• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 04 / 22

اضطراب می تواند نشانه اولیه آلزایمر باشد

اختلال اضطراب و تشویش، در ایالات متحده شایع است و سالانه 40 میلیون بزرگسال را درگیر می کند. با این حال اگر با این هیجانات اضطرابی و ترس به اندازه کافی مقابله نشود، مطالعه ی جدیدی نشان می دهد افراد مسنی که علایم اضطرابی آنها بدتر می شود، به احتمال زیاد در معرض خطر پیشرفت بیماری آلزایمر هستند.

اضطراب نشانه اولیه بیماری آلزایمر

محققان متوجه شده اند، افزایش علایم اضطرابی با افزایش سطح آمیلوئید بتا پیوند خورده است، آمیلوئید بتا، پروتئین (پپتیدهای آمینو اسید 43-36) در مغز افراد مسن است که به شدت درگیر بیماری آلزایمر هستند و عملکرد طبیعی تمرکز، هوشیاری و درک را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر نانسی دانووان، روانپزشک کهنسالان در بریگام و بیمارستان زنان در بوستون می باشد، اولین نتیجه مطالعه او و هم تیمی هایش این بود که نشانه های اضطراب می تواند جزء اولین نشانه های بروز آلزایمر باشد.

بیماری آلزایمر شکلی از زوال عقل است که با مشکلاتی در حافظه، اندیشیدن، همراه با تغییر در رفتار بروز می کند.

تخمین زده می شود حدود 5.5 میلیون آمریکایی با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند که 5.4 میلیون نفر بالای 65 سال هستند.

علت دقیق بیماری آلزایمر ناشناخته است، اما دانشمندان باور دارند که آمیلوئید بتا نقش کلیدی در این بیماری بازی می کند. این پروتئین، “پلاکهایی” را شکل می دهد که این پلاکها ارتباط سلول عصبی را در مغز افراد مبتلا به آلزایمر مسدود می کند.

تا 10 سال قبل از شروع نشانه های آلزایمر، پلاکها به عنوان نشانه بیماری مطرح می شوند که با افزایش سطح آمیلوئید بتا همراه است.

بر طبق مطالعه جدید، اضطراب می تواند یک نقش مهم در افزایش آمیلوئید بتا در افراد کهنسال و مسن بازی کند.

اضطراب ممکن است به آهستگی، آلزایمر را هدف گیری کند

مطالعات قبلی بیان می کردند که افسردگی و اضطراب شاید شاخص آلزایمر باشد، پس از شروع نشانه های این بیماری ذهنی، در مراحل اولیه این بیماری شرایطی اتفاق می افتد.

روند تغییر مغز در بیماری آلزایمر

دکتر دانووان و همکارانش به دنبال این بودند که آیا بود یا نبود آمیلوئید بتا، نقشی در این ارتباط بازی می کند.

مشخص شد بیمارانی که افزایش نشانه های اضطراب را بیش از 5 سال دارند دارای سطح بالاتری از آمیلوئید بتا در مغزشان هستند. محققان اذعان داشتند که بدتر شدن اضطراب می تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر باشد.

دکتر دانووان می گوید: “اگر با دلیل و مدرک ثابت شود که اضطراب، شاخص و نشانه اولیه بیماری باشد، مهم است که افراد مبتلا به اضطراب، زودهنگام تشخیص و درمان شوند تا روند ابتلا به آلزایمر کُند یا حتی از آن پیشگیری شود.

ترکیبی در ماری جوانا یا شاهدانه وجود دارد که پروتئین مربوط به آلزیمر را از سلولهای عصبی حذف می کند. محققان ترکیب فعالی به نام THC را در ماری جوانا یافتند که سطح آمیلوئید بتا را در سلولهای عصبی کاهش می دهد. همان طور که در بالا گفته شد، حضور این پروتئین نشانه بیماری آلزایمر است.

اعتیاد به شاهدانه یا ماری جوانا و ترک آن

بلوبری می تواند در مبارزه با آلزایمر عمل کند، محققان این اثر را بر پودر بلوبری خشک و فریز شده انجام داده و پیشنهاد کردند که بلوبری می تواند عملکرد مغز در هوشیاری و درک را در افراد مسن بهبود بخشد.

واکسن آلزایمر بر روی موش آزمایش شد و  موفق عمل کرد، مطالعات جدید بایستی در ظرف مدت 3 تا 5 سال بر روی انسان آزمایش شود.

محققان متوجه شدند ترکیب EGCG موجود در چای سبز، از تشکیل سمی پلاکهای آمیلوئید بتا جلوگیری می کند که این پلاکها نشانه آلزایمر هستند.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید