• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 08 / 13

در واقع در مصرف نمک زیاده روی نمی کنیم

دوست داران نمک، خبری خوش برایتان داریم: طی بررسی های اخیر دانشمندان متوجه شده اند که میانگین مصرفی نمک هر فرد برای سلامت قلب کاملا مناسب و بی خطر است.

شاید شما به سن خاصی رسیده اید و بر همین مبنا به توصیه پزشک معالجتان و یا براساس باور رایج قصد دارید نمک پاش را کنار گذاشته و مصرف نمک را کم کنید. با این وجود اخیرا در تاریخ 11 اگوست 2018 مقاله ای منتشر شده، و این نظریه و توصیه رایج را  به استفاده از نتایج حاصل از مطالعات بین المللی و در مقیاس بزرگ، به چالش کشیده است.

در واقع ما در مصرف نمک زیاده روی نمی کنیم

در این پژوهش  94000 نفر از 18 کشور مختلف، به مدت 8 سال مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. محدوده سنی تمام داوطلبین بین 35 تا 70 سال بود، سنی که آن ها را کاندید هایی بالقوه برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته می کرد، بیماری هایی که اکثرا به دلیل مصرف بالا و بیش از حد سدیم اتفاق می افتند. محققین دریافتند که ریسک ابتلا به این بیماری ها تنها متوجه کسانی است که مقادیری بیشتر از 5 گرم نمک در روز استفاده می کردند (چیزی در حدود 2.5 قاشق چای خوری). بهتر است بدانید که تنها 5 درصد از افرادی که در کشور های توسعه یافته زندگی می کنند، این اندازه نمک مصرف می کنند.

محققین موسسه تحقیقاتی بهداشت جمعی دانشگاه مک مستر و مجمع سلامت همیلتون کانادا، به طور همزمان تحقیقاتی مشابه را در این زمینه همراه با چالش هایی انجام دادند. آرژانتین، برزیل، کانادا، چین، هند، ایران، فیلیپین، لهستان، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی سوئیس و تانزانیا کشور های مورد بررسی این محققین بود. بیشتر ساکنین این کشورها روزانه چیزی بین سه تا 5 گرم سدیم مصرف می کردند. اگرچه مردم ایالات متحده در این آزمایش مورد بررسی قرار نگرفتند اما مرکز پیشگیری و کنترل دیابت تخمین زده که آمریکایی ها روزانه 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کنند.

توصیه سازمان سلامت جهانی مصرف روزانه چیزی کمتر از دو گرم سدیم است-یعنی یک قاشق چای خوری نمک- تا به این طریق از بروز و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری به عمل آمده، اما هیچ گونه شواهدی دال بر دست یابی به نتایج مورد نظر در کاهش مصرف نمک تا این اندازه تا کنون مشاهده نشده است.

با این وجود انجمن قلب آمریکا توصیه می کند افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون هستند بهتر است روزانه چیزی کمتر از 1500 میلی گرم نمک مصرف کنند.

البته دلیل مشخص ابتلا به فشار خون بالا هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما نظریه جامع در مورد دلیل ابتلا به این بیماری، دریافت و مصرف بیش از اندازه نمک و سدیم است. در واقع با مصرف بیش از اندازه نمک فر د باید آب اضافه ای در خود داشته باشد تا به وسلیه آن نمک مازاد بدن را شسته و دفع کند. این آب اضافه به قلب فشار آورده چرا که قلب برای پمپاژ این آب در قسمت های مختلف بدن باید فشار بیشتری را متحمل شده که این منجر به افزایش فشار خون می شود. این این نظریه تنها نظریه مورد بررسی موجود در رابطه با این سوال نیست. در واقع دانشمندان در تلاش هستند تا دریابند که آیا کاهش مصرف سدیم ارتباطی با کاهش خطر حملات قلبی دارد یا خیر.

دانشمندان تنها در جوامعی شاهد این ارتباط بودند که بیشترین نمک را هر روزه مصرف می کردند- که عمدتا چینی ها هستند. و در جوامعی که روزانه کمتر از 5 گرم نمک مصرف می کنند، ما شاهد میزان ابتلای کمتری به بیماری های قلبی و سکته بودیم. مصرف سدیم ارتباطی غیر مستقیم با  نفارکتوس میوکارد و یا حمله قلبی و مرگ میر ناشی از بیماری های قلبی داشته و در مقابل تاثیری روی ضربان قلب ندارد.

کلام آخر

اگر پزشک معالجتان توصیه کرده مصرف نمک را کم کنید، به هیچ عنوان بدون مشورت با او خلاف توصیه او را انجام ندهید و بدانید که بیشتر نمک مصرفی، نمک مورد استفاده در نمک پاش نیست، بلکه بیشترین مقدار از طریق غذاهای فراوری شده (مثل غذاهای یخ زده) و غذای بیرون و غیر خانگی و مخصوصا غذاهای نمکی خوشمزه ای مثل زیتون و پنیر جذب بدن می شود. به علاوه محققین دریافته اند که با افزایش مصرف پتاسیم، خطر بروز حملات قلبی کاهش می یابد.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید