• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 01 / 13

درباره تسمه تایم خودرو بیشتر بدانیم

تسمه تایم خودرو میل لنگ را به میل سوپاپ ها متصل می نماید به عبارت دیگر میل لنگ خودرو به کمک تسمه تایم میل سوپاپ یا میل سوپاپ ها را می چرخاند.

تسمه تایم میل سوپاپ ها و میل لنگ

چرا باید تسمه تایم تعویض شود؟

اگر تسمه تایم بیش از حد مجاز خورده شود موتور بد کار می کند و اگر تسمه تایم پاره شود بسته به نوع خودروی شما ممکن است خسارت سنگینی به موتور وارد شود و هزینه زیادی برای شما بتراشد. بنابراین باید تسمه تایم در زمان مورد نظر تعویض گردد و اگر در این زمینه سهل انگاری کنید ممکن است با یک یا چند تااز این مشکلات روبرو شوید:

تسمه پاره شود

در این صورت موتور از کار خواهد افتاد و قطعات مختلفی از جمله سوپاپ ها و سرسیلندر آسیب خواهد دید ( البته این مشکل در موتور های قدیمی وجود ندارد.)

تسمه خورده شود یا شل شود
  • در این صورت ممکن است تسمه شما یک دندانه رد کند معمولاً این اتفاق در سمت تسمه میل سوپاپ رخ می دهد و زمان بندی سوپاپ ها به هم بخورد. در این صورت موتور بد کار می کند و از راندمان آن به شدت کاسته خواهد شد.
  • صدای ضربه و تق تق از موتور به گوش خواهد رسید.
  • مشکلاتی که در میل سوپاپ وجود دارد سبب خواهد شد سنسور میل سوپاپ به میکروکامپیوتر خودروی شما آلارم بدهد و چراغ چک روشن شود.
چه موقع باید تسمه پروانه تعویض گردد؟

تسمه پروانه باید به عمر خودرو یا میزان کارکرد کیلومتر خودرو هر کدام که زودتر فرا برسد تعویض گردد که این معمولا بین 60 هزار کیلومتر تا 120 هزار کیلومتر است و بسته به نوع خودرو و توصیه سازنده متفاوت است. و به این ترتیب احتمال بروز مشکلاتی که در بالا گفته شد کاهش می یابد.

چگونه تسمه تایم را تعویض نمایم؟

برای تعویض تسمه تایم خودرو باید دانش و ابزار لازم را داشت و حتما از تسمه تایم با کیفیت مناسب استفاده کرد حتی برخی سازنده ها عملکرد تسمه تایم خود را ضمانت می کنند و در صورت بروز مشکل خسارت خودروی شما را می پردازند.

هنگام تعویض تسمه تایم علاوه بر تسمه باید سایر قطعات از قبیل پولی های هرز گرد، پولی سفت کن، پولی های میل سوپاپ و میل لنگ و همچنین همه قطعات مربوطه باید مورد بازرسی  قرار گیرند و در صورتیکه دندانه های روی پولی ها خورده شده است یا بیرینگ هرزگرد ها گیر یا صدای غیر عادی دارد یا ممکن است سیل ها، اورینگ ها یا پولکی ها ممکن است نشتی روغن داشته باشد که در این صورت حتما باید تعویض گردند.

زمان بندی سوپاپ ها هم از جمله کارهایی است که در هنگام تعویض تسمه تایم بهتر است چک شود البته این کار نیاز به دانش و ابزاری دارد که ممکن است مکانیک شما آنرا نداشته باشد به همین دلیل معمولا هنگام تعویض تسمه تایم میل لنگ و میل سوپاپ هر دو را در جای خود ثابت نگه می دارند تا زمانبندی به هم نخورد و پس از آن به باز کردن تسمه تایم اقدام می کنند و در بهترین حالت فقط زمانبندی سوپاپ ها مانند قبل از تعویض تسمه خواهد بود

در ادامه به صورت کاملا مختصر همراه با تصویر مراحل تعویض تسمه تایم را برای خودروی ال-90 ذکر می کنیم:

tasme11

برای تعویض تسم ال نود باید دسته موتور خودرو باز شود بنابراین قبل از هر چیزی باید موتور مهار شود همانطور که در شکل بالا می بینید این عمل به کمک جکی گه در زیر موتور قرار گرفته است انجام شده است و همانطور که در تصویر مشخص است قبل از آن چرخ سمت کمک راننده باز شده است و واضح است که یک جک هم برای این منظور لازم است.

دسته موتور ال نود

تسمه تایم ال نود

دسته موتور باز شده و کاور محفظه تسمه تایم باز می شود.

tasme7 tasme2 tasme6

همانطور که در شکل می بینید برای ثابت نگه داشتن میل لنگ و میل سوپاپ ها نسبت به یکدیگر و به هم نخوردن زمانبندی سوپاپ ها به ابزار مخصوصی نیاز است آن ابزار U شکل برای ثابت نگه داشتن میل سوپاپ مورد استفاده قرار می گیرد و میله ای که در شکل بالا می بینید برای ثابت نگه داشتن میل لنگ استفاده می شود توجه داشته باشید که بدون این ابزار مخصوص هیچ مکانیکی نمی تواند تسمه تایم خودروی شما را تعویض نماید.

tasme8

در شکل بالا انتهای میل سوپاپ را قبل از نصب ابزار مخصوص می بینید در این قسمت پولکی هایی وجود داشته که برداشته شده است اسن پولکی ها قیکت زیادی ندارند و باید با پولکی های جدید تعویض شوند و حتما از نوع مرغوب و اورجینال استفاده کنید در غیر این صورت در اثر انبساط و انقباض از این قسمت نشتی روغن خواهید داشت و ممکن است خسارت سنگینی به موتور خودروی شما وارد شود. بنابراین چندی پس از تعویض تسمه حتما از آنها بازدیدی داشته باشید و سطح روغن را هم بررسی کنید.

tasme3

اکنون که میل سوپاپ ها و تسمه تایم هر دو به کمک ابزار مخصوص در جای خود ثابت نگه داشته شده اند می توان تسمه تایم را تعویض کرد.

tasme5

نکته دیگری که لازم است به آن توجه کنید این است که سر میل لنگ پولی دیگری هم وجود دارد که در شکل بالا می توانید این پولی را ببینید که باز شده است و پایین تر قرار گرفته تا تسمه تایم تعویض شود این پولی به کمک تسمه خود محرک قطعاتی از جمله دینام، واترپمپ، کمپرسور كولر و  پمپ هیدرولیک فرمان است.

نکته ای که درباره این تسمه وجود دارد این است که اگر پاره شود و در اثر بدشانسی تکه های آن بین تسمه تایم شما گیر کند می تواند منجر به پاره شدن تسکه تایم شود و اشتباهی که همه می کنند این است که به این تسمه اهمیت نمی دهند و در تعویض آن سهل انگاری می کنند هر چند فواصل تعویض آن مانند تسمه تایم نیست و می توانید آنرا دیرتر تعویض کنید ولی باید هر از چند گاهی آنرا بازدید کنید و در صورتی که خوردگی و ترک در آن دیدید بدون تامل برای تعویض آن اقدام نمایید.

در پایان می توانید تسمه تایم را تعویض نمایید و تسمه نو را جا بیندازید که در ال نود فشار تسمه توسط سفت کن اتومات تامین می شود. توجه داشته باشید که حتما از تسمه اورجینال و اصلی استفاده کنید متاسفانه تسمه تایم های تقلبی در بازار فراوان هستند و تشخیص آن ها هم کار ساده ای نیست و فقط مکانیک با تجربه می تواند آنرا تشخیص دهد و یا اینکه باید از نمایندگی مجاز تسمه را تهیه نمایید.

پس از جا زدن تسمه و قرار دادن کاور ها می توانید ابزار مخصوص را باز کنید و دسته موتور را ببندید که البته انجام همه این مراحل باید توسط یک مکانیک با تجربه انجام شود.

پیروز باشید

با تشکر از آقای عظیم مقامی

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. عالی.دست مریزاد

  2. مطالب بسیار ارزنده ای عنوان نمودید

  3. هیچ صاحب خودروی عاقلی هرگز راضی به ضرر و زیان مالی خود نیست. چه بسا ممکن است علاوه بر ضرر مالی خدای ناکرده عواقب دیگری نیز در بر داشته باشد. ولی مشکل پیدا کردن جنس با کیفیت و غیر تقلبی و بعد از ان پیدا کردن مکانیک با تجربه و پس از آن مکانیک با وجدان که کارش را درست انجام دهد نه اینکه همزمان 5 تا کار را بخواهد انجام دهد و انجام قسمتهای حساس کار را محول به شاگرد های کم تجربه گاها بچه واگذار می کنند. بخصوص تعمیرات و یا تعویض های حساس یک خودرو. بسیاری مواقع به دلیل بی دقتی و یا جنس تقلبی آدم از کرده خود پشیمان میشود زیرا هم هزینه و هم وقت خود را تلف می کند. متاسفانه همانطوریکه در این مقاله ذکر شد اجناس تقلبی در بازار فراوان هستند و افراد کار بلد و با وجدان کاری در حد انگشتان دست.

  4. سلام و خسته نباشید . واقعا عالی و مفید بود . به خصوص توضیحاتی که همراه با عکس انجام شد بسیار عالی بود . امیدوارم همیشه موفق باشید

  5. سلام.نکات خوبی بود.ممنونم

  6. من الان تسمه تایم عوض کردم اما ماشین بد کار میکنه و ریپ میزنه علتش چی میتونه باشه لطفا کسی میتونه راهنمایی کنه

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید