• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 09 / 13

خوراکی های سرشار از ویتامین K برای استحکام استخوان ها

ویتامین K نقش بسیار مهمی در انعقاد خون دارد. خاصیت لختگی و انعقاد از خروج خون اضافی از بدن جلوگیری می کند. ویتامین K به جذب کلسیم نیز کمک می کند بنابراین در سلامت استخوان ها نقش مهمی ایفا می کند. بسیاری از خوراکی ها به خصوص سبزیجات برگ دار به وفور ویتامین K دارند. پس به علت نقش مهم این ویتامین در بدن بایستی با خوردن خوراکی های حاوی ویتامین K از مقدار کافی آن در بدن مطمئن شد. از نشانه های اولیه کمبود ویتامین K این است که در هنگام خونریزی لثه یا خون دماغ، خون، دیر و به سختی بند می آید. خوشبختانه بسیاری از خوراکی، میوه و سبزیجات حاوی ویتامین K هستند. در زیر به چند خوراکی سرشار از ویتامین K اشاره شده است.

گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب

گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب، طعم خوبی به سالاد، سس، ماکارانی، ساندویچ و پیتزا می دهد. یک فنجان گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب، 29% نیاز روزانه فرد به ویتامین K را براورده می کند. به علاوه گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و آهن است.

کرفس

کرفس سبزی خوشمزه و زود پختی است و زمانی که میان وعده سریع و سالمی می خواهید، بسیار مناسب است. یک ساقه متوسط کرفس 15% نیاز روزانه فرد به ویتامین K را برآورده می کند. کرفس همچنین منبع خوب اسید فولیک، آنتی اکسیدان، کلسیم و پتاسیم نیز هست و این در حالی است که یک ساقه کرفس تنها 6 کالری انرژی دارد. پس بدون نگرانی از چاق شدن، مقدار زیادی کرفس میل کنید.

بامیه

نصف فنجان بامیه، 43% نیاز روزانه شخص به ویتامین K را برآورده می کند. بامیه را در سوپ گوجه فرنگی، خورشت بامیه، یا با میگو امتحان کنید.

کلم

یک فنجان کلم خرد شده 42% نیاز روزانه فرد به ویتامین K را فراهم می کند. همچنین کلم، ویتامین C، پتاسیم، منگنز و آهن دارد.

سیاه توت

سیاه توت با رنگ تیره ای که دارد حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها، مس و منگنز، ویتامین C و K است. یک فنجان از سیاه توت شاداب و آب دار، 36% نیاز روزانه یک فرد بالغ به ویتامین K را تامین می کند.

اسفناج

یکی از سالم ترین و پر خاصیت ترین مواد خوراکی، اسفناج است. خام یا پخته اسفناج حاوی چندین ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، ویتامین C، آهن، کلسیم و ویتامین K است.

اگر تاکنون اسفناج را به برنامه غذایی خود اضافه نکرده اید، اسفناج را با روغن زیتون و سیر در سالاد بریزید حتی در پیتزا و یا در سس ماکارانی نیز استفاده کنید. یک فنجان اسفناج نیاز 181% یک فرد بالغ به ویتامین K را فراهم می کند در صورتی که این میزان تنها 7 کالری انرژی تولید می کند.

کلم بروکلی

زمانی که بروکلی می خورید، بروکلی بر سیستم عصبی، چشم ها، قلب، استخوان ها، فشار خون و پوست اثر مثبت می گذارد. بروکلی، کلسیم، روی، پتاسیم، ویتامین C و K مورد نیاز روزانه شخص را تامین می کند تنها نصف فنجان بروکلی 138% نیاز روزانه فرد به ویتامین K را فراهم می کند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید