• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 11 / 17

لووفلوکساسین (تاوانکس): موارد مصرف، منع، عوارض، تداخل دارویی

لووفلوکساسین با نام تجاری تاوانکس از دسته داروهای آنتی بیوتیک از گروه فلوروکینولون ها است که به شکل قرص، انفوزیون و قطره یافت می شود.

تاوانکس به صورت قرص های خوراکی، روکشدار، کشیده، خط دار، محدب و به رنگ نارنجی (500 میلی گرم) و یا روکشدار، کشیده، بدون خط، محدب و به رنگ سفید (750 میلی گرم) لووفلوکساسین (به صورت همی هیدرات) است.

از مصرف لووفلوکساسین در موارد مشابه و یا توصیه به دیگران خودداری نمایید. اگر هر گونه حساسیتی دارید، بادار یا شیرده هستید، به خاطر ابتلا به بیماری های دیگر از سایر داروها استفاده می کنید، اختلال حافظه یا عدم توانایی خواندن مطالب را دارید، قبل از مصرف لووفلوکساسین این موارد را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

داروی لووفلوکساسین (تاوانکس)

موارد مصرف:

لووفلوکساسین در درمان استافیلوکوک، استرپتوکوک حساس به دارو، سینوزیت، هموفیلوس آنفلوآنزا، برونشیت، کلبسیلا پنومونیه، کلامیدیا پنومونیه، مایکوپلاسما پنومونیه، لژیونلا پنومونیه، عفونت های پوستی بدون عارضه تا خفیف، پیلونفریت حاد خفیف تا متوسط، عفونت های دستگاه ادراری عارضه دار خفیف تا متوسط ناشی از انتروکوک فکالیس، اشرشیاکلی، سودوموناس آئروژینوزا، کلبسیلا پنومونیه، پروتئوس میرابیلیس و همچنین درپروستاتیت باکتریال حاد و مزمن کاربرد دارد.

موارد منع مصرف:

1- سابقه حساسیت به لووفلوکساسین و یا هر یک از اجزای تشکیل دهنده این دارو، سایر فلوروکینولون ها و یا سایر ترکیبات وابسته به مشتقات فلوروکینولون.

2- التهاب یا پارگی تاندون مربوط به مصرف داروهای گروه کینولون.

مصرف در بارداری و شیردهی:

بارداری- مطالعات دقیق و به خوبی کنترل شده در زنان باردار انجام نشده است، لذا مصرف این دارو طی این دوران باید تحت نظر متخصص و با احتیاط انجام گیرد.

شیردهی- این دارو ممکن است در شیر مادر ترشح شود و به دلیل امکان بروز عوارض جدی در نوزادان شیرخوار، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی گردد.

هشدارها:

1- بی خطری و کارایی این دارو در کودکان کمتر از 18 سال ثبت نشده است.

2- حضور بیماری های دیگر ممکن است در مصرف این دارو تاثیر بگذارد. در صورت ابتلا به بیماری های زیر پزشک خود را مطلع نمایید:

بیماری مغزی و ستون فقرات شامل سفتی سرخرگ های مغزی، بیماری صرع یا سایر حملات تشنجی – مصرف لووفلوکساسین ممکن است خطر بروز حملات تشنجی را افزایش دهد.

دیابت ملیتوس (دیابت قندی) – لووفلوکساسین ممکن است باعث تغییر در میزان قند خون شود، لذا ممکن است باعث اختلال در کنترل میزان قند خون گردد.

بیماری کلیه – به دلیل کاهش دفع لووفلوکساسین از بدن، اثرات این دارو ممکن است افزایش یابد.

برادیکاریدی (آهسته شدن ضربان قلب) – لووفلوکساسین ممکن است باعث آریتمی قلبی و طولانی شدن فاصله QT در بیماران مبتلا به برادیکاردی گردد.

هیپوکالمی (کاهش پتاسیم خون) – لووفلوکساسین ممکن است باعث آریتمی قلبی و طولانی شدن فاصله QT شود.

موارد احتیاط و مشورت با پزشک:

1- در صورت عدم بهبودی علایم طی چند روز از شروع مصرف دارو و یا بدتر شدن آن

2- از مصرف همزمان داروهای ضد اسید حاوی آلومینیوم، کلسیم یا منیزیم، دیدانوزین، مکمل های آهن، سوکرالفیت و روی با این دارو پرهیز نمایید. این داروها باعث جلوگیری از اثربخشی مناسب لووفلوکساسین می گردند. لذا بهترین زمان مصرف این داروها حداقل 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف لووفلوکساسین است.

3- این دارو ممکن است در برخی افراد باعث حساسیت بیشتر پوست نسبت به نور خورشید شود. تماس با نور خورشید حتی برای دوره های کوتاه زمانی ممکن است باعث بروز آفتاب سوختگی شدید، بثورات جلدی، قرمزی، خارش یا سایر تغییرات رنگی پوست گردد.

4- در صورت بروز بثورات جلدی یا سایر علایم واکنش های آلرژیک، پس مصرف این دارو را قطع کنید.

5- این دارو ممکن است در برخی افراد باعث بروز گیجی، منگی، خواب آلودگی یا کاهش هوشیاری گردد. لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، خودداری نمایید.

6- لووفلوکساسین ممکن است باعث درد، التهاب یا پارگی تاندون شود. در صورت مشاهده این علایم در دست ها، شانه ها و ساق ها، مصرف دارو را قطع نمایید. از انجام فعالیت های ورزشی خودداری نمایید، مگر آن که پزشک دستور داده باشد.

7- مصرف این دارو در برخی بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون، ممکن است باعث هیپوگلیسمی (اُفت قند خون) گردد. علایم کمی قند خون باید قبل از آن که منجر به بیهوشی گردد، درمان شود. این علایم در افراد مختلف ممکن است متفاوت بوده و شامل خستگی یا ضعف، احساس اضطراب، تاری دید، عرق سرد، اعتشاش شعور، رنگ پریدگی، اشکال در تمرکز، خواب آلودگی، گرسنگی شدید، سردرد، تهوع، عصبانیت، ضربان سریع قلب و لرزش غیر طبیعی است. در صورت مشاهده هر یک از این علایم، مصرف دارو را قطع نمایید.

8- مصرف این دارو در بیماران مبتلا به پایین بودن مقدار پتاسیم خون، ممکن است منجر به ضربان تند، کند یا نامنظم قلب گردد.

تداخل های دارویی:

داروهای ضد اسید حاوی آلومینیوم، کلسیم، منیزیم، دیدانوزین، سولفات آهن، سوکرالفیت و روی – مصرف این داروها ممکن است جذب لووفلوکساسین را کاهش دهد، بنابراین مصرف همزمان آنها توصیه نمی گردد. بهتر است بین مصرف هر یک از این داروها با لووفلوکساسین حداقل 2 ساعت فاصله باشد.

داروهای ضد آریتمی گروه Ia (کوئینیدین، پروکائین آمید) و گروه III (آمیودارون، سوتالول) – در مصرف همزمان احتمال بروز آریتمی قلبی به علت طولانی شدن فاصله QT در نوار قلب، ممکن است افزایش یابد.

داروهای ضد دیابت – در بیماران دیابتی تحت درمان با داروهای کنترل کننده قند خون یا انسولین، مصرف همزمان این داروها با لووفلوکساسین ممکن است منجر به کاهش یا افزایش قند خون شود، لذا پایش میزان قند خون توصیه می گردد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی – مصرف همزمان احتمال بروز تحریک سیستم اعصاب مرکزی و حملات تشنجی را ممکن است افزایش دهد.

داروهای کورتیکواستروئیدی – مصرف همزمان ممکن است منجر به پارگی تاندون های شانه، دست، آشیل یا سایر تاندون ها گردد که نیاز به عمل جراحی داشته و یا آن که منجر به ناتوانی طولانی مدت به خصوص در افراد سالخورده می گردد.

وارفارین – لووفلوکساسین باعث تشدید اثرات وارفارین می گردد.

مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو:

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند اما میزان مصرف این دارو برای درمان عفونت بزرگسالان – 250 تا 750 میلی گرم یک بار در روز است.

در خصوص نحوه صحیح مصرف این دارو به نکات زیر توجه کنید:
  • دارو ممکن است با معده خالی یا همراه با غذا مصرف شود.
  • این دارو را همراه با مایعات فراوان مصرف نمایید. مصرف مایعات فراوان به جلوگیری از بروز اثرات ناخواسته دارو کمک می نماید.
  • کوتاه نمودن دوره درمان و قطع زود هنگام این دارو می تواند موجب عود عفونت باکتریایی شما گردد.
  • به منظور حفظ مقدار ثابتی از دارو در خون یا ادرار، مصرف هیچ یک از نوبت ها را فراموش نکنید. همچنین دارو را مطابق با زمان ها و فواصل زمانی تعیین شده مصرف نمایید. اگر دارو را یک بار در روز مصرف می کنید، آن را هر روز در یک زمان مشخص میل نمایید.
  • در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن فورا آن را میل کنید ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده بود، نوبت مصرف نشده را فراموش کرده و برنامه عادی خود را از سر بگیرید. از دو برابر کردن مقدار دارو خودداری کنید.
عوارض جانبی

اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. در صورت بروز عوارض زیر سریعا با پزشک خود یا داروساز مشورت نمایید:

نادر – بثورات جلدی، خارش یا قرمزی پوست، درد یا گرفتگی شدید ناحیه شکم یا معده؛ حساسیت ناحیه شکم به لمس یا فشار، آشفتگی؛ تاول، اغتشاش شعور؛ اسهال آبکی شدید یا خونی؛ تب؛ توهمات، درد، التهاب یا تورم ساق ها، شانه ها یا دست ها، جنون، احساس سوزش پوست، قرمزی و تورم پوست، لرزش.

برخی عوارض جانبی به مرور زمان و تطبیق بدن با دارو از بین می روند. به هر حال در صورت ادامه یا مزاحمت عوارضی مثل درد یا ناراحتی معده یا شکم، تغییر حس چشایی، یبوست، اسهال، گیجی، خواب آلودگی، سردرد، منگی، تهوع، عصبانیت، اشکال در به خواب رفتن، خارش و ترشح واژن و استفراغ.

علایمی نظیر درد یا گرفتگی شدید معده یا شکم، حساسیت ناحیه شکم به لمس یا فشار، اسهال آبکی شدید یا خونی و تب ممکن است پس از قطع مصرف دارو بروز نماید.

توجه – در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک، بیمار باید فورا به پزشک و یا مراکز درمانی منتقل گردد.

شرایط نگهداری:

دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید

دارو را در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد و دور از رطوبت نگهداری نمایید.

تنظیم: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید