• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 08 / 19

اسلحه های لیزری چگونه کار می کنند؟

احتمالا فیلم جنگ ستارگان یا فیلم های علمی تخیلی مشابهی را دیده اید که در آنها سربازان و حتی انواع جنگنده های پرنده از سلاح های لیزری استفاده می کنند در این فیلم ها شخصیت های داستان از هدایت انرژی از طریق لیزر برای منهدم کردن یا کنترل کردن صحبت می کنند. لیزر در این فیلم ها نقش اساسی بازی می کند و از آن به شکل های مختلف برای دستیابی به اهدافشان استفاده می کنند و همیشه لیزر و اسلحه لیزری ما را به یاد فیلم های علمی-تخیلی می اندازد. اما در دنیای واقعی چطور؟ چه برتری در سلاح لیزری وجود دارد؟ آیا اصلاً امکان پذیر است که اسلحه لیزری بسازیم؟ آیا می توان با استفاده از لیزر اسلحه طرف مقابل را از کار انداخت؟ اینها پرسش هایی هستند که پاسخ آنها را از رئیس آزمایشگاه انرژی های هدایت شده نیروی هوایی ایالات متحده جویا شدیم. آنها بر روی پروژه ای کار می کنند که هدف آن توسعه فناوری های مرتبط با لیزر های میکرویو با انرژی بالا و استفاده نظامی از آن است.

اسلحه لیزری

لیزر یا دیگر اسلحه های هدایت کننده انرژی نسبت به اسلحه های معمولی گلوله زنی، توپ ها و موشک ها برتری هایی دارند که به اختصار به آنها می پردازیم:

  • اسلحه های لیزری اشعه خروجی را با سرعت نور به سمت هدف هدایت می کنند.

  • این اسلحه ها با دقت بالا می توانند هدف بگیرند.

  • انرژی خروجی می تواند کنترل شود – قدرت بالا می تواند برای کشتن با قطع عضو مورد استفاده قرار گیرد و در قدرت های پایین برای ضربه ضدن های غیر کشنده مورد استفاده قرار می گیرد.

نیروی هوایی ایالات متحده روی سه سیستم کار کرده است که تست شده اند و در بعضی موقعیت ها هم استفاده شده اند. این سیستم ها شامل لیزر هوابرد (یک لیزر تکتیکی )، PHaSR و سیستم ممانعت از عملیات فعال است.

چگونه یک لیزر به عنوان سلاح مورد استفاده قرار می گیرد؟

اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده بگوییم لیزر یک منبع نور است. برای اینکه بهتر متوجه شوید چگونه از لیزر می توان به عنوان سلاح استفاده کرد کمی درباره لیزر و تفاوت آن با نور صحبت می کنیم. منابع نوری که در اطراف ما هستند همه با هم متفاوت هستند با یک منبع نور ساده مانند لامپ مهتابی شروع می کنیم این لامپ امواج نوری را در همه جهات ارسال می کند این امواج نقاط اوج و نشیب دارند که به صورت متناوب تکرار می شوند. اگر قادر بودید این امواج را با چشم خود مشاهده کنید تعداد زیادی فراز و نشیب می دید که در یک لحظه به سمت شما می آیند.

فرکانس های زیادی وجود دارند که از یک لامپ صادر می شوند و ترکیب همه آنهاست که سبب می شود نور به این شکل و با این رنگ به چشم ما برسد.

حال یک فلاش دوربین را در نظر بگیرید. نور فلاش متمرکز تر از یک لامپ معمولی است و بیشتر نور آن در یک جهت خاص هدایت شده است. اما همین نور سفید فلاش هم شامل فرکانس های مختلفی است که با یکدیگر هماهنگ نیستند. برای اینکه یک نور سفید تولید شود باید ترکیبی از فرکانس های مختلف با یکدیگر مخلوط شوند. و زمانی که هر کدام از این امواج به چشم شما یا هر هدفی برخورد می کنند هر کدام از این فرکانس ها هنگام برخورد دامنه متفاوتی دارند. چون فرکانس تناوب امواج نوری با هم متفاوت است. و موج های مختلفی از نور در هر لحظه در حال عبور هستند. بنابراین این فرکانس های متفاوت برایندی دارند که از مجموع تک تک آنها کوچکتر است و اگر نور فقط با یک فرکانس یا طول موج مشخص ارسال شود انرژی بیشتری به هدف خود منتقل می کند.

اما لیزر حتی از نور فلاش دوربین هم متمرکز تر است. و همچنین این نور فقط یک فرکانس یا یک طول موج دارد. که دارای یک رنگ خاص است. در این نور نقاط بالا پایین امواج بر یکدیگر منطبق شده اند. این اشعه های نوری می توانند در یک محدوده بسیار باریک متمرکز شوند. لیزر ها می توانند نوری تولید کنند که قدرتی وحشتناک دارد این نور می تواند هزار تا یک میلیون بار قوی تر از نور یک لامپ رشته ای باشند. انواع مختلف لیزر می توانند نور هایی با طول موج های مختلف تولید کنند. این دامنه فرکانسی از مادون قرمز شورع می شود تا نور های مرئی ادامه می یابد و در نهایت به اشعه ماوراء بنفش ختم می شود.

نور در حقیقت از جنس انرژی جنبشی است. لیزر در حقیقت انرژی بسیار زیادی است که می تواند مسافت زیادی را طی کند. به همین دلیل است که لیزر می توند یک اسلحه باشد اما یک لامپ مهتابی نمی تواند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -

صفحه بعد >>



  1. خیلی قدیمیه

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید