• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 02

شبکه کامپیوتری خود را امن تر کنید

برای شبکه های خانگی تا شبکه های تجاری و سازمانی

با حیاتی تر شدن نقش کامپیوتر ها در کسب و کار های امروزی و اتصال آنها به یکدیگر در سرتاسر دنیا بحث امنیت شبکه های کامپیوتری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است در نهایت همه می خواهند اطلاعات حساس خود را با اطمینان بیشتری روی شبکه ارسال کنند. همه روزه در تیتر اخبار از نفوذ هکر ها و لو رفتن اطلاعات می شنوید و می خوانید. و اینجاست که بیشتر نگران می شوید و احساس خطر می کنید و به دنبال راهی می گردید که مانع از بروز چنین حملاتی به شبکه خود شوید. حال اگر اطلاعات مشتریان هم در معرض خطر باشد کل اعتبار و کسب و کار یا سازمان شما به خطر افتاده است فکر کنید که شبکه یک بانک مورد حمله هکر ها قرار گیرد و رمز عبور کارت اعتباری آنها به دست تبهکار بیفتد چه بر سر این بانک خواهد آمد؟

امنیت شبکه

برخی فکر می کنند هک شدن فقط مربوط به  بانک ها، موسسات مالی و شرکت های بزرگ است و  نسبت به امنیت شبکه های کوچک و خانگی کمتر توجه می کنند ولی حقیقت این است که این شبکه ها به مراتب آسیب پذیر تر هستند.

هکر ها روش های مختلفی را به خدمت می گیرند تا به سیستم های کامپیوتری و شبکه های کامپیوتری دست یابند. و در این میان متخصصین امنیتی از روش هایی که هکر ها استفاده می کنند کپی برداری می کنند تا شبکه های کامپیوتری را از نظر نفوذ ناپذیری آزمایش کنند حفره های امنیتی را بیابند و نقاط آسیب پزیر آنها را مشخص کنند. آنها پس از اتمام این آزمایشات راهکار هایی برای از بین بردن حفره های امنیتی و جلوگیری از نفوذ هکر ها ارائه می دهند. و در سه دسته این تهدید های امنیتی را طبقه بندی می کنند: خفیف، متوسط و بحرانی و بر اساس این دسته بندی راهکار مناسب ارائه می شود. همیشه هنگام انجام ازمایشات امنیتی شبکه دو جنبه هست که باید از بروز آن جلوگیری شود: اول لو رفتن اطلاعات مالی و از دست رفتن سرمایه آن سازمان است و دوم مشکلات قانونی ناشی از دسترسی هکر ها به شبکه کامپیوتری شماست. عدم توجه به این موارد ممکن است به شکست یک کسب و کار بینجامد، باعث صرر دهی بالا شود، در یک سایت اینترنتی رانکینگ آنرا در موتور های جستجو مورد تهدید قرار دهد. یا به عنوان یک کارمند ممکن است به اخراج، مورد پیگرد قرار گرفتن و گاه زندانی شدن او منجر شود. و در این شرایط به سختی می توانید از نشان تجاری، اعتبار و شهرت خود دفاع کنید.

از دید عملی تست نفوذ به یک سیستم کامپیوتری اطلاعاتی را از میزان آسیب پذیری سیستم و اثرات آن در اختیار ما قرار می دهد  و احتمالا با این داده ها می توان بودجه تعیین کرد تا سیستم حفاظتی متناسب با آن را مورد استفاده قرار داد.

اما برای بیشتر کاربران خانگی می توان کار هایی ساده انجام داد تا از نفوذ هکر ها جلوگیری کرد تا از حمله های احتمالی به شبکه خود جلوگیری کنید.

کمی امنیت را بیشتر کنید

  • نام SSID شبکه خود را عوض کنید و SSID broadcast را غیر فعال نمایید. DHCP Control MAC Address Filtering را غیر فعال نمایید.

  • با استفاده از WEP Encrypt مکانیزم سد حفاظتی دیگر در برابر هکر ها قرار دهید.

  • از WPA استفاد ه کنید با تنظیم کد 10 رقمی از اعداد و حروف می توانید مطمئن شوید سد محکم دیگری در برابر هکر ها قرار داده اید. این کد یک عبارت تصادفی از حروف و اعداد است فقط باید بتوانید آنرا به خاطر بسپارید.

این روش های بسیار ساده ای است که به شما کمک می کند از شبکه کامپیوتری خود حفاظت کنید. ولی به خاطر داشته باشید اگر یک کسب و کار کوچک یا متوسط هم دارید به امنیتی کمی بیش از این نیاز دارید چون اطلاعات با ارزش تری در اختیار شما قرار دارد و باید به همان نسبت سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید و از متخصصین امنیت شبکه کمک بگیرید.

نوشته: پائول فلمینگ

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. کاش گزینه هایی که در آخر مطلبتون گفتید اونا رو فعال یا غیر فعال کنید رو از کدوم مسیر باید بریم!!

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید