• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 16

اصول طراحی صفحه چگونه باید صفحه بندی کرد

توازن، تراز و دیگر اصول طراحی اسناد خود را چک کنید.

اصول طراحی میگوید چطور یک طراح می تواند به بهترین نحو اجزای مختلف طرح بندی صفحه را مرتب کند بطوریکه طراحی کلی با جزئیات طرح مرتبط باشد.

یکپارچگی در طراحی

تمام اصول طراحی، که به اصول ترکیب نیز شناخته می شوند، بر هر چیزی که ایجاد می کنید اعمال می شود. چگونگی اعمال این اصول، اثربخشی طراحی شما را در انتقال پیام مورد نظر و همچنین جذابیت ظاهری مطلب تعیین می کند. نمی توان گفت یک اصل واحد برای اعمال اصول وجود دارد پس به سند خود نگاهی بیاندازید تا 6 اصل طراحی را در آن بسنجید.

تعادل

منظور از تعادل بصری، مرتب سازی اجزا بصورتی است که هیچ بخشی سنگین تر از بخشهای دیگر نباشد. گاهی ممکن است یک طراح عمدا اجزای صفحه را از تعادل خارج کند تا جلب توجه کرده و تنش یا حالت خاصی ایجاد نماید. آیا اجزای صفحه شما در کل صفحه توزیع شده اند یا بخش ها از یکدیگر جدا شده اند؟ اگر صفحه متوازن نیست، باید با قصد و هدف خاصی صورت گرفته باشد.

تعادل

یکپارچگی/ وحدت

در مبحث طراحی، یکپارچگی یا نزدیکی بین اجزای صفحه پیوستگی ایجاد میکند. اینکه اجزا تا چه اندازه به هم نزدیک بوده یا دور باشند نشان دهنده وجود یا عدم وجود رابطه در بخشهای مختلف است. همچنین وحدت با استفاده از یک عنصر مجزا ایجاد می شود تا بخشهای جدا از هم را مرتبط کند. آیا عناوین متحد هستند؟ آیا مشخصات فردی، همه در یک بخش آورده شده اند؟ آیا جداول و چارچوبها با یکدیگر همخوانی دارند یا دارای اجزای جداگانه هستند؟

یکپارچگی در طراحی

هم ترازی

آیا طرح سند شما با اهدافتان هم تراز هست؟

هم تراز بودن مانع از بی نظمی و هرج و مرج می شود. چگونگی هم تراز کردن متن و تصاویر در صفحه و نسبت به هم، بر سختی یا راحتی خواندن مطلب، میزان ارتباط متن با خواننده و هیجان انگیز بودن مطلب موثر است. آیا شیوه رایجی برای تراز کردن متن و تصاویر وجود دارد، بالای صفحه، پایین، چپ، راست یا مرکز صفجه؟ هم ترازی باید به قابل خواندن بودن متن کمک کند. اگر برخی عناصر خاص هم تراز نباشند، نویسنده باید هدفی مشخص با طراحی ویژه داشته باشد.

هم ترازی در طراحی

تکرار/ ثبات

تکرار عناصر طراحی و استفاده مداوم از متن و تصویر در سند، خواننده را در پیدا کردن مطلب مورد نظر راهنمایی کرده و نشان می دهد که می تواند با خیال راحت طرح ها را مطالعه نماید. مطمئن شوید که در طراحی صفحه از اصول تکرار، ثبات و وحدت استفاده کرده اید. آیا در تمام صفحات شماره صفحه را در جای مشخص تکرار می کنید؟ آیا در قسمت سربرگ و پاورقی، اندازه، سبک و محل مطالب یکسان است؟ آیا در کل سند از تصویر ثابت استفاده شده است؟

تکرار در طراحی

تقابل و تضاد

در طراحی، عناصر بزرگ و کوچک، متون سیاه و سفید، مربع و دایره می توانند در متن تضاد و تقابل ایجاد کنند. تقابل کمک می کند عناصر مختلف در طرح ریزی مطلب برجسته شوند. آیا در اسناد شما بین اندازه متن، رنگ و پیش زمینه تضاد وجود دارد تا مطلب خوانا باشد؟  اگر همه عناصر به یک اندازه باشند، حتی زمانیکه برخی مطالب با اهمیت تر هستند، تضاد در سند شما وجود ندارد.

تقابل و تضاد

فضای خالی

طرح هایی که سعی دارند متن و تصاویر زیادی را در فضایی محدود بگنجانند، طرحهای مناسبی نیستند و احتمالا خوانده نمی شوند. فضای خالی به طرح فرصت تنفس می دهد. آیا شما بین پاراگراف ها از فضای خالی استفاده می کنید؟ آیا متن دارای جدول و تصویر است؟ آیا حاشیه های صفحه را رعایت کرده اید؟ درصورتیکه مطلب دارای متن زیادی است، می توانید از فضای خالی بسیاری استفاده کنید.

فضای خالی

دیگر اصول طراحی

علاوه بر اصول بالا، برخی طراحان و مربیان از هارمونی (هماهنگی)، جریان یا سلسله مراتب نیز بهره می گیرند. برخی اصول می توانند ترکیب شده یا اسم دیگری به خود بگیرند همچون گروه بندی (یکپارچگی) یا تاکید (استفاده از اصول مختلف برای ایجاد نقطه مشترک). تمام این موارد روشهای مختلف بیان شیوه های اولیه طرح بندی صفحه هستند.

ترجمه: پروا روزبه جوان

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید