• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 10 / 01

3 راز موفقیت مت فریزر بزرگترین ورزشکار کراس فیت جهان

برای سومین سال متوالی، مت فریزر ثابت کرد که او متناسب ترین مرد جهان در مسابقات کراس فیت 2018 است و برای دومین سال متوالی، با اختلاف زیاد از حریف خود در چهاردهمین مسابقات و در مرحله فینال پیروز شد و در صدر ایستاد.

3 راز موفقیت مت فریزر بزرگترین ورزشکار کراس فیت

کراس فیت یک رژیم و برنامه برای تناسب اندام است که شامل تمرینات جسمانی و مسابقات تناسب اندام می شود. تمرینات کراس فیت ترکیبی از وزنه برداری، پلایومتریک، پاورلیفیتینگ، ژیمناستیک، تمرینات کالیستنیک و دیگر تمرین ها می باشد.

با اینکه مت فریزر با قدرت در این مسابقات ظاهر شد ولی توانست تنها دو مسابقه را برنده شود اما در 5 بخش از 10 بخش این مسابقات در جایگاه نخست قرار گرفت.

با توجه به سبک و قدرت بالای مت، پیروزی او برای هیچ کس دور از ذهن نبود، اما همچنان این سؤال مطرح می شود: مت فریزر چگونه به چنین درجه ای ارتقا یافته است؟

به گفته وی، سه راز موفقیت مت فریزر را از زبان خود او بیان می کنیم:

1. همه چیز را تجزیه و تحلیل کنید و حتی به ضعف های پیش پا افتاده خود توجه کنید.

هر سال پس از مسابقات، فریزر امتیازات رقبا و فیلم های بازی را بررسی می کند تا ضعف های احتمالی را شناسایی کند. پس از بازی های 2016، او بر ددلیفت متمرکز شد.

ددلیفت یا لیفت كُشنده یکی از تمرینات با وزنه است که در آن یک هالتر که با صفحه‌های فلزی سنگین شده از زمین برداشته شده و تا جلوی ران بالا آورده و سپس به سمت زمین برگردانده می‌شود.

مت به مدت سه ماه، 6 ساعت در هفته تمرین کرد و توانست رکورد شخصی خود را 13.5 کیلوگرم افزایش دهد.

پس از مسابقات پارسال، او تصمیم گرفت بر روی شنا متمرکز شود، که در بازی های 2018 در مسابقات مَدیسون تِری پِلاس مقام چهارم را کسب کرد. ورزشکاران، کار خود را از ساحل دریاچه مونونا (دریاچه ای در شهرستان دان، ویسکانسین ایالات متحده آمریکا) آغاز می کنند، وارد آب می شوند و مسیر 500 متری را شنا می کنند و در انتها به خشکی می رسند. تخته و پاروی پهن مخصوص قایقرانی را می گیرند و یک مسیر 1000 متری را با آن طی می کنند. در نهایت، ورزشکاران از آب خارج می شوند و 2000 متر را می دوند تا به خط پایان برسند.

او می گوید: “در سال های گذشته، فقط هدف این نبود که شناگر مشهور و شناخته شده ای شوم و پیروزی هایی کسب کنم بلکه همین که شنا را تجربه کنم و خود را به چالش و دردسر اندازم، برای من پیروزی بسیار بزرگی بود.”

چرا شنا یکی از بهترین (و سخت ترین) ورزش های بدنی است

در سال جاری، فریزر نوشته ای تهیه کرده است که این موارد را در آن گنجانده است: نام مسابقه و اینکه چه مواردی را بر می گیرد، رتبه و جایگاهی که مت در آن قرار دارد، آنچه در مورد آن مسابقه دوست دارد اتفاق بیفتد، و آنچه که دوست ندارد باشد، چقدر موفق عمل کرده است و برای بهتر شدن نیاز به چه دارد.

“همه مواردی را که نوشته بودم خواندم و به آنها فکر کردم، خوب یک چیز مشترک بود که من آن را دوست نداشتم یا آن ضعف من بود؟”

فریزر با نقایص خودش جدی برخورد می کند بنابراین در سال بعد، چالش کمتری برایش پیش می آید.

2. با هر کسی که سبب می شود شما بیشتر به جلو رانده شوید و سریعتر شوید، بدوید (حتی اگر او یک نوجوان باشد)

در سال 2015، پس از پایان فاجعه بار در مسابقات دوی سرعت، فریزر تصمیم گرفت که تکنیکش را بهبود بخشد. اما چند مشکل در مسیرش قرار داشت.

او می گوید: “من نمی دانستم که تمرین های دو سرعت شامل چه مواردی است، چگونه گرم کنم، چند سِت از هر تمرین انجام دهم و یا چگونه بدنم را سرد کنم.”

بنابراین، او شروع به تمرین با تیم محلی دبیرستان کرد. بِن بِرجِران مربی اش در آن زمان در کتابش می نویسد: “مت از کراس فیت که در آن راحت و پیروز بود، خارج شد و خود را در معرض مشت و لگد و تمرینات کلاس نهمی و دهمی ها قرار داد.”

با این که تا آن زمان او سه بار متناسب ترین مرد جهان در فیت کراس شد، فریزر می گوید، او هنوز با همان ذهنیت و روش خود تمرین می کند. او اکنون از مِی هِم، مرد کراس فیت در کوکویل ایالت تنسی آمریکا درس می آموزد و اطرافش را افرادی احاطه کرده اند که به راحتی می توانند بر او غلبه کنند.

“یکی از اولین تمریناتی که با آنها انجام دادم، پرس روی نیمکت بود که در آخرین مرحله، احساس بی حسی و ناتوانی کردم.” همین حس برای تمرینات با دراز نشست GHD و تابلو میخی مت فریزر صدق می کرد.

“من همیشه به دنبال تمریناتی هستم که برای من یک فاجعه است، سپس به آنها فکر می کنم و اینکه چه مراحلی را باید طی کنم تا آن را صحیح انجام دهم؟ ”

3. بر ترس غلبه کنید، بر اعصاب خود مسلط شوید، و متمرکز کار کنید.

فریزر می گوید: “من معمولا به مسابقاتی می روم که نسبتا ترسناک هستند.” تا لحظه ای که برای مسابقه می رود، او اغلب عصبی و دستپاچه به نظر می رسد تا جایی که حتی استفراغ و قی می کند، و حتی هنگامی که او شروع به رقابت می کند نیز دستپاچگی و عصبانیت ناپدید نمی شود. “من سنگین تر شده ام – هنوز می ترسم” – اما فریزر می تواند بر تمام آنها مسلط شود و در طول رقابت، متمرکز بماند.

او می گوید: “بسیاری از بچه ها زمانی را به شوخی کردن با یکدیگر می گذارند و من معمولا در این گروه نیستم.”

این تمرکز بخش مهمی از زندگی فریزر است، حتی در خارج از فصل مسابقه. بر خلاف دیگر کراس فیت کاران زبده، او حضور فعالی در اینستاگرام ندارد، در گروه کراس فیت کاران در فیس بوک حضور ندارد و از ردیت استفاده نمی کند. در طی مصاحبه ای که در سال جاری از مت انجام شد، او اظهار داشت که معمولا خیلی محتاط و محافظه کار نیست. وقتی از او می پرسند که نظرت در مورد تصویرت در انجمن کراس فیت چیست؟ می گوید: اوه خدایا، من نمی دانستم. من به مردم اجازه می دهم که فیلم ها و مصاحبه های مرا تماشا کنند و این کار را برای خودشان انجام دهند. “اوه، چنانچه نقاط ضعف شناسایی شد، برای بهبود و رفع آنها سالها کار می شود؟”

آیا می خواهید مانند فریزر کار کنید؟ پس حتما مسابقات اخیر او را در بازی های 2018 تماشا کنید، که فریزر با زمان 4:54 برنده شد.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید