• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 27

اساس كار راه اندازهاي الكترونيكي در موتور هاي القايي

راه انداز هاي الكترونيكي كاهنده ولتاژ به موتور القايي يا موتور آسنكرون اجازه مي دهند تا از دور صفر به آرامي و به صورت يكنواخت دور بگيرد بدون اينكه ضربه اي به بار وارد كند و زمان دور گرفتن موتور هم معمولاً قابل تنظيم است. سافت استارتر هاي الكترونيكي يا راه انداز هاي الكترونيكي مي توانند به خوبي يك موتور القايي قفس سنجابي را راه اندازي كنند و همان كاري را كه توسط تورك كانورتر، اتوترانسفرمر، تجهيزات اددي كارنت و حتي يك موتور DC راه انداز اوليه انجام مي شود به خوبي يا حتي بهتر از ان انجام دهند. و زماني كه به درستي انتخاب و نصب شوند مي توانند كارايي و راندمان بالايي داشته باشند.

راه انداز نرم یا سافت استارتر موتور های آسنکرون

براي اينكه بدانيم يك راه انداز الكترونيكي چگونه كار مي كند و فهم درستي از آن داشته باشيم بايد ابتدا درك درستي از الكتروموتور هاي آسنكرون قفس سنجابي كه پر كاربردترين الكتروموتور در صنعت است  داشته باشيم. موتور القايي را مي توان مانند يك كلاچ لغزشي در نظر گرفت كه استاتور (استوانه اي آهني كه سيم پيچ هاي روتور در آن قرار دارند و روتور در داخل آن مي چرخد) ميداني مغناطيسي دوار توليد مي كند اين ميدان مغناطيسي دوار روتور آهني را با خود به حركت در مي آورد و به عبارت ديگر يك آهنرباي چرخان در حال گرداندن روتور آهني ماست تا به دور نهايي برسد دور اين ميدان به تعداد قطب هاي استاتور و فركانس برق تغذيه موتور وابسته است هر چه تعداد قطب ها بيشتر باشد دور كمتر است سرعت ميدان مغناطيسي گردان در يك موتور چهار قطب كه با فركانس 50 هرتز تغذيه مي شود 1500 دور بر دقيقه است و دور روتور چيزي نزديك 1500 دور در دقيقه است حال هر چه بار الكتروموتور بيشتر باشد دور آن كمتر خواهد بود چيزي در حدود 1440 تا 1480 دور در دقيقه است.

st1

اختلاف دور روتور با ميدان مغناطيسي دوار در جريان الكتروموتور تاثير دارد هر چه اين اختلاف بيشتر باشد جريان الكتروموتور هم بيشتر مي شود تا جاييكه در هنگام راه اندازي كه اين اختلاف به حداكثر مي رسد بيشترين جريان را داريم اين جريان عموماً بين 300 تا 600 درصد جريان واقعي موتور است كه البته در زير بار و بسته به نوع بار مي تواند بيش از اين مقادير باشد اما وقتي كه سرعت موتور به دور نامي مي رسد جريان موتور عادي مي شود در شكل زير نمودار جريان موتور در خلال راه اندازي را مي بينيد.

نمودار جریان موتور آسنکرون

در شكل زير نموداري عمومي از تابع گشتاور موتور القايي را مي بينيد اين نمودار مربوط به زماني است كه الكتروموتور به صورت مستقيم و بدون واسطه به برق متصل شده است. اين روش استارت در دراز مدت مي تواند صدمات مختلفي به بار مكانيكي، پايه هاي الكتروموتور، بيرينگ ها، كوپلينگ ها  و سيم پيچ هاي الكتروموتور وارد كند و مي تواند به شبکه تغذيه برق هم فشار وارد كند.

نمودار گشتاور الکتروموتور بار و جریان

در شكل زير روش راه اندازي الكتروموتور با استفاده از يك اتوترانس دو پله اي به نمايش گذاشته شده است. وقتي كه كنتاكتور M1 مسير را مي بندد ولتاژي به اندازه 60 درصد ولتاژ نامي به موتور اعمال مي شود كه سبب كاهش گشتاور خروجي موتور مي شود پس از يك دوره زماني كوتاه که موتور به دور مناسبی رسید كنتاكتور M1 مسير را باز مي كند و كنتاكتور M2 مسير را مي بندد و صددرصد ولتاژ را به الكتروموتور اعمال مي كند. تا الكترموتور گشتاور 100 درصد را توليد كند و به حداكثر سرعت ممكن برسد. اين نوع استارت دو پله دارد كه يك شوك مكانيكي ايجاد مي كند البته شدت آن از استارت بدون واسطه كمتر است.

st6

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -

صفحه بعد >>









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید