• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 06

خلاقیت در ساخت تلسکوپ با بطری نوشابه + فیلم

با داشتن تلسکوپ می توانید ستاره ها، ماه و منظومه های آسمان را واضح تر ببینید، اما اکثر افراد تلسکوپ در دسترس ندارند و نمی توانند اجرام آسمانی را از نزدیک ببینند.

دوشنبه 16 مرداد ساعت 21 و 52 دقیقه و 55 ثانیه نخستین ماه گرفتگی سال 96 آغاز می شود که در ایران هم قابل مشاهده می باشد و علاقه مندان می توانند آن را مشاهده کنند، حتی می توانید با ساخت این تلسکوپ ماه گرفتگی را واضح تر ببینید.

ایده جالبی برای ساخت یک تلسکوپ وجود دارد که با کمترین هزینه می توانید صحنه های زیبای عبور ماه و ستاره ها را ببینید. با کمی خلاقیت و استفاده از وسایل اطراف خود این تلسکوپ را بسازید.

وسایل مورد نیاز
  • بطری نوشابه دو عدد
  • کاتر
  • ذره بین
  • اسپری رنگ مشکی (یا هر رنگ دیگری که بتوان بطری را رنگ کرد)
  • عدسی
  • نوار چسب برق

دو بطری انتخاب کنید. یکی از بطری ها را تنها از انتها برش بزنید. سپس بطری دوم را هم از انتها و هم از بالای آن با کاتر برش بزنید. مقداری از بطری که باقی می ماند را می توانید با فیلم مطابقت دهید تا دقیقا همان اندازه برش بخورد. دقت کنید یک طرف بطری برش خورده که به سمت درب بطری بود نازکتر و کم قطر تر از انتهای دیگر بطری است.

بعد از این که بطری ها را به شکل مورد نظر برش زدید، با اسپری مشکی به طور کامل رنگ کنید تا هیچ نقطه ای از آن بیرنگ باقی نماند.

ذره بینی که از قبل تهیه کرده اید را بردارید. توجه کنید قطر ذره بین با قطر قسمت برش خورده ی بطری هم اندازه باشد. سپس ذره بین را روی بطری ای که از دو طرف برش خورده، قرار دهید، ذره بین باید روی انتهایی از بطری که کم قطرتر بود قرار داده شود و با نوار چسب برق مشکی رنگ، آن را محکم کنید.

دور عدسی را به درب بطری اولی که فقط انتهای آن را برش داده بودید، به کمک نوار چسب محکم کنید.

حال نوبت سرهم و مونتاژ کردن قطعات تلسکوپ است با دقت در فیلم آموزشی ساخت تلسکوپ، در این مرحله قسمت ذره بین دار بطری رو به بیرون و به سمت چشم شما باشد و قسمت دیگر داخل انتهای بطری اولی می شود.

به سلیقه خود می توانید روی بطری ها را طراحی کنید و با استفاده از رنگ های متضاد شکل های ماه و ستاره … نقاشی کنید تا تلسکوپ زیبایی داشته باشید.

ساخت تلسکوپ بسیار راحت و آسان بود، حالا می توانید با قرار دادن آنها داخل هم آسمان را از نزدیکتر ببینید و از حرکت ابرها، ماه و ستاره ها لذت ببرید.

 

استفاده از وسایل دور ریز در ساخت ابزار و وسایل کاربردی، بسیار جالب، خلاقانه و سرگرم کننده است. فقط کمی خلاقیت و ایده پردازی لازم دارید تا با وسایل دور ریز منزل، بدون صرف هزینه زیاد وسایل پر کاربرد و جالبی بسازید و از اوقات فراغت خود به بهترین نحو بهره ببرید.

میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید