• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 06

کاشت، رشد و مراقبت از گل سنبل

یکی از عجیب ترین عطرهای بهاری در شکوفه گل سنبل نهان است، حتی در فاصله ی زیاد نیز عطر آن را حس می کنید. ممکن است تعجب کنید که سنبل ها جزء خانواده سوسن ها (زنبق) هستند، اما اگر از نزدیک به گلهای آن نگاه کنید خانواده لوله ای شکلان را خواهید دید.

بعد از قرن 17 میلادی، در هلند پیاز گل سنبل تولید شده است و هزاران گونه از آنها پرورش یافته اند.

کاشت، رشد و مراقبت از گل سنبل

سنبل های امروزی در میان ساده ترین گل های پیازی بهاری رشد می کنند.

سنبل ها نوع کوچکی از گل های پیازی هستند. سنبل Hyacinthus orientalis  گونه ای است که همه ی ارقام سنبل از آن به وجود آمده است. گونه های رومی و خوشه ای دارای گلهای آزادتر از سنبل های هلندی هستند که به طور عادی بیشتر رشد می کنند، بزرگترند و خوشه گل متراکم دارند.

نام گیاه شناسی

گونه سنبل Hyacinthus orientalis

نام عمومی

سنبل، سنبل هلندی

نورگیری

گیاه سنبل را از محل کاملا آفتابی به قسمت کمی سایه انتقال دهید. در بهار پیازها جوانه می زنند و شکوفه می دهند و شروع به پژمردن می کنند و قبل از اینکه برگ های آن کاملا بریزد برگ های آن به داخل می روند، بنابراین شما نگران سایه زیاد درخت های نزدیک آنها نباشید.

اندازه سنبل بالغ

اندازه سنبل ها همیشه بستگی به انواع سنبل های درحال رشد و شرایط رشد آن دارد، اما اکثر سنبل ها 15 تا 30 سانتی متر ارتفاع و 10 تا 22 سانتی متر پهنا دارند.

دوره گل دهی

شکوفه های سنبل ها زودرس هستند. بسته به مناطق مختلف، متفاوت هستند، آنها در اواخر زمستان یا اوایل بهار شکوفه می دهند.

کاشت پیاز سنبل
خاک

 پیاز سنبل، خاک با PH مخصوصی نیاز ندارد، اما بهتر است در خاکی خنثی که کمی اسیدی باشد قرار بگیرد. آنها خاک های مرطوب را تحمل نمی کنند.

کاشت پیاز سنبل در زمین

پیاز سنبل دارای ماده ای است که ممکن است در برخی افراد موجب واکنش های پوستی مانند خارش شوند. اگر شما حساس هستید، هنگام کاشتن گیاه از دستکش استفاه کنید.

اکثر گونه های سنبل، نسبتا بزرگ هستند. هنگام کاشت، انتهای نوک دار پیاز سنبل باید به سمت بالا باشد، پیاز را در یک سوم انتهایی گلدان بکارید.

بیشتر گونه ها 17 تا 20 سانتیمتر عمق دارند. آنها در مناطق گرم در عمق کمتری کاشته شوند اگر می خواهید دوباره شکوفه دهند جایی نیاز دارند که بالا (سطح) و خنک باشند. آنها را در فضایی قرار دهید که مابین هرکدام  12 تا 15 سانتیمتر فاصله باشد.

ساده ترین راه برای تغذیه سنبل های جدید این است که برخی از مواد غذایی سنبل را هنگام کاشت درون حفره آن بریزید. کودهای زیادی برای تغذیه سنبل ها وجود دارند و یا می توانید از وعده ساده استخوانی استفاده کنید.

کاشت سنبل در گلدان

سنبل ها نیاز به یک دوره سرما (خنکی) دارند تا باری دیگر شکوفه دهند. اگر شما گلدان یا گیاه را خارج از منزل بگذارید مشکلی پیش نمی آید. اگر شما آنها را داخل منزل قرار داده اید، مجبور هستید پیازها را در جایی سرد و خنک قرار دهید.

کاشت سنبل در گلدان و زمین

پیازها را می توان در فضای بیشتری در گلدان نسبت به زمین قرار داد، زیرا سنبل ها نیازی به تکثیر شدن ندارند. خاک آن را مرطوب نگه دارید، اما خیلی خیس و مرطوب نباشد که جوانه بزند. هر زمانی که خاک آن خشک شد به آن آب دهید.

مقداری خاک سبک و به تعداد سنبل ها گلدان با سایز دهنه ۱۰ یا ۱۲ یا ۱۴ سانتی متر تهیه کنید. یک سوم گلدان را از خاک پر کنید سپس پیاز گل سنبل را به طوری که نوک آن به سمت بالا باشد درون گلدان قرار دهید و بقیه خاک را درون گلدان بریزید سعی کنید که خاک روی پیاز را کامل نپوشاند اگر مقداری از نوک پیاز از خاک بیرون باشد بهتر است.

سنبل به کوددهی نیازی ندارد اما در صورت امکان مقدار۱۰ درصد کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد.

حالا کافیست گلدانتان را خوب آبیاری کنید و در جایی خنک بگذارید مثلا بیرون از منزل در معرض هوای آزاد بله هوای آزاد تعجب نکنید سنبل و لاله در فصل سرما جوانه میزنند و در ایام عید به گل مینشینند.

وقتی که سنبل ها جوانه زدند آنها را در محلی قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید به آن بتابد. دمای خنک، از شکوفه ها به مدت طولانی محافظت می کند.

مراقبت از پیاز سنبل

آبیاری خوب زمین، پس از کشت پیازها. اگر در زمستان بارش باران منظمی نیست، آبیاری خود را ادامه دهید. مابین آبیاری اجازه دهید خاک آن خشک شود. در غیر اینصورت آنها را برای حمایت از یکدیگر نزدیک هم بکارید.

خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس میباشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه. البته پیاز سنبل را درون باغچه هم میتوانید بکارید و با شرایط آب و هوای بیرون خودش سبز شده و به گل مینشیند.

هنگامی که شکوفه های سنبل تمام شدند، ساقه گیاه را با احتیاط ببرید تا گیاه انرژی را در سنبل ذخیره کند. برگ های آن را تا زمانی که شروع به زرد شدن نکرده اند جدا نکنید.

هر ساله سنبل ها را در بهار تغذیه (کوددهی) کنید، زمانی که رشد جدید آن را مشاهده کردید اطراف خاک آن را آبیاری و تغذیه کنید.

تکثیر سنبل

معمولا پیاز سنبل ها بیشتر از 3 تا 4 سال زندگی نمی کنند. اگر شما مایل به تکثیر آن هستید تا اواخر تابستان صبر کنید و به آرامی پیاز آن را بردارید. ضایعات کوچکی اطراف سنبل رشد می کند آنها را جدا کنید و همه ی گیاه از جمله پیاز اصلی را جدا کنید و دوباره بکارید. باید صبور باشید زیرا چند سال طول می کشد تا جبران شود.

آفات و مشکلات سنبل

بزرگترین خطر برای سنبل های کوچک پوسیدگی و جوندگان هستند. مطمئن شوید خاک آن مابین آبیاری و باران دارای زهکشی مناسبی است. اگر سنبل ها در خاک مرطوب و جای خنکی باشند در نهایت پوسیده می شوند.

همه ی گونه های جوندگان سنبل را از بین خواهند برد. شما تاحدودی می توانید با ریختن مقداری شن و ماسه به درون حفره های اطراف سنبل از گیاه محافظت کنید یا شما می توانید از بازدارنده ها استفاده کنید.

یک روش ساده تر این است که آنها را در میان علف های هرز قرار دهید تا جوندگان از جویدن آنها اجتناب کنند.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید