری است. این شرایط ممکن است در طی درمان یا هفته ها یا ماه ها پس از درمان متوقف شود.

اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک علایمی داشتید، از محصولات ضد اسهال یا داروهای مسکن درد استفاده نکنید چون این محصولات ممکن است وضعیت را بدتر کند. اگر این علایم پیشرفت کرد فورا به پزشک معالج خود اطلاع دهید: اسهال مزمن، انقباض یا درد معده یا شکم، وجود مخاط یا خون در مدفوع.

واکنش آلرژیک شدید به این دارو به ندرت اتفاق می افتد. با این حال احتمال دارد با این علایم شدید مواجه شوید: جوش، خارش/ تورم (به ویژه در صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل.
عوارض بالا لیست کاملی از عوارض سفالکسین نیست و ممکن است عوارض دیگری را نیز تجربه کنید که در این صورت به پزشک خود یا داروساز اطلاع دهید

احتیاط

اگر به سفالکسین، پنی سیلین یا دیگر سفالوسپورین ها مثل سفپوداکسیم آلرژی دارید یا اگر هر نوع آلرژی دیگری دارید قبل از مصرف دارو، پزشک را مطلع سازید. سفالکسین شاید محتوای ترکیبات غیر فعالی باشد که واکنش های آلرژی یا دیگر مشکلات را ایجاد کند.

اگر مشکلاتی مانند بیماری کلیوی، روده ای/معده ای مثل کولیت دارید به پزشک بگویید.

شکل مایع سفالکسین ممکن است دارای شکر باشد. اگر دچار دیابت هستید، احتیاط کنید.

سفالکسین ممکن است بر اثر واکسن های باکتریایی مثل واکسن تیفوئید تاثیر بگذارد بنابراین هنگام مصرف این دارو هیچ واکسیناسیون یا ایمن سازی را انجام ندهید مگر این که پزشک دستور دهد.

قبل از عمل جراحی درباره تمام داروهای تجویزی، غیر تجویزی و محصولات گیاهی که مصرف می کنید به پزشک بگویید.

در طی بارداری، این دارو تنها زمانی که ضروری است، مصرف شود. سفالکسین از شیر مادر عبور می کند بنابراین در زمان شیردهی نیز در صورت نیاز مصرف شود.

بدون نظر پزشک مصرف سفالکسین را شروع، تغییر یا متوقف نکنید.

هر چند بیشتر آنتی بیوتیک ها بعید است که روی داروهای جلوگیری از بارداری مثل قرص ها، چسب پچ یا حلقه واژنی تاثیر بگذارند، چند آنتی بیوتیک مثل ریفامپین، ریفابوتین می تواند اثر آن ها را کاهش دهد. نتیجه این کار می تواند بارداری باشد.

سفالکسین می تواند بر تست های آزمایشگاهی ویژه ای مثل تست کومبس، تست های ویژه گلوکز ادرار تاثیر بگذارد احتمال دارد نتیجه آزمایش را اشتباه نشان دهد. بنابراین پزشک آزمایشگاه باید از این که این دارو را مصرف می کنید آگاه باشد.

مصرف بیش از حد سفالکسین

اگر پس از مصرف بیش از اندازه سفالکسین، علایم جدی مثل تنفس مشکل یا غش دارید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

علایم مصرف بیش از حد این دارو ممکن است شامل: تهوع ماندگار و شدید، خون در ادرار و حمله ناگهانی بیماری باشد.

تذکر

مصرف این دارو را به دیگران پیشنهاد ندهید.

سفالکسین فقط برای بیماری فعلی شما تجویز شده پس نباید آن را برای عفونت های دیگر استفاده کنید مگر با نظر پزشک.

اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید، اگر نزدیک زمان مصرف بعدی رسیده، از این نوبت صرفه نظر کنید. به هیچ وجه دوز دارو را دو برابر نکنید.

کپسول و قرص ها را در دمای طبیعی اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. آن ها را در حمام قرار ندهید.

شربت را در یخچال دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد نگه دارید و از یخ زدگی محافظت کنید. درب شیشه را همواره بسته نگه دارید. شربت باز شده را اگر تا 14 روز بعد مصرف نکردید آن را دور بیندازید.

تمامی داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

دارو را داخل توالت یا فاضلاب نریزید مگر این که در راهنمای دارو چنین چیزی را خواسته باشد.

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید