• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 14

چگونه از ابر ها عکس های زیبایی بگیریم

عکاسی از ابرها

اگر اهل عکاسی از طبیعت باشید حتما متوجه شده اید که ابرها قسمتی تاثیر گذار در عکس هستند و می توانید به کمک آنها تصاویر زیبایی بسازید. فرقی نمی کند چه نوع ابری در آسمان باشد یا چند تکه ابر در گوشه ای از آسمان باشد یا کلا آسمانی پوشیده از ابر یا ابرهای تیره داشته باشید! همین که ابرها را در آسمان دیدید وقت مناسبی است که دوربین خود را بردارید و به طبیعت بروید و چند عکس زیبا بگیرید. خوب بگذارید چند روش برای عکس گرفتن از ابرها را در این مقاله معرفی کنیم.

abr4

نور پردازی و فیلتر های عکاسی

یکی از ترفند هایی که عکاسان در عکاسی از ابرها استفاده می کنند بکار بستن طیف رنگ متنوعی است که در تصویر ابرها وجود دارد. اما یکی از مشکلاتی که وجود دارد تخمین مقدار نور مورد نیاز برای عکاسی از ابر هاست. به گونه ای که نه عکس خیلی تیره شود و نه خیلی روشن که به سفیدی بزند. اگر از دوربین دیجیتال استفاده می کنید می توانید بلافاصله بعد از عکاسی تصویر خود را چک کنید تا دوباره تنظیمات لازم را انجام دهید (exposure setting ) اما اگر از فیلتر مناسب استفاده کنید این مشکل را حل کرده اید.

اولین چیزی که لازم خواهید داشت یک فیلتر graduated neutral density است این فیلتر به شما کمک می کند تا ابر ها را به بهترین شکل بدون اینکه هایلایت ها را از دست بدهید نمایش دهید. همچنین در شرایطی که آسمان درخشندگی بیشتری دارد و رمانی که آسمان تیره تر است این فیلتر به عکاس کمک می کند. و نیز در ویرایش تصویر پس از عکاسی مشکلات کمتری خواهید داشت.

اگر می خواهید جزییات بیشتری از ابرها را در عکس خود نمایش دهید بهتر است از فیلتر پلارایز استفاده کنید. این فیلتر کمک می کند کنتراست ابر و همچنین ابر نسبت به آسمان را بالاتر ببرید.

برای عکاسی از آسمان از فیلتری استفاده کنید که از آبی شدن تصویر جلوگیری کند این مشکل معمولاً هنگام عکاسی از ابر ها پیش می آید. البته می توانید این مشکل را در فتوشاپ یا نرم افزار های ویرایش عکس مشابه حل کنید اما بهتر است این مشکل هنگام عکاسی حل شود.

abr3

اگر در ساعات طلایی عکس می گیرید (که بهتر است در همین ساعت ها عکس بگیرید.) آنگاه احتمالاً بخاطر شرایط نور به یک سه پایه نیاز خواهید داشت تا دوربین بدون لرزش و ثابت باشد و عکسی با کنتراست بالا حاصل شود.

ترکیب عکس

قبل از همه قانون یک سوم را به خاطر داشته باشید. این قانون به خصوص در عکاسی از طبیعت بیشتر اهمیت پیدا می کند. با این پیش زمینه ذهنی احتمالا می گویید خوب سوژه اصلی یا نقطه ای که باید روی آن ترمرکز شود کجاست تا برای آن قانون یک سوم را رعایت کنم؟ خوب این بستگی دارد که شما از ابر ها به عنوان پشت زمینه استفاده کنید یا آنها را به عنوان سوژه اصلی عکاسی قرار دهید.

اگر توجه و تمرکز در عکس شما روی ابر یا آسمان باشد بهتر است دو سوم بالای تصویر را با آسمان پر کنید. معمولا در صورتی که جلوه زیبا و دراماتیکی از ابرها وجود داشته باشد از این ترکیب استفاده می شود. یک آسمان طوفانی، طرحی زیبا از ابرها و.. موضوع خوبی برای عکاسی از ابرها هستند.

اگر می خواهید از آسمان و ابر ها به عنوان پشت زمینه استفاده کنید، آنگاه کافیست یک سوم بالای تصویر را با آسمان پر کنید. به این ترتیب تمرکز اصلی ابتدا روی چشم انداز خواهد بود و پس از آن روی آسمان خواهد بود.

هنگام عکاسی از ابرها همیشه باید مراقب باشید تا جلوزمینه عکس را شلوغ نکنید اما بعضی مواقع هم یک درخت یا شاخه های درختان می تواند زیبایی بیشتری به تصویر شما بدهد یا حداقل از زیبایی آن نکاهد.

عکاسی از ابرها

ویرایش عکس بعد از عکاسی

حتی اگر همه نکات بالا را هنگام عکاسی رعایت کرده باشید احتمالاً باز هم به ویرایش تصویر در نرم افزار های مربوطه نیاز خواهید داشت.

در فتوشاپ ممکن است میزان اشباع رنگ ها را تغییر دهید. یا ممکن است بخواهید در طیف رنگ تصویر تغییراتی ایجاد کنید به خصوص اگر از فیلتر های عکاسی استفاده نکرده باشید.

خوب این به عادت های عکاسی و ویرایش تصویر شما بستگی دارد که چقدر به این کار ها نیاز داشته باشید و چقدر بخواهید تغییرات ایجاد نمایید. برخی هنگام عکاسی دقت و وسواس زیادی به خرج می دهند و از فیلتر های مناسب استفاده می کنند و کمتر نیاز به ویرایش تصویر پیدا می کنند اما فراموش نکنید که هنگام ویرایش تصویر جزییات بیشتری را می توانید در کامپیوتر ببینید و بهتر عکس خود را برانداز کنید و در صورت لزوم جلوه بهتری به آن بدهید.

نوشته: راب

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



  1. مطلب خوب و مفیدی بود حتما موقع عکاسی استفاده میکنم
    ممنون

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید