• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 12 / 09

خاک اسیدی چیست و چطور می شود آن را تغییر داد؟

خاک های اسیدی عموما به خاک هایی اطلاق می شود که ترش هستند. به عبارت دیگر، اسیدی بودن در واقع ویژگی خاک هایی است که مقدار PH آنها کمتر از 7 است ( PH برابر با 7 به معنای خنثی بودن آن است). مقدار PH در محدوده 0 تا 14 است، از این رو ph برابر با 7 درست حد میانی این بازه است. PH بالای 7 به معنای قلیایی بودن است.

اسیدی بودن خاک مناسب گیاهان و مضر برای سایر جانداران

خاک اسیدی چیست؟

گیاهان برگ بوی کوهی همچون موجودات ذره بینی دوست دار خاک اسیدی هستند.

چه چیزی باعث اسیدی شدن خاک می شود؟

به عنوان یک باغبان، اگر متوجه شوید نتایج آزمایش خاک مزرعه تان نشان دهنده این هستند که خاک مزرعه از آخرین مرحله ای که بررسی کرده اید بیشتر اسیدی شده است شاید شگفت زده شوید. اما بهتر است بدانید که مادر طبیعت از تعجب شما بیشتر شگفت زده خواهد شد. در طبیعت اسیدی شدن خاک در بیشتر زمین ها امری نرمال و طبیعی به شمار می رود (به ویژه در بیشتر مناطق پر درخت). در پی تجزیه شدن مواد ارگانیک موجود در خاک، خاک به طور طبیعی شروع به اسیدی شدن می کند.

اما عوامل دیگری که باعث اسیدی شدن خاک می شوند به قرار زیر هستند:

  • استفاده از کودها
  • شسته شدن مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیم هنگام بارش باران

بر سر این موضوع که آیا نوع کود گیاهی مورد استفاده شما بر روی میزان ph خاک تاثیر گذار است یا نه، اختلاف نظر هایی وجود دارد. با این وجود طی سالیان متمادی باغداران و کشاورزان تصور می کردند که استفاده از کود گیاهی مخصوص گیاه کاج برگ سوزنی و یا بلوط بیش از سایر کود ها باعث اسیدی شدن خاک می شوند.

چطور مقدار ph خاک را تغییر دهیم (و چطور لزوم این کار را تشخیص دهیم)

واژه “ترش” کلمه ای است که به خصوص برای شیر بار منفی دربردارد، اما این کلمه برای خاک چندان هم جنبه منفی ندارد. شاید بی اختیار تصور کنید که داشتن خاک اسیدی و ترش امری نامطلوب است. در واقع خوب یا بد بودن داشتن خاک اسیدی بیشتر بستگی به این دارد که چه گیاهانی در باغ و زمین زراعی خود پرورش می دهید. از این رو موفقیت در راستای داشتن خاکی اسیدی تنها بسته به دو عامل زیر است:

  1. هر چند سال یک بار میزان ph خاک مزرعه خود را بررسی کنید: می توان نمونه ای از خاک مزرعه را به آزمایشگاه فرستاده تا آزمایش های لازم را روی خاک انجام دهند.
  2. در مورد ph مناسب گیاهان موجود در باغچه و مزرعه خود بررسی و تحقیق کنید: ph مناسب و مورد نیاز از دلایل اصلی است که همیشه توصیه می شود پیش از تصمیم گیری بر پرورش نوع خاصی از گیاه حتما در مورد آن مطالعه کنید. بهتر است که پیش از شروع کار دریابید که چه گیاهانی خاک اسیدی دوست دارند و برای چه گیاهانی خاک غیر اسیدی لازم است.

در واقع برای برخی گیاهان خاک با ph پایین مطلوب تر است. به عبارت دیگر برخی دیگر از گیاهان در خاک اسیدی بهتر رشد می کنند (یا به عبارتی خاک قلیایی و یا شیرین مناسب رشد آنها نیست). نمونه های زیر چند مثال  از گیاهانی هستند که خاک اسیدی مناسب پرورش آنهاست:

  1. گیاهان برگ بوی کوهی (با نام علمی کالمیا لاتیفولیا= Kalmia latifolia)، مثل درختچه برگ بوی زیبایی که در تصویر نیز مشاهده می کنید.

گیاهانی که دوستدار خاک اسیدی اند

2. گل های آزالیا

آزالیا دوستدار خاک اسیدی

3. گل های ادریسی

گل های ادریسی دوستدار خاک اسیدی

برای بهبود وضعیت خاک برای آن قبیل از گیاهانی که تمایل به اسیدی بودن خاک دارند (که اغلب به آنها گیاهان اسید دوست می گویند) می توان میزان اسیدی بودن خاک را افزایش داد (به این معنا که ph خاک کاهش یابد). شما می توانید با استفاده از کود های تجاری حاوی آمونیاک، ph خاک را کاهش دهید. آمونیاک در حقیقت عنصری است که بیشتر می توان آن را در کودهای مناسب گل های آزالیا و بلوبری یافت.

در مقابل گیاهانی وجود دارند که خاک شیرین دوست دارند و بی شک رشد مناسبی در خاک اسیدی نخواهند داشت. برای این دسته از گیاهان لازم است میزان ph خاک را با استفاده از آهک باغبانی افزایش داد. اغلب کشاورزان با استفاده از سنگ آهک، خاک اسیدی خود را شیرین می کنند.

در ادامه نام چند نمونه از گیاهانی که برای رشد به خاک قلیایی احتیاج دارد را مشاهده می کنید:

  1. چمن زینتی، فسکوی آبی

چمن زینتی دوستدار خاک قلیایی

2. گل رز لنتن

گل رز لنتن دوستدار خاک قلیایی

3. بوته های گل رز شارون (گل چای قرمز با نام علمی هیبیسکوس= Hibiscus syriacus)

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید