• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 03 / 30

حساسیت فصلی

فصل بهار، زمان شکوفه دادن و رشد گیاهان و زمان گرده افشانی گلهاست. در این فصل شاهد ایجاد و افزایش حساسیت در بیشتر افراد هستیم. به این معنی که نشانه های حساسیت مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم ها در این فصل زیاد می شود.

حساسیت فصلی

از کجا بفهمیم به چه چیزی حساسیت داریم؟

مواد آلرژی زای زیادی وجود دارد. از کجا باید فهمید که کدام یک از این مواد باعث تشدید نشانه های حساسیت در شما می شوند؟ تست آلرژی یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش برای تشخیص نوع ماده ای است که به آن آلرژی دارید. برای این کار با پزشک خود و یا یک پزشک متخصص صحبت کنید. قسمتی از پوست شما برداشته می شود و یک ماده ی حساسیت زا در لایه ی خارجی آن قرار می گیرد بعد از حدود 15 تا 20 دقیقه، پزشک مواردی مانند کهیر زدن و یا قرمز شدن پوست را چک می کند در صورت نبود هیچ کدام از نشانه های آلرژی، مشخص می گردد که شما به این ماده حساسیت ندارید.

برای جلوگیری از شروع حساسیت می توانید هر روز صبح از داروهای آنتی هیستامین استفاده کنید ولی توصیه می شود برای مصرف دارو از پزشک خود اجازه بگیرید.

برای کاهش خارش بینی می توانید از اسپری های مخصوص برای این کار استفاده کنید.

هنگامی که قطره ی چشمی می خرید به برچسب ضد حساسیت بودن آن توجه کنید. این قطره ها به علاوه این که فقط سرخی چشم را از بین می برند به طور ریشه ای حساسیت را درمان می کنند.

آیا استفاده از اسپری بینی اعتیاد آور است؟

اگر اسپری ضد احتقان بینی برای طولانی مدت استفاده شود ممکن است اعتیاد آور باشد. دکترJeffrey M. Factor در مورد این اسپری ها چنین می گوید: اسپری های بینی بسیار مفیدند ولی در دراز مدت باعث ایجاد اعتیاد در فرد مصرف کننده می شوند. بینی شما به استفاده از این اسپری ها عادت کرده و نمی تواند عملکرد اصلی خود را انجام دهد. هر چقدر بیشتر از این داروها استفاده کنید اثر بخشی آن ها نیز کاهش می یابد. بعد از این که دارو اثر خود را از دست داد نشانه های حساسیت با شدت بیشتری بر خواهد گشت. پس هنگام خرید این اسپری ها به برچسب های هشدار روی آن حتما توجه کنید و اگر روی آن قید شده بود بیشتر از 2 یا 3 روز مصرف نشود حتما این هشدار را جدی بگیرید.

چگونه می توانم حساسیت خود را کنترل کنم؟

سعی کنید از موادی که باعث شروع حساسیت شما می شوند دوری کنید حتی در فصل زیبای بهار، پنجره های خود را ببندید.

هنگامی که به خانه بر می گردید بدن شما از مواد آلرژی زای زیادی پر شده است پس حتما دوش بگیرید.

مواد آلرژی زا یی مانند گرده های گل تمایل به چسبیدن روی پارچه، سطح مبل و سایر وسایل دارند. پس بهترین کار این است که لباس ها، روتختی، رومبلی و سایر وسایل را در فصل بهار زود به زود بشویید.

اگر به دنبال درمان خانگی برای درمان حساسیت فصلی خود می گردید می توانید از همین جا شروع کنید:

از آب نمک به عنوان یک اسپری بینی طبیعی می توانید استفاده کنید. از این ماده می توانید صبح هنگام بیدار شدن از خواب و عصر برای پاک کردن بینی خود از مواد حساسیت زا استفاده کنید.

طب سوزنی و درمانهای گیاهی نیز می تواند روش خوبی برای درمان حساسیت باشند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید