• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 19

داروی پنی‌سیلین چیست؟

نام  عمومی: penicillin V

نام تجاری: : PC Pen VK, Pen-V

اشکال دارویی: کپسول، شربت، آمپول

پنی‌سیلین یا Penicillin V یک آنتی بیوتیک از گروه داروهای پنی‌سیلین است که با میکروب های بدن مبارزه می کند. پنی‌سیلین برای درمان انواع متفاوتی از عفونت های ناشی از میکروب ها مانند عفونت گوش استفاده می شود.

داروی پنی‌سیلین

اطلاعات مهم

اگر به پنی سیلین یا هر آنتي بيوتيك پنی سیلین دیگری آلرژی دارید از این دارو استفاده نکنید مانند: آموکسی‌سیلین، آمپی‌سیلین، کاربنی سیلین، دی کلوگزاسیلین، اگزاسیلین

قبل از استفاده از پنی سیلین اگر به سفالوسپورین‌ها مانند: Ceclor، Ceftin، Duricef، Keflex حساسیت دارید یا اگر آسم، بیماری کلیوی، خونریزی یا اختلالات لخته شدن خون یا سابقه اسهال که علت آن مصرف آنتی بیوتیک باشد یا سابقه هر نوع آلرژی دارید به پزشک بگویید.

پنی سیلین می تواند کارایی قرص های ضدبارداری را کمتر کند که نتیجه آن بارداری است. قبل از استفاده از این دارو به پزشک بگویید از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید. پنی سیلین را برای طول زمانی که پزشک توصیه کرده مصرف کنید. ممکن است علائم قبل از اینکه عفونت به طور کامل درمان شود بهبود یابند.

پنی سیلین عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا را درمان نخواهد کرد. این دارو را به شخص دیگری ندهید حتی اگر نشانه های مشابه شما داشته باشند.

داروهای آنتی بیوتیک می تواند منجر به اسهال شود که ممکن است نشانه یک عفونت جدید باشد. اگر اسهال خونی یا آبکی دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

قبل از استفاده از داروی پنی سیلین

اگر به پنی سیلین یا هر آنتي بيوتيك پنی سیلین دیگری آلرژی دارید از این دارو استفاده نکنید داروهایی مانند: آموکسی‌سیلین، آمپی‌سیلین، کاربنی سیلین، دی کلوگزاسیلین، اگزاسیلین

قبل از استفاده از پنی سیلین اگر به سفالوسپورین‌ها مانند: Ceclor، Ceftin، Duricef، Keflex یا اگر آسم، بیماری کلیوی، خونریزی یا اختلالات لخته شدن خون یا سابقه اسهال که علت آن مصرف آنتی بیوتیک باشد یا سابقه هر نوع آلرژی دیگری دارید.

اگر هر کدام از این شرایط را داشتید ممکن است به تست های خاص یا تنظیم دوز نیاز داشته باشید تا بتوانید از پنی سیلین به طور ایمن و بی خطر استفاده کنید.

تاثیر پنی سیلین روی جنین مشخص نشده بنابراین به پزشک بگویید اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید. پنی سیلین می تواند اثر قرص های ضدبارداری را کاهش دهد که منجر به بارداری می شود. قبل از استفاده از پنی سیلین با پزشک درباره استفاده از قرص های ضدبارداری مشورت کنید.

پنی سیلین می تواند روی شیر مادر تاثیر بگذارد بنابراین در صورتیکه کودک را با شیر خود تغذیه می کنید حتما به پزشک اطلاع دهید.

چطور باید پنی سیلین را استفاده کنید؟

پنی سیلین را درست طبق دستور پزشک استفاده کنید. دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده یا برای مدت طولانی تر از زمانی که پزشک توصیه کرده مصرف نکنید. از دستورات روی برچسب دارو پیروی کنید.

پنی سیلین را همراه یا بدون غذا استفاده نمایید.

برای اینکه مطمئن شوید پنی سیلین به این وضعیت شما کمک می کند باید خونتان به صورت منظم تست شود. ممکن است عملکرد کلیه یا کبدتان نیاز به آزمایش داشته باشد. هیچ کدام از قرار ملاقات های برنامه ریزی شده با پزشکتان را از دست ندهید.

سوسپانسیون خوراکی (مایع) را قبل از استفاده خوب تکان دهید. برای مطمئن شدن از اینکه دوز مشخص را استفاده می کنید مایع را با یک قاشق اندازه گیری یا فنجان دارو اندازه گیری کنید و نه با یک قاشق سوپخوری. اگر وسیله ای برای اندازه گیری ندارید حتما از داروساز بخواهید تا آن را در اختیار شما قرار دهید.

شربت پنی سیلین

پنی سیلین ممکن است روی نتایج آزمایش های خاص تاثیر بگذارد، به هر پزشکی که شما را درمان می کند بگویید از پنی سیلین استفاده می کنید. ورق های کپسول پنی سیلین را در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. پنی سیلین مایع را در یخچال نگهداری کنید ولی مراقب باشید منجمد نشود. شربت هایی که در طول 14 روز استفاده نشده اند را دور بیاندازید.

اگر یک دوز دارو را فراموش کردید چه اتفاقی می افتد؟

هر زمان که دوز فراموش شده را به یاد آوردید آن را استفاده نمایید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و دارو را طبق جدول زمانی مرتب استفاده نمایید.

اگر اوردوز شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر فکر می کنید مقدار زیادی پنی سیلین استفاده کرده اید سریعا به اورژانس مراجعه نمایید.

نشانه های اوردوز شامل: گیجی، تغییر رفتار، خارش شدید پوست، مقدار ادرار کمتر از حد معمول یا صرع.

از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

داروهای آنتی بیوتیک می تواند منجر به اسهال شود که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال خونی یا آبکی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. از داروهای دیگر برای متوقف کردن اسهال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

عوارض جانبی داروی پنی سیلین

اگر هر کدام از نشانه های آلرژی به پنی سیلین را داشتید حتما به اورژانس مراجعه نمایید، نشانه هایی مانند: کهیر، به سختی نفس کشیدن، متورم شدن صورت، لب، زبان یا گلو. در صورت بروز هریک از عوارض جانبی های جدی زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • اسهال خونی یا آبکی
  • تب، لرز، درد بدن، علائم آنفلوانزا
  • خونریزی یا کبودی بدن، ضعف غیر معمول
  • ادرار کمتر از حد معمول یا هیچ
  • دانه های شدید پوست، خارش یا پوست اندازی
  • آشفتگی، گیجی، افکار یا رفتار غیر معمول
  • حمله های ناگهانی (تشنج)

عوارض جانبی که خیلی جدی نیستند و یا بیشتر اتفاق می افتد مانند:

  • حالت تهوع، استفراغ، معده درد
  • خارش یا ترشحات واژن
  • سردرد
  • متورم یا سیاه شدن زبان یا
  • برفک (تکه های سفید اطراف زبان یا گلو)

این لیست کاملی از تمام عوارض جانبی هایی که ممکن است اتفاق بیافتد نیست. با پزشک در مورد عوارض جانبی های این  دارو مشورت نمایید.

تداخل دارویی

قبل از استفاده از پنی سیلین اگر در حال استفاده از داروهای زیر هستید با پزشک مشورت نمایید:

  • متوترکسات (Rheumatrex, Trexall) یا
  • پروبنیسید (Benemid)

این لیست کامل نیست، ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشد که با پنی سیلین واکنش نشان دهد. با پزشکتان در مورد تمام داروهای با نسخه یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید صحبت کنید. این داروها شامل ویتامین ها، گیاهان دارویی و داروهایی که دیگر پزشکان تجویز کرده اند. استفاده از داروی جدید را بدون دستور پزشک شروع نکنید.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید