• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 14

مدار الکترونیکی نشان دهنده زنگ موبایل

با استفاده از این مدار می توانید از شر صدای مزاحم زنگ موبایل وقتی که در خانه هستید خلاص شوید. این مدار به جای زنگ با یک آلارم نوری نشان می دهد که موبایل در حال زنگ خوردن است. البته باید این مدار را در نزدیکی موبایل خود قرار دهید تا به خوبی کار کند.

وقتی که موبایل زنگ می خورد یک فرستنده داخلی در گوشی موبایل وجود دارد که فعال می شود. این فرستنده با فرکانس 900 مگاهرتز کار می کند. سیم پیچ L1 این امواج را جذب می کند و بیس ترنزیستور Q1 را تغذیه می کند. به این ترتیب ترانزیستور Q1 فعال می شود و از آنجا که کلکتور Q1 به پایه شماره 2 IC1  یا همان NE555 متصل است. این آی سی هم از طریق پایه شماره 3 خودش LED را به چشمک زدن وادار می کند. و در این هنگام متوجه می شوید که موبایل در حال زنگ خوردن است.

مدار الکترونیکی و لیست قطعات

 مدار الکترونیکی زنگ موبایل

نکاتی که هنگام ساخت مدار باید به آن توجه کنید:

  • برای ساخت سیم پیچ می توانید از سیم لاکی با قطر 36SWG  (استاندارد انگلیسی ) معادل 0.193 میلیمتر استفاده کنید باید آنرا 150 دور به دور یک استوانه پلاستیکی با قطر 5 میلیمتر بپچید. یا در صورت موجود بودن در بازار می توانید یک سیم پیچ 10uH  خریداری کنید.
  • این مدار می تواند با یک باتری 6 ولت تغذیه شود.
  • این مدار را روی یک PCB با کیفیت بالا اسمبل کنید.
  • خازن های C1 و C3  هر دو خازن پلی استر هستند.
  • ولتاژ نامی خازن C2 باید 10 ولت باشد.

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. سلام طرح جالبی امتحانش میکنم امیدوارم عملی باشه

  2. خازن c1 و c2 چند ولت باشند

  3. سلام.
    دوستان من ميخواستم بدونم برچسب هاي كه قبلا پشت موبايل ميچسبونديم و با زنگ زدن موبايل چراغش چشمك ميزد چه جوري كار ميكنه.
    ممنون

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید