• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 03 / 29

ریزش چند تار مو در روز طبیعی است؟ علل و درمان ریزش مو

15 ، 22 ، 46 …مو! به نظر می رسد موهایی که صبح بر روی بالش خود می بینید یا بعد از دوش گرفتن، ریزش مو افزایش می یابد، شاید تعجب کنید و از خود بپرسید چرا موهایم می ریزد. آیا ریزش موهایم طبیعی است؟ یا به طور فصلی ریزش افزایش می یابد و یا نشانه بیماری و کمبودی در بدن است؟

ریزش مو

این مقاله را بخوانید تا با دلایل ریزش مو و راه حل های احتمالی آشنا شوید.

چرا موهای من می ریزد

در حقیقت، همه چیز به تعداد موهای ریخته شده بستگی دارد. از پاسکال مورا، مدیر ارتباطات علمی ویشی خواسته ایم تا ایده ای برای ما بگذارد. به گفته وی، “90 تا 95٪ موهای یک فرد سالم هنوز در مرحله رشد است. 5 تا 10 درصد باقیمانده موها، غیرفعال و آماده ریزش هستند. اما او اطمینان می دهد: “خوشبختانه، فولیکول های مو هر یک جداگانه منحصر به فردند تا همزمان و به یکباره همه موهای خود را از دست ندهیم! “

به تشخیص این متخصص: “طبیعی است که روزانه 50 تا 100 مو از دست بدهید. اگر چند ده مو بر روی برس خود پیدا کردید، نترسید. از طرف دیگر، اگر بالش هنگام بیدار شدن پر از مو شده و یا اگر یک مشت مو در حمام می ریزد، احتمالاً بیش از نرمال، مو از دست می دهید.

چگونه بفهمم آیا موهایم بیش از حد طبیعی می ریزد؟

• ابتدا دقیقاً تمام علائم خود را مشخص کنید! اگر مشکل را نشناسید نمی توانید آن را حل کنید. حتی اگر مطمئن هستید که عامل ریزش موهای شما مثلاً مربوط به وراثت (آلوپسی آندروژنیک) است، لازم است که همه عوامل تشدید کننده دیگر را نیز بدانید. زیرا در دوره درمانی شما لازم است!

برای درمان باید با از بین بردن ناخالصی ها (حذف چربی های اضافه) که در اطراف ریشه مو تجمع کرده اند، شروع کرد چرا که مانع اکسیژن رسانی به ریشه می شوند. این ناخالصی ها سموم واقعی برای آلوپسی (ریزش و کم شدن مو) هستند.

• پس از پاک سازی، خواهید دید که ریشه های موی شما قدرت دوباره خود را به دست می آورند. پوست سر سپس آماده دریافت درمان های انتخابی می شود و موهایی را تولید می کند که با دوام تر و نیرومند تر باشد!

• پوست سر خود را ماساژ دهید. با ماساژ، گردش خون بهبود یافته و در نتیجه ریشه مو قوی و شاداب تر می شود.

• مواد غذایی: در رژیم غذایی مناسب مو، قندهای تصفیه شده ممکن را به حداقل برسانید و مقدار کافی گوگر ، پروتئین، آهن، روی و ویتامین های گروه B مصرف کنید.

• از استرس دوری کنید: اضطراب و تنش باعث افزایش ریزش مو می شود. در صورت لزوم از مکمل های منیزیم استفاده کنید، این عنصر تنظیم کننده مناسب تنش های عصبی است.

• در مورد شامپو، موها را مطابق نیاز خود بشویید و نگران نباشید! ریزش مو هیچ ربطی به شستشوی آن ها ندارد.

• شامپوی ضد ریزش مو: و اگر موهای شما در اوایل فصل بهار یا پاییز خیلی می ریزد، وحشت نکنید، ساعت بیولوژیکی شماست که تغییر می کند! فقط برای تحریک رشد آن ها دقت کنید.

چرا موهای زنان می ریزد

من از آن زنانی که از ریزش موهای خود وحشت دارند تعجب می کنم. در گذشته تصور می شد که زنان به خاطر هورمون های زنانه از طاسی در امان هستند ولی بدیهی است که دیگر این گونه نیست.

طاسی بالای سر از مشکلات شایع مردان است که آلوپسی آندروژنیک گفته می شود که به دلیل هورمون های مردانه است. برای برخی از مردان، طاسی مشکل بزرگی در زندگی آن هاست ولی از نظر اجتماعی، پدیده کاملاً پذیرفته شده ای است. در خانم ها نسبت به مردان طاسی پراکنده شایع است، در قسمت بالای جمجمه (فرق سر) و موهای تُنُک و کم پشت در نواحی پیشانی و پشت آن (لوب آهیانه: بین لوب پیشانی و لوب پس سر). در مقابل، وقتی طاسی در زنان رخ می دهد، از نظر آن ها یک فاجعه است چرا که مو در زن نوعی نشانه و افتخار زنانگی است.

طاسی الگوی زنانه

1. آلوپسی آندروژنیک برای زنان نیز وجود دارد. گاهی پزشک با تجویز پروژسترون های غیراستروئیدی این مشکل را حل می کند، گاهی هم با تجویز مشتقات هورمون مردانه در درمان بیماری هایی مثل ماستوسیتوز حاد استفاده می شود.

2. کم کاری تیروئید: سندرم تخمدان پلی کیستیک یا آندوکرینوپاتی.

3. بیماری جدی مزمن.

4. عفونت شدید …

5. تغذیه: رژیم غذایی بد گاهی اوقات علت ریزش ناخواسته مو است. عادت های غذایی ضعیف باعث کمبود مواد مغذی می شود که برای مو کشنده است.

آن چه آرایشگر شما هرگز در مورد شما نخواهد گفت؟

یکی از علت هایی که زنان بیشتر و بیشتر طاسی می گیرند، به دلیل محصولات مویی است که در تمام سال استفاده می کنند و از همه خطرناک تر، رنگ مو است، هیچ گاه آرایشگر به شما نمی گوید که چه بلایی سر موهای شما آمده است. زنان پس از رنگ کردن موها بیشتر و بیشتر شاهد ریزش موی قابل توجهی هستند. گاهی برای ست کردن با رنگ کفش و کیف، رنگ موها را تغییر می دهند! اما مهم ترین کاربرد رنگ مو، پنهان و پوشانیدن موهای سفید است.

صنعت رنگ آمیزی مو، بازار اقتصادی قابل توجهی را در دست دارد که حتی نوجوانان و مردان را نیز هدف قرار می دهد. 60٪ از زنان بالای 18 سال مرتبا، مو رنگ می کنند. بلوند ، قرمز ، سبز ، بور … مو می تواند به هر رنگی مطابق با خلق و خو و مد شخص در آید و نادیده گرفتن رنگ موها در سالن آرایشگاه و قفسه های لوازم آرایشی کار دشواری است! اما اکنون می دانیم: رنگ های شیمیایی نه تنها برای مو بلکه برای سلامت عمومی بدن خطرناک هستند!

مویی که سر را می پوشاند عضو مرده نیست! پاپیلا در پایه فولیکول مو وجود دارد و حاوی رگ های خونی ریز (مویرگ) است که سلول ها را تغذیه می کنند. ساختاری شبیه لامپ یا پیاز، فولیکول و پاپیلا را احاطه کرده است. اطراف پاپیلا، سلول های بنیادی وجود دارند که توسط رنگ موهای شیمیایی مورد حمله قرار می گیرند و می میرند. غدد درون ریز، در ارتباط مستقیم با مو، خیلی سریع سعی در از بین بردن محصول می کنند زیرا تهدید مهمی است، در این صورت از کلیه درخواست کمک خواهد شد. در صورت تکرار، کلیه اشباع می شود و مثانه را نیز درگیر می کند.

همه ما روزانه بین 50 تا 80 مو از دست می دهیم. مانند سلول های پوست، مو به طور طبیعی تجدید می شود. مویی که تازه می روید جایگزین موی ریخته در روز می شود. معمولا، هر مو بین 2 تا 7 سال زنده می ماند. و هر فولیکول مو که مو تولید می کند، بین 25 تا 30 چرخه دارد. با این وجود، در شرایط خاصی، ریزش مو توسط عاملی تحریک شده است. در صورت عدم رشد مجدد مو، طاسی ظاهر می شود.

علت ریزش موهای سر:

ژنتیک، استرس، تغییرات فصلی، آلودگی، مصرف تنباکو، اشعه ماوراء بنفش، زایمان و غیره است.

در انسان ریزش مو عمدتا منشأ ژنتیکی دارد. در حقیقت، آلوپسی آندروژنیک ارثی حدود 70٪ از مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً به آن طاسی گفته می شود. این به دلیل تأثیر هورمون های مردانه، آندروژن ها است حتی می تواند خیلی زود از 18 سالگی ظاهر شود.

به تدریج، چرخه رشد مو به جای سه یا چهار سال به یک سال تنظیم می شود. فولیکول مو، موهای کم و کمتری را که ضعیف و سست به غشای میانی پوست چسبانده می شود را بر می انگیزد. نتیجه: موها نازک تر می شوند و در پوست سر نیز طاسی دیده می شود، ابتدا در شقیقه ها، پیشانی و بالای جمجمه.

ریزش مو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد:

• داروهای ضد انعقاد یا برخی داروها برای درمان سرطان

• پریشانی روانی

• اضطراب

• کمبودهای رژیم غذایی

• تغییرات فصل

• درمان های مختلف

راه حل هایی برای مقابله با ریزش مو

در هر صورت توصیه می شود سریعاً با یک متخصص پوست مشورت کنید تا ریزش مو بدون تاخیر متوقف شود. در حقیقت به تعویق انداختن ریزش مو آسان تر از تحریک برای رشد مجدد است. درمان های مختلفی در قالب شامپو های خاص، لوسیون ها و سرم ها موجود است. متخصص پوست نیز ممکن است دارو تجویز کند. سرانجام، روش های پیوند جراحی (مانند کاشت مو) راه حلی برای ریزش مو وجود دارد.

در زندگی روزمره نیز توصیه می شود:

• با انتخاب شامپوی ملایم و با جلوگیری از مصرف محصولات تهاجمی، از موهای خود مراقبت کنید

• استراحت کرده و از استرس خودداری کنید

• یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

ریزش مو در زیر دوش

اگر شما خانمی با موهای نسبتا بلند، بلند یا ضخیم هستید، احتمالاً این تجربه را داشته اید که در زیر دوش هنگام شستن موها، موی زیادی بریزد. ریزش مو در زیر دوش چقدر طبیعی است؟

ریختن دسته های مو در هنگام دوش طبیعی است. زنان به طور طبیعی بین 50 تا 100 مو در روز از دست می دهند. این تعداد ممکن است هنگام استفاده از شامپو، یا استفاده مکرر از تِل یا روبان یا نوار کشدار بر روی مو یا داشتن موهای بلند تر افزایش یابد.

اگر مثل من هستید و هفته ای یک بار موهای خود را شستشو می دهید، منطقی است که کمی بیشتر از 50 تا 100 تار مو در زیر دوش بریزد، بنابراین نگران نشوید.

با این حال اگر هنوز تعجب می کنید که چرا موها با این همه ریزشی که روزانه دارند چرا طاس و کَل نمی شوید، این اعداد را در نظر بگیرید. سر انسان بین 100,000 تا 150,000 مو دارد، بنابراین 50 تا 100 تار در روز درصد بسیار کمی از کل موهای سر شما را تشکیل می دهد.

اما در حالی که از دست دادن روزانه 50 تا 100 تار مو طبیعی است، اما ریزش بیش از حد، دلیلی برای نگرانی است. در این جا علائم هشدار دهنده ای را برای مشاهده در صورت عدم توجه به تعداد غیر طبیعی ریزش مو در زیر دوش مشاهده می کنید:

1. ریزش مو شما افزایش می یابد

اگر میزان ریزش موی شما همیشه به یک مقدار است جای نگرانی نیست ولی اگر هر بار که از شامپو استفاده می کنید، بیشتر و بیشتر می شود، این یک نشانه ریزش غیر طبیعی مو است.

2. آرایش دم اسبی موی شما نازک تر می شود

اگر معمولا دم اسبی شما ضخیم و حجیم است و به تازگی متوجه شده اید که نازک شده است. بررسی کنید ببینید که ریزش موی شما غیر طبیعی شده یا نه.

3. پوست سر خود را می بینید

توصیه می کنم با از دست دادن تعداد زیادی مو در زیر دوش به گونه ای که بتوانید پوست سر خود را ببینید، با پزشک مشورت کنید یا سعی کنید علت آن را پیدا کنید. این احتمالاً نتیجه بیماری، کمبود تغذیه یا مسئله جدی دیگری است.

ریزش مو در افراد 14 تا 18 ساله

در این گروه سنی، ریزش موی موقت وجود دارد و می توانید به راحتی از شر آن خلاص شوید. در دختران نوجوان، شروع بلوغ می تواند باعث ریزش حداکثر 100 مو در روز شود.

بین سن 14 تا 17 سال که تارهای مو روی شانه یا بالش مشهود است. نوجوان باید برخی از درمان های طبیعی ریزش مو را امتحان کند. از لوسیون ها، شامپو های ضد ریزش و هم چنین با دقت در تغذیه از مکمل های غذایی استفاده کند.

ریزش مو در افراد 19 تا 25 ساله

در مقیاس رتبه بندی همیلتون می توانید چندین ویژگی را مشاهده کنید. فرق سر، بالای جمجمه را کمی واضح می بینیم. به آرامی شکل U یا M در نیمه اول جمجمه شکل می گیرد. در زنان جوان در روز تعداد ریزش مو از 200 تار فراتر می رود. مو نازک است و بعد از کوتاهی، رشد نمی کند. برای درمان این مشکل در این سن، شستشو با شامپوها را کاهش دهید، از لوسیون هایی که بعد از شامپو به کار می رود استفاده کنید، از پودرهای ضد ریزش مو استفاده کنید و برای آخرین راه حل، می توانید تصمیم به انجام یک روش جراحی مانند پیوند مو دهید.

ریزش مو در افراد 26 تا 35 ساله

از 26 سالگی مشکل ریزش مو پیچیده می شود. علائم طاسی به وضوح قابل مشاهده است. در آقایان می توانیم الگوی ریزش مو را به شکل U یا M ببینیم. زنان از افزایش ریزش مو و نداشتن رشد مجدد مو، ریزش مو بعد از زایمان و هم چنین اغلب بعد از مصرف قرص های ضد بارداری شکایت می کنند.

و بعد از 35 سال

بعد از 35 سال، آلوپسی معمولاً بسیار اهمیت دارد. مو بر روی فرق سر وجود ندارد. ما یک سر کاملاً طاس یا نیمه طاس داریم، مو فقط در طرفین نزدیک گوش وجود دارد. یائسگی برای خانم ها باعث ترشح فراوان تستوسترون، دشمن ترسناک موها می شود. بیش از نیمی از موها از بین می روند. برای تشخیص و درمان و استفاده از پودر ضد طاسی، مکمل ها و کاشت مو باید به متخصص مراجعه شود.

ریزش مو در منطقه ای از مو

ریزش موی سکه ای از این دسته است که استرس عامل ایجاد آن شناسایی شده است.

دکتر سیلوی گارنیر-لیونت ، متخصص مو می گوید: “هر چه ریزش مو قابل توجه و چشمگیر به نظر برسد، مشکل نیز جدی تر خواهد بود.”

علل ریزش سکه ای

چگونه جلوی ریزش مو و ریزش موهای خود را بگیرم

• سیستین، آرژنین، روی، ویتامین های گروه B از جمله B6، باعث تولید کراتین می شوند و ضمن افزایش ضخامت آن، رشد مو را تقویت می کنند. این فرایند را می توان با مصرف کافی ویتامین B6 بهینه کرد.

• در مورد آرژنین، اثر مفید آن بر روی مویرگ ها باعث افزایش مقاومت ساقه مو می شود.

• سرانجام، روی، که با آندروژن ها (هورمون های مردانه) مبارزه می کند.

اما صبر: رسیدن به ضخامت مناسب موها حداقل به چهار ماه درمان نیاز دارد.

توصیه آرایشگری در مورد جلوگیری از ریزش و نازک شدن مو

• اولین توصیه این است که با شانه زدن 2 دقیقه ای در صبح و عصر موهای خود را هوادهی کنید، سر را خم کنید، از عقب سر به جلو، سپس برعکس، با یک برس نیمه گِرد، بدون لمس پوست سر تا آن را تحریک نکنید. کاترین شووین، مدیر موسسه رنه فرتر می گوید: “این باعث افزایش ریزش مو نمی شود، زیرا هر مویی که می ریزد از سه ماه قبل در پیاز مو مرده است.”

• ما با استفاده از ماساژ میکروسیرکولاسیون پوستی را تحریک کنید: بنشینید، آرنج را در حال استراحت روی میز قرار دهید، سر را به جلو خم کنید، با حرکات چرخشی با نوک انگشتان به هم متصل شده و کف دست ها، از گردن تا بالای فرق سر، به مدت 3 تا 5 دقیقه در روز ماساژ دهید.

• سپس برای فعال کردن مجدد رشد مو، پیاز مو را با سرم یا لوسیون غلیظ شده در مواد ضد ریزش مو (اسیدهای آمینه، ویتامین های B5 و B8، مس، روی) را بر روی موهای مرطوب به مدت سه ماه اعمال کنید تا تقویت شوند.

لیستی از مواد مغذی اصلی برای جلوگیری از ریزش و نازک شدن مو

برای خانم هایی که به رژیم های غذایی عادت دارند یا برای کسانی که رژیم های نامتوازن دارند، علت ریزش مو اغلب در آن جاست و یک رژیم متعادل تر یا مکمل تجویزی می تواند مشکل را برطرف کند. اما ما باید به جای دیگری نیز نگاه کنیم …

• به نظر می رسد ویتامین های B، به ویژه ویتامین های B5 و B8 (هم چنین به آن بیوتین یا ویتامین H گفته می شود) نقش اساسی دارند

• روی برای بازسازی سلولی،

• سیلیکون، کمبود آن با توجه به سن فرد، سیلیکون باعث تقویت ساختار مو می شود،

• آهن، در صورت کمبود،

• مواد معدنی: منیزیم و کلسیم،

• ویتامین E،

• اسیدهای آمینه حاوی گوگرد، به ویژه سیستین (سیستین B6)،

• ژرمانیم، که باعث بهبود اکسیژن رسانی می شود،

• روغن جوانه گندم،

• سلنیوم برای عملکرد آنتی اکسیدانی آن است.

دکتر پائول ناتان، متخصص غدد توصیه می کند: “ما سطح فریتین خون را تجزیه و تحلیل می کنیم زیرا هر گونه کمبود آهن (کمتر از 50 میکروگرم) بر روی مو تأثیر می گذارد.”

• و احتمالاً با قرص آهن (نسخه) همراه با غذاهای سرشار از آهن (گوشت، جگر، زرده تخم مرغ، حبوبات، غلات کامل) همراه با ویتامین C (تمشک، کلم بروکلی) است که باعث تقویت 30٪ جذب می شود.

• از سطح هورمون TSH برای تنظیم ترشح تیروئید در صورت کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید و یافتن تعادل و ثبات نیز استفاده می شود.

در پایان

هیچ درمانی معجزه آسا برای ریزش مو وجود ندارد. لوسیون ها و سایر محصولات می توانند به شدت به مو کمک کنند اما نمی توانند از ریزش آن جلوگیری کنند. امروز فقط 2 مولکول آزمایش شده و اثبات شده در درمان آلوپسی وجود دارد، آن مینوکسیدیل و فیناستراید است.

از تجزیه و تحلیل موهای خود می توانید نواقص مواد معدنی را بشنانسید، آیا در مصرف ماده ای زیاده روی کرده اید و آیا قربانی فلزات سنگین هستید یا خیر. از موهای خود می توانید DNA خود را شناسایی کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید